Зміни до Виборчого кодексу: чи відповідають ініціативи Конституції

Читать на русском
Богдан Бондаренкоексперт з конституційного права

У Верховній раді планують завершити роботу над змінами до Виборчого кодексу. Остаточний варіант у партії «Слуга народу» обіцяють завершити до липня, щоб встигнути до місцевих виборів. Зокрема, передбачається зниження виборчого порогу за партійними списками та зміни до пропорційної ситеми за відкритими списками. Експерт із конституційного права Богдан Бондаренко в коментарі «Слово і діло» пояснив, які недоліки має ініціатива перед місцевими виборами.

«Щодо ініціативи, яка зараз обговорюється: дві третини плюс 5% бар’єру тощо. Треба розуміти, якщо в нашому законі про місцеві вибори ставитиметься вимога, що партії повинні висунути окремо своїх кандидатів у двох третинах адміністративно-територіальних одиниць, і при цьому, якщо вони їх не висувають, то вони не мають права брати участь у цих виборах, то це – неконституційна вимога насправді. Виборчий процес на місцях – це один виборчий процес, виборчий процес в іншій адміністративно-територіальній одинці – другий процес. Не можна, щоб, коли якийсь суб’єкт, обираючись до будь-якого органу місцевого самоврядування, був залежним від того, чи виставить він своїх кандидатів. Це різні виборчі процеси й один від одного не повинні залежати», – сказав Бондаренко.

Місцеві вибори-2020: чи варто очікувати сюрпризів?Місцеві вибори можуть стати трампліном для нових політичних проєктів та партій. Та чи стануть вибори сигналом для провладної команди про зниження рівня довіри до неї, прогнозував політолог Олександр Радчук.

Бондаренко зауважив, що Виборчий кодекс, ухвалений в попередньому варіанті, не дозволяє Центральній виборчій комісії проадмініструвати виборчий процес, тому його необхідно змінювати в будь-якому разі.

«Щодо бар’єру, тут залежить від того, в яких населених пунктах та з якою кількістю населення буде встановлена пропорційна виборча система. В Україні партійна система не розбудована і це не дозволить великій кількості партій брати участь у виборах. Друга проблема – це те, що все-таки для місцевих виборів притаманна участь самовисуванців. – Вони є найсильнішими. Це означатиме, що цим самовисуванцям доведеться шукати партійні прапори й за пів року до виборів так не робиться. Питання в тому, якщо розглядається можливість встановлення пропорційної виборчої системи для величезної кількості органів місцевого самоврядування, то для цього мають бути підготовлені умови: розбудована партійна система в Україні. У самої ж «Слуги народу» велика проблема із місцевими організаціями, у нас зможе брати участь, грубо кажучи, «Батьківщина», десь – Ляшко, десь – «ОПЗЖ». Мені здається складною перспектива, що малим партіям при таких розкладах вдасться взяти участь у виборах», – пояснив експерт.

Відзначимо, усього на позачерговому засіданні Ради планують розглянути 20 законопроектів.

Раніше в ЦВК заявили, що карантин через коронавірус не є перешкодою для проведення місцевих виборів, які призначені на жовтень 2020 року.

Нагадаємо, президент Володимир Зеленський хоче восени 2020 року провести місцеві вибори на всій території України.

Аналітики «Слово і діло» розібралися, як українці обиратимуть місцеву владу за новим законодавством.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: