Життя на два паспорти: про наслідки ідеї подвійного громадянства

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Наприкінці 2019 року президент Володимир Зеленський вніс на розгляд парламенту законопроект про внесення змін до деяких законів України з питань громадянства. Цей документ, в разі його ухвалення Верховною радою, може започаткувати нову еру взаємовідносин між громадянами та державою, а саме: можливість володіння декількома паспортами.

Команда президента неодноразово позитивно висловлювалася щодо цієї ідеї. Мовляв, переваги отримають представники української діаспори, подібна практика дозволить українцям бути більш мобільними, а ще допоможе залучити інвесторів.

Та в гарної ідеї завжди є і недоліки. Враховуючи українські реалії, надання подвійного громадянства може стати дуже ризикованим кроком, який приховує в собі серйозні загрози для української державності.

Чи можливо успішне запровадження подвійного громадянства для українців? Які ризики та небезпеки? Та чи можна подібний крок, навпаки, використати у власних цілях з метою укріплення інституту українського громадянства?

Два паспорти – що далі?

Ідею подвійного громадянства президент Володимир Зеленський анонсував ще у своїй інавгураційній промові в травні 2019 року. «Нас – 65 мільйонів. Так, не дивуйтеся. Тих, кого народила українська земля. Я звертаюсь до всіх українців на планеті. Українці в Європі та Азії, в Північній і Південній Америці, в Австралії та Африці! Ви нам дуже потрібні. Усім, хто готовий будувати сильну й успішну Україну, я з радістю надам українське громадянство», – заявив тоді новообраний глава держави.

Подвійне громадянство: чи готові українці та в чому небезпекаУ Міністерстві закордонних справ ведуть активну роботу для впровадження подвійного громадянства для українців.

І справді, від своєї ідеї Володимир Зеленський та його команда не відмовилися. У запропонованому президентському законопроекті йдеться про визначення певних категорій осіб, яких звільнять від обов’язку відмовлятися від громадянства іноземної держави при отриманні громадянства України. Склав присягу – отримав паспорт громадянина України.

Документ пропонує давати підстави для набуття громадянства України за територіальним походженням. Крім того, пропонується переглянути підстави для втрати громадянства України та скоротити перелік причин неотримання документа про припинення іноземного громадянства й багато інших суттєвих змін.

Втім, у цій історії не все так просто. Насправді, якщо розібратися, то і зараз в Україні немає заборони подвійного громадянства. Адже якщо громадянин України добровільно набуває громадянства іншої держави, це є лише підставою для припинення громадянства України. Однак на практиці автоматичної втрати українського громадянства із набуттям іншого не відбувається. Позбавлення громадянства відбувається винятково з дня видачі указу президента України про припинення громадянства щодо певної особи.

Наразі в Кабміні також розглядають два можливих шляхи запровадження концепції подвійного громадянства. Перший підхід базується на скасуванні обмежень, які змушують українців позбавлятися свого громадянства для отримання іншого або, навпаки, не дають можливості людям українського походження отримувати вітчизняні паспорти. Другий підхід пропонує розширення статусу закордонного українця.

Міністр закордонних справ Вадим Пристайко в цьому питанні висловив думку, що концепція подвійного громадянства може розглядатися в контексті розширення співпраці в двосторонніх відносинах із певними країнами. Тобто, за словами міністра, це буде визнаватись тими країнами, які готові до цього, один на один із Україною, на двосторонній основі.

Загалом в уряді акцентують увагу на тому, що механізм подвійного громадянства – це не самоціль, а засіб, який переслідує дві мети: спрощення умов для повернення етнічних українців додому, а також залучення іноземних інвестицій.

Небезпека з боку сусідів

Та поки в українському уряді лише розмірковують над концепціями, держави-сусідки України використовують прогалини у вітчизняному законодавстві на власну користь. Умовною «роздачею» паспортів для українських громадян займаються передусім у Росії та Угорщині.

Біженці з РФ та іноземці-захисники України: кому спрощувати громадянство, а кому – ніПрезидент Володимир Зеленський спростив надання громадянства України росіянам, які зазнали переслідувань через політичні переконання, та іноземцям-захисникам України.

Росія загалом планує поставити це питання, як то кажуть, «на потік». Нещодавно в Кремлі заявили про бажання суттєво спростити отримання російських паспортів для всіх українців, які бажають. Наприклад, у РФ найближчим часом планують звільнити всіх українців від проходження співбесіди на визнання носіями російської мови – необхідної умови для отримання російського паспорту.

А на початку 2020-го влада Росії похвалилася новиною – торік на окупованих територіях Донецької та Луганської областей вони роздали паспорти 500 тисячам мешканців. Це майже вдвічі більше, ніж у 2018 році (тоді паспорти отримали 270 тисяч осіб). Зрозуміло, що ще більш агресивна тактика Кремля із надання російського громадянства поширюється в окупованому Криму.

Звісно, роздача паспортів Росією та Угорщиною українським громадянам – це вже факт, з яким Україні доведеться мати справу в найближчому майбутньому. Враховуючи питання мирного врегулювання конфлікту на Донбасі, наслідки поширення російського громадянства серед українських громадян ОРДЛО матимуть неабияку вагу. Тож вже зараз – на етапі формування концепції подвійного громадянства – варто продумати всі можливі ризики.

Наприклад, експерти радять звернути увагу на питання обмеження деяких громадянських прав і обов’язків для тих українців, які добровільно планують або вже мають громадянство іншої держави. Насамперед – це питання виборів. І саме роздача Росією паспортів серед мешканців тимчасово окупованих частин Донецької та Луганської областей може бути використано під час проведення в майбутньому місцевих виборів українською владою. Як фахово прописати ці норми в законодавстві – завдання для юристів та законодавців.

Примарна користь подвійного громадянства?

Якщо мета держави полягає в тому, щоб збільшити імміграційну спроможність етнічних українців та залучити інвестиції, то саме по собі питання подвійного громадянства навряд чи зможе внести кардинальні зміни в ці питання. Варто зважати на рівень економічних свобод, можливості для бізнесу, рівень корупції та аспекти із судовою системою. Саме враховуючи ці ключові критерії громадяни інших країн, у тому числі й етнічні українці, ухвалюватимуть рішення щодо набуття громадянства України.

Зеленський спростив надання громадянства для деяких категорій іноземцівПрезидент Володимир Зеленський спростив надання громадянства України росіянам. Мова йде про тих росіян, які зазнали політичного переслідування.

Однозначно в законодавстві, наймовірніше, буде збережена і конституційна норма про «єдине громадянство», адже змінити її буде важко й, відверто кажучи, занадто ризиковано. А от чи прописувати норму про вимогу виходу з іншого громадянства для отримання українського паспорта – це і буде завданням для законотворців. Варто і врахувати обмеження щодо країн міграційного ризику, наприклад, тої самої Росії як держави-агресора щодо України.

У питанні з поширенням російських паспортів для мешканців ОРДЛО та Криму Україні також варто підходити зважено, адже часто мешканці тимчасово окупованих територій вимушені оформлювати російські паспорти для ведення життєдіяльності чи вирішення якихось побутових проблем. Звісно, це також усвідомлений вибір людини, проте нерідко вона просто не може протистояти силі обставин. Йдеться не лише про навчання чи роботу в Росії, але й про питання поховання рідних, отримання довідок для безпечного виїзду на підконтрольну Україні територію та до інших країн тощо.

А ще, наприклад, ідеться про неповнолітніх дітей-сиріт, які просто позбавлені будь-якої можливості приїхати на неокуповану територію України та обрати легальні українські документи. Тож дедалі частіше діяльність Росії із надання російського громадянства мешканцям ОРДЛО та Криму є не лише протизаконною, але й відверто насильницькою.

У цьому аспекті варто звернути увагу на практичні кейси, які вже були застосовані минулого року. Зокрема, була спрощена процедура з отримання українського свідоцтва про народження для дітей з ОРДЛО. Якщо дитина народилася на окупованій території після початку військових дій, то після її прибуття на підконтрольну територію вона протягом 24 годин отримує судове рішення про визнання народженою в Україні. І вже на підставі цього судового рішення у будь-якому РАЦСі цим дітям видається свідоцтво про народження. Полегшили й процедуру визнання факту смерті українців на непідконтрольній території.

Саме подібні рішення з українського боку дозволяють краще захищати сам інститут українського громадянства. Безумовно, враховуючи всю складність ситуації, в якій опинилася Україна.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: