Міські легенди України. Запоріжжя: автомагістраль через Дніпро

Читать на русском

Будівництво століття – саме так жителі Запоріжжя назвали проект нового мостового переходу через Дніпро, коли у 2004 році був закладений перший камінь його опор. На жаль, проект не завершений досі. Мешканці міста (особливо та їх частина, яка щодня мусить автотранспортом добиратися з правого берега Дніпра на лівий) підтвердять, що цей довгобуд – ідеальний кандидат на звання міської легенди Запоріжжя. Тож саме ним «Слово і Діло» продовжує однойменну серію публікацій про найважливіші інфраструктурні й соціальні проекти великих міст України.

Початково проект будівництва мостового переходу, що з’єднав би лівий і правий береги Дніпра через Хортицю, був внесений до генерального плану міста на 1965-1985 роки. У 1980-му «Союздорпроект» та інститут «Гіпроград» розробили техніко-економічне обґрунтування нового мостового переходу, проте реалізувати його в ту двадцятирічку не вдалося, оскільки зазначений проект був відхилений через екологічну загрозу острову Хортиця.

У 1987 році проектування мосту все-таки було схвалене Радою міністрів СРСР. Передбачалося, що автомагістраль проляже поруч із мостом Преображенського й перетне Хортицю в південній частині.

Уже в роки незалежності, в 1997-му, міська рада Запоріжжя ухвалила концепцію перспективного розвитку міста, яка передбачала трасу з мостами через Дніпро в районі Хортиці. Нарешті, у 2003 році техніко-економічне обґрунтування проекту ухвалив Кабінет міністрів України. За ним загальна довжина автомагістралі мала скласти 9,1 км, з яких 660 м становила би протяжність мосту через Дніпро (між лівим берегом і Хортицею) та 260 м – через Старий Дніпро (між Хортицею й правим берегом). Щоправда, у 2010-му, через 6 років після старту будівництва, уряд ухвалив поправки до проекту, збільшивши заплановану протяжність мосту через Старий Дніпро на 80 м.

Станом на 2014 рік, коли будівництво мостового переходу завмерло, було зведено 118 метрів конструкції (без основи під дорожнє покриття). У 2015 році вартість проекту оцінювалася в 6,6 млрд грн. Уже за рік реалізація проекту поновилася: будівництво нового мосту в Запоріжжі було профінансоване на 250 млн грн. Станом на 10 березня 2017-го побудовано 213 м переходу через Старий Дніпро. Тож наразі, аби перетнути головну водну артерію міста, запоріжці послуговуються лише мостами Преображенського, котрі з’єднують Хортицю з обидвома берегами ріки, та дамбою ДніпроГЕСу, що пролягла між лівим берегом і островом.

Серед знакових обіцянок щодо реалізації цього масштабного проекту варто відзначити заяви Віктора Януковича у 2004 році (на той час – прем’єр-міністра України) про взяття фінансування будівництва під контроль уряду й відкриття мосту через 5 років (тобто у 2009-му); обіцянку колишнього міського голови Запоріжжя Олександра Сіна, який, своєю чергою, в 2012-му пообіцяв завершити міст через Старий Дніпро до 2013 року; запевнення екс-віце-прем’єра Олександра Вілкула про те, що будівництво магістралі завершиться у 2014 році (хоча сама заява була зроблена в квітні 2013-го). Нарешті у грудні 2016-го чинний прем’єр-міністр Володимир Гройсман окреслив новий строк закінчення проекту – до 2019 року.

Аліна Костюченко, за матеріалами «Слова і Діла»

Також у рубриці «Місцеві легенди України»:

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: