«Круглий стіл»: що політсили пропонують для розвитку дорожнього господарства

Читать на русском
Депутати пропонували ввести аудит якості будівництва доріг і направляти штрафи за перевантаження автомобілів в місцеві бюджети.
Слово і діло

Ремонт доріг зараз одна з топтем в Україні. В рамках «Великого будівництва» на дорожню інфраструктуру виділяють мільярди гривень, міністри і чиновники обіцяють відремонтувати тисячі кілометрів. Треба визнати, це дає свої плоди: за підсумками 2020 року Україна піднялася на 20 позицій в загальному рейтингу якості доріг. Оновлення дорожньої інфраструктури неможливе без законодавчої підтримки. «Слово і діло» сьогодні пропонує подивитися, які законопроєкти щодо доріг реєстрували різні політсили.

Аудит доріг і ваговий контроль: що пропонували «слуги народу»

Пропрезидентська партія, природно, підтримує все, що пов'язано з «Великим будівництвом» і оновленням доріг. Тому у «слуг народу» найбільше ухвалених законопроєктів на цю тему.

Одну з найбільш резонансних ініціатив парламент ухвалив в червні минулого року – внесення змін до держбюджету (№3509). Авторами законопроєкту виступили Юрій Арістов, Євгенія Кравчук, Олександр Трухін, Вадим Струневич, Олена Шуляк, Олександр Скічко, Василь Мокан і Артем Культенко.

Депутати запропонували виділити 35 млн грн з Фонду боротьби з коронавірусом на будівництво, реконструкцію і ремонт автомобільних доріг. У пояснювальній записці йшлося про те, що будівництво доріг допоможе створити додаткові робочі місця і знизити рівень безробіття через поширення COVID-19. Крім того, поліпшення транспортного сполучення допоможе своєчасно надавати медичну допомогу населенню.

Ще один дорожній закон «Слуги народу» був ухвалений наприкінці 2019 року – про введення середньострокового планування розвитку і утримання автомобільних доріг (№1041). Один з його авторів – Олександр Кубраков – нині глава «Укравтодору».

Закон передбачає, що Кабмін затверджує цільову економічну програму розвитку автомобільних доріг держзначення на відповідний період. Також передбачає надання субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на фінансування, в тому числі, проєктно-вишукувальних, науково-дослідних робіт, функціонування інформаційно-аналітичних систем, паспортизації технічного нагляду, обстеження стану доріг.

Ухвалено також законопроєкт №1047 щодо здійснення габаритно-вагового контролю на дорогах. Тепер за перевантажений автомобіль діють штрафи: за перевищення вагової норми на 5%-10% – 500 неоподатковуваних мінімумів, на 10-20% – тисяча неоподатковуваних мінімумів, більш ніж на 20% – 2 тисячі неоподатковуваних мінімумів. Гроші від штрафів йдуть в Дорожній фонд України.

Не пройшов в Раді законопроєкт №3544 про запровадження плати за використання доріг загального користування. Кілька депутатів пропонували систему збору плати за проїзд шляхами транспортними засобами з максимальною дозволеною загальною масою 12 т і більше за допомогою супутникових технологій. Все це для збільшення доходів Дорожнього фонду. Але ініціативу зняли з розгляду.

Схвалив парламент законопроєкт №1061 авторства Кубракова щодо управління безпекою доріг. Закон передбачає запровадження аудиту безпеки доріг – незалежної, технічної оцінки впливу проєктних рішень на безпеку. Аудит здійснюється: на всіх стадіях проєктування, на стадії будівництва і введення в експлуатацію. Така перевірка обов'язкова на міжнародних і національних автомобільних дорогах.

Які законопроєкти щодо доріг реєстрували «Батьківщина» і «За майбутнє»

Депутат Сергій Євтушок запропонував внести зміни до Бюджетного кодексу щодо створення додаткових джерел фінансування дорожнього господарства і фінансування заходів щодо забезпечення безпеки на автомобільному транспорті (№3909). Він запропонував створити додаткові джерела фінансування за рахунок адміністративно-господарських штрафів за порушення законодавства про автомобільний транспорт (відмова від габаритно-вагового контролю, відповідальність вантажовідправника за порушення при заповненні товарно-транспортної накладної).

«Також проєктом акту створюються умови органам місцевого самоврядування для здійснення габаритно-вагового контролю в автоматичному режимі на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів», – йшлося в пояснювальній записці. Законопроєкт зняли з розгляду в лютому цього року.

Сергій Мінько з групи «За майбутнє» пропонував Верховній раді законопроєкт №2353 – внесення зміни до законодавства щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів.

Нардеп хотів наділити адміністративні комісії при виконавчих органах міських рад повноваженнями розгляду справ про накладення адміністративно-господарських штрафів за перевищення габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу на вулицях і дорогах міст та населених пунктів. А штрафи спрямовувати до загального фонду місцевих бюджетів. Законопроєкт повернули Міньку на доопрацювання.

Фінансування дорожніх фондів і заборона на в'їзд вантажівкам: спільні ініціативи політсил

Щодо доріг у Верховій раді велика кількість законопроєктів, авторами яких є нардепи з різних фракцій і груп.

У комітеті зараз перебуває законопроєкт №4606 про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо порядку розподілу надходжень від правопорушень в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованих в автоматичному режимі в межах населених пунктів. Серед авторів – більшість депутатів «Голосу», але є кілька «слуг народу», нардепів від «Європейської солідарності», «Батьківщини» і «Опозиційної платформи».

Парламентарії запропонували, щоб 50% надходжень від адміністративних штрафів спрямували до відповідних місцевих бюджетів. Це, на їхню думку, буде стимулювати місцеву владу встановлювати системи автоматичної фото-, відеофіксації порушень правил дорожнього руху.

У першому читанні Рада підтримала законопроєкт №3742, серед його авторів депутати від «Батьківщини», ОПЗЖ, «Європейської солідарності» і групи «Довіра». Законопроєкт законодавчо закріплює автоматичну фіксацію порушень габаритно-вагового контролю, встановлює відповідальність вантажовідправника за ці порушення. Також розширюються повноваження «Укртрансбезпеки» – надається право стягувати в судовому порядку плату за проїзд для вантажівок, які порушують габаритно-вагові параметри.

Зняли з розгляду законопроєкт №2296 («Слуга народу», ОПЗЖ і «Європейська солідарність») щодо запобігання несприятливому впливу забруднення повітряного середовища на здоров'я населення. Депутати пропонували заборонити в'їзд вантажного транспорту масою понад 8 тонн на територію міст з чисельністю населення 250 і більше тисяч осіб – з 6 до 11 ранку і з 17 до 21 години.

Повернули на доопрацювання депутатам від «Слуги народу» і «Довіри» законопроєкт №2779 про додаткові джерела наповнення територіальних дорожніх фондів. Нардепи пропонували встановити такі джерела формування доходів територіальних дорожніх фондів:

  • субвенція з держбюджету;

  • 50% перевиконання планових показників по митниці;

  • 13,44% акцизного податку з виробленого в Україні пального;

  • 44% акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального;

  • 100% транспортного податку і 100% збору за місця для паркування;

  • 40% надходжень від адмінштрафів за порушення безпеки дорожнього руху та 40% – за порушення правил паркування;

  • місцеві запозичення, залучені для розвитку мережі і утримання автомобільних доріг.

Нагадаємо, раніше ми писали, які законопроєкти політичні сили подавали щодо: тарифів, підвищення пенсій, зміни прожиткового мінімуму, подолання наслідків коронавірусу, переселенців, екології, захисту здоров'я нації, підтримки студентів, захисту прав людей з інвалідністю.

Олександра Худякова, Сергій Міхальков, спеціально для «Слово і діло»

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: