Гречка-stop: як агітуватимуть за кандидатів на місцевих виборах-2020

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Напередодні літніх канікул, Верховна рада проголосувала за зміни до Виборчого кодексу. А вже цього тижня глава держави підписав закон щодо вдосконалення виборчого законодавства. Це означає, що місцеві вибори, які відбудуться цієї осені, суттєво відрізнятимуться від усіх попередніх виборчих кампаній. Особливо помітною різниця буде із місцевими виборами 2015 року.

Варто окремо наголосити на тому, що нинішні зміни також торкнуться і питання посилення відповідальності за підкуп виборців. Загалом же, цьогорічна агітаційна кампанія буде дуже цікавою, адже місцеві політики за останні роки також оволоділи інструментами сучасної комунікації із виборцями через соцмережі та відеоблоги, деяким навіть вдалося акумулювати чималу аудиторію завдяки новітнім технологіям.

Політики стали частіше спілкуватися із виборцями напряму – і, схоже, цей тренд буде головним ще тривалий час. А от чим саме будуть приваблювати громадян голосувати саме за них, як змусять прийти на виборчі дільниці?

Поки що з впевненістю можна сказати, що майбутні місцеві вибори можуть стати першими в українській історії, коли за підкуп виборців та за інші порушення виборчого законодавства може наступити навіть кримінальна відповідальність. Чи готові до цього виборці та самі політики? Чи вигадуватимуть нові способи «підпільного» підкупу, чи – у що важко віриться – спробують чесно боротися за голоси громадян на округах?

Злочин і кара

Законопроект №3485 «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» вносить низку змін щодо посилення відповідальності за підкуп виборців. Зокрема, відповідні статті будуть закріплені у законі про ЦВК та Кримінальному кодексі.

Вибори близько: як обирають депутатів різних рівнів у Європі та як це робитимуть в УкраїніВ Україні з 1 січня набув чинності новий Виборчий кодекс, і тепер процес вибору депутатів усіх рівнів буде зовсім іншим.

При цьому перелік дій кандидатів, які можуть підпасти під категорію «підкуп» суттєво розширюється. «Передвиборна агітація, агітація референдуму, що супроводжується наданням виборцям, учасникам референдуму, підприємствам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форм власності грошей, товарів, послуг, робіт, пільг, переваг, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів  або інших матеріальних цінностей за умови, що їх вартість не перевищує трьох відсотків прожиткового мінімуму для працездатних осіб, – тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян», - йдеться у запропонованих змінах до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Цікаве обмеження в новому законі передбачено щодо поширення сувенірної продукції як одного зі способів агітації. По-перше, витрати на ці матеріали мають чітко співпадати із виділеним фінансуванням з виборчого фонду політичної партії чи кандидата. По-друге, їх вартість не повинна перевищувати 3% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

А от надання виборцям, підприємствам, установам, організаціям продуктів харчування, спиртних напоїв та тютюнових виробів тягне за собою вже кримінальну відповідальність за статтею 160 Кримінального кодексу України.

Цього разу дотримання законодавства стосовно підкупу виборців багато в чому буде залежати від позиції правоохоронних органів та судів. Дійсно, за багато років в Україні було вкрай мало покарань за порушення виборчого законодавства. Більшість з них – це, в основному, штрафи за порушення умов агітації. До слова, нові зміни до законодавства також передбачають відповідальність за підробку документів чи спроби зареєструватися так званим «двійникам».

Клуб спритних та винахідливих

Оскільки методи прямого підкупу виборців реалізовувати все важче, штабам партій та кандидатів потрібна буде неабияка кмітливість, аби не лише проагітувати за себе, але й здобути необхідні голоси у бюлетенях.

Зміни до Виборчого кодексу: чи відповідають ініціативи КонституціїЗміни до Виборчого кодексу, які планує розглянути Верховна рада, не відповідають повною мірою вимогам Конституції, вважає експерт.

Досі залишаються «вільними» два способи, завдяки яким штаби можуть спробувати все ж запропонувати певну винагороду на виборах. Це створення так званих «мереж» і використання благодійних фондів. Обидва способи – дуже сумнівні як у напрямку реалізації, так і гарантованого результату. Проте більше «лазівок» для підкупу виборців майже не лишається.

У більш вигідному положенні будуть кандидати на місцевих виборах, які володіють певним адміністративним чи бізнесовим ресурсом. Наприклад, великим підприємством. Так, раніше деякі кандидати на місцях здійснювали нестандартні кроки – організовували екскурсії для дітей начебто з метою просвітництва по своєму підприємству чи заводу, а насправді – під час цього заходу роздають свою продукцію чи організовують цілі шоу-програми. Наразі навіть таким методам можуть стати на заваді карантинні заходи, які не дозволяють масових заходів.

Загалом тема агітації під час карантину – потребуватиме особливої уваги. Адже навіть класичні методи агітації в таких умовах – також знаходяться поза законом.

Зміни, на які зачекалися

Усі вищенаведені ситуації та приклади вкотре породжують дискусію про рівність доступу до агітації для всіх кандидатів на місцевих виборах.

В умовах, коли простіші та дешевші способи агітації «від дверей до дверей» будуть недоступними, левова частина виборчих бюджетів буде спрямована на різноманітні рекламні кампанії. Білборди, партійні газета та друкована агітаційна продукція, сюжети та матеріали в ЗМІ, реклама у соцмережах – все це собі зможуть дозволити лише великі партійні бренди та «грошовиті» кандидати на місцях. Для решти – достукатися до свого виборця буде вкрай непросто.

Вже багато років триває дискусія про обмеження витрат виборчих бюджетів на рекламу та агітацію в ЗМІ, адже в більшості випадків ця ситуація ставить у нерівне положення кандидатів, які не мають значних фінансових ресурсів. Натомість у змінах до Виборчого кодексу поки що подібні норми відсутні.

Підкуп виборців працює в суспільствах з низькими стандартами життя. Громадяни зневірюються в інститутах демократії, і тоді вибори стають більше схожими на дуже недешевий перфоманс.

З іншого боку авторам різноманітних хитрощів у пошуку лазівок у нехтуванні норм виборчого законодавства варто пам’ятати і про дуже вагому загрозу – радикалізацію суспільства. Адже частина людей завжди буде гостро реагувати на обман та несправедливість, при цьому у випадку нехтування законними правами – можуть вдатися до різноманітних акцій протестів та рухів. Україна вже проходила багато таких етапів – тож варто все-таки звернути увагу на удосконаленні та дотриманні виборчого законодавства, аби вберегти державу від чергових соціальних потрясінь.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і діло»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: