Україна відреагувала на поправки ЄС щодо Nord Stream 2

Читать на русском
Поправки Європейського Союзу щодо Північного потоку-2 відповідають вимогам України, повідомили в МЗС.

Узгодження в ЄС поправок до газової директиви встановлює правові рамки функціонування Nord Stream 2 за нормами ЄС, однак не знімає ризики в сфері безпеки і може зробити поведінку РФ ще більш агресивною.

Як пише «Слово і Діло», про це написала у Facebok заступник міністра закордонних справ з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Олена Зеркаль.

«Північний потік-2»: що буде з ГТС України після 2019 рокуКоболєв заявив, що РФ робить усе для того, щоб припинити транзит газу територією України, й тому планує запустити газопроводи Північний потік-2 та Турецький потік.

«Перше і головне - на газопроводи з третіх країн, в тому числі на Північний потік-2, буде поширено право ЄС. Це було і залишається ключовим положенням запропонованих змін. Саме йому противилися Німеччина, Австрія і ряд інших держав-членів. І вони ж нарешті погодилися з цим ... Однак левова частка змін стосується того, як забезпечити цю відповідність вимогам законодавства ЄС для газопроводів, які починаються в іншій юрисдикції, тобто за межами ЄС», - зазначила Зеркаль.

Вона пояснила, що директива визначає, як оператор газопроводу і регулятор повинні діяти, щоб забезпечити відповідність Північного потоку-2 вимогам енергетичного права ЄС. Зокрема, регулятор держави-члена може консультуватися з органами влади Росії, звідки походить Північний потік-2, і лише у виняткових випадках Німеччина може отримати дозвіл укласти міжурядову угоду з РФ.

Зеркаль наголосила, що мова тут іде тільки і виключно про регулювання економічних аспектів роботи газопроводу. «Держави і далі вирішують самостійно всі інші питання щодо Північного потоку-2. Наприклад, питання захисту навколишнього середовища або безпеки. Це особливо важливо для Данії, якій ще потрібно прийняти рішення - дозволяти або забороняти будівництво Північного потоку-2 у своїх територіальних водах. І Данія має достатньо аргументів для того, щоб відмовити», - зазначила заступник міністра.

Вона також акцентувала, що в рамках тріалогу було вирішено, як Комісія може забезпечити ефективний контроль за дотриманням права ЄС газопроводами, що виходять з третіх країн.

«Отже, ми маємо правові рамки, у яких функціонування Північного потоку-2 можливо тільки за умови його відповідності нормам права ЄС. Це те, чого вимагала Україна. Ми постійно наголошували, що Північний потік-2 не повинен мати конкурентну перевагу від того, що може не дотримуватися права ЄС. Наступне завдання - забезпечити імплементацію цих змін», - заявила Зеркаль.

Водночас вона зазначила, що прийняття цих змін саме по собі не знімає ризиків у сфері безпеки Північного потоку-2. У цьому контексті дипломат нагадала про дуже агресивну реакцію з боку РФ на спроби регулювати Північний потік-2 до того, що «добудуємо Північний потік і розберемося з Україною».

«Є ризик того, що поширення вимог ЄС на Північний потік-2 зробить поведінку РФ ще більш агресивною. Це вимагає посилення тиску на Росію, включаючи можливі санкції», - вважає Зеркаль.

На завершення вона зазначила, що французько-німецький консенсус щодо змін до директиви багато хто сприйняв як зраду, хоча насправді це крок до нового консенсусу в ЄС в цілому, що Північний потік-2 не має політичних привілеїв і повинен бути суворо оцінений з усіх боків - регуляторного, економічного і, звичайно, у сфері безпеки.

Раніше канцлер Німеччини Ангела Меркель заявила, що країни Європейського Союзу домовилися з приводу регулювання проекту Північний потік-2. Однією з узгоджених пропозицій стало те, що відповідальність за газопроводи з третіми країнами, на зразок Росії, лежить на країні, де газопровід вперше зустрічається з європейською мережею.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: