Міністр юстиції Павло Петренко повідомив, що українські суди оголосили близько 1700 вироків за корупційні злочини в 2017 році. З них 800 осіб відбувають покарання у в’язницях. При цьому в звіті міжнародної антикорупційної організації Transparency International за 2017 рік Україна посідає 130-134-те місце разом із Гамбією, Іраном, М’янмою та Сьєрра-Леоне. Держава набрала 30 балів зі 100, що на один пункт більше порівняно з попереднім роком. До слова, Петренко, який є лідером із виконання обіцянок в уряді, має намір створити в Україні Вищий антикорупційний суд. В АП планують, що суд запрацює вже до кінця 2018 року.
Політолог Володимир Цибулько зазначив, що наразі не йдться про топ-корупціонерів.
Дійсно, справа Мартиненка в суді, щодо справи групи Клименка завершене слідство, справу передали на вивчення, багато інших – також у судах, нагадав він.
З іншого боку, ми хочемо швидкого ефекту, а це інколи диктує більшою мірою політичні вироки, ніж правові, додав експерт.
«Слід розуміти, що ми живемо в жорстких конкурентних правових умовах, і якщо держава наухвалює швидких політичних рішень, то засуджені за цими рішеннями можуть поборотися за своє ім’я в Європейському суді з прав людини. За таких обставин як би не довелося відігравати всі сценарії, ще й компенсувати людям гроші», – підкреслив Цибулько.
«Часто апелюють до того, що дрібних хабарників засуджують, а топ-корупціонерів засудити складніше, але окреме питання в тому, кого вважати топ-корупціонером. Наприклад, заступник голови обладміністрації – це топ чи дрібний корупціонер? Адже серед засуджених є й такі», – уточнив він.
Політолог припустив, що ситуація із засудженням топ-корупціонерів та притягненням їх до відповідальності зміниться з появою Антикорупційного суду.
«Тоді вже не буде вибору. Державна система мусить не просто самоочищуватися, але й знаходити форми для жорсткого самоконтролю чиновників. Тут, з одного боку, є механізми, є система ProZorro, з іншого – електронні фінанси, які не дозволяють так нахабно красти. А ще репресивна машина має працювати. Свідомість не змінюється, лише технологічними інструментами не змінюється», – акцентував він.
На думку експерта у сфері антикорупційної політики Олександра Лємєнова, зміни можливі, якщо Антикорупційний суд буде створений на незалежній основі.
«Якщо суд буде створений за процедурою, за баченням, яке фігурує безпосередньо в АП, то в ньому немає жодного сенсу», – наголосив експерт.
При цьому він висловив сумнів, що суд запрацює до кінця 2018 року.
Чи пам'ятаєте Ви, в яких злочинах підозрювали українських політиків?Слово і Діло пропонує непростий тест – згадати не лише фігурантів резонансних справ, а й суть звинувачень, які висували або хотіли висунути українським політикам, нардепам, міністрам, топ-чиновникам і суддям.
«Мають бути обрані принаймні третина суддів. Тому не раніше ніж на початку наступного року. Однак усе одно жодних вироків не варто чекати до наступних президентських виборів», – додав експерт.
Більше про те, як минулого року протидіяли корупційним діянням, – за посиланням.
Чи пам'ятаєте Ви, в яких злочинах підозрювали українських політиків? «Слово і Діло» пропонує непростий тест – згадати не лише фігурантів резонансних справ, а й суть звинувачень, які висували або хотіли висунути українським політикам, нардепам, міністрам, топ-чиновникам і суддям.
Також ми з'ясували, скільки отримують керівники антикорупційних органів.
Повне інтерв'ю з міністром юстиції Павлом Петренком – за посиланням.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»