Ціни на пальне: які виклики має пройти Україна навесні

Читать на русском
Сергій Куюнгенеральний директор «Консалтингової групи А-95»

Від початку квітня ціни на нафту коливалися від 62,63 до 64,67 дол. за барель. Різку зміну цін спричинили і третя хвиля коронавірусу, і зростання імпорту сировини в Китай, а також посилення напруженості на Близькому Сході. Своєю чергою, МВФ поліпшив прогноз світових цін на нафту на найближчі два роки. У 2021-му очікується середня ціна марок Brent, Dubai Fateh і WTI на рівні 58,52 дол. за барель, у 2022-му ‒ 54,83 дол. за барель. Як ситуація з цінами на нафту позначиться на вітчизняному паливному ринку, у коментарі «Слово і діло» пояснив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Експерт зазначив, що зараз ми спостерігаємо сезон активного споживання нафти, а також не варто забувати, що нещодавно Кабмін підписав меморандум із трейдерами.

Які ж проблеми чекають на паливний ринок України і коли саме?

За словами Куюна, є дві проблемні позиції ‒ дизельне пальне і скраплений газ, хоча не все ще зрозуміло і з бензином. Головна причина ‒ затримка у постачаннях «Роснафти», на частку якої торік припало до 22% ринку зазначеного палива. Спершу була надія на швидку заміну Proton Energy, яка продавала ці ресурси з 2016 року, але зараз ясності з новим трейдером немає. Крім того, несподівано зупинився білоруський «Нафтан». Постачання цього заводу в Україні невеликі, основний обсяг йде з Мозиря, але все ж.

«Зараз квітневий баланс щодо дизельного пального сходиться за умови постачань по морю близько 150 тис. тонн. Багато це чи мало? Скажу так: за останні шість років такий місячний обсяг був лише одного разу ‒ восени 2019 року», ‒ зазначив експерт.

щодо скрапленого газу, на переконання фахівця, квітневий баланс насилу, але сходиться. Тонких моментів багато, але шанс пройти квітень більш-менш є.

«А ось як ми будемо жити в травні, поки що незрозуміло. Ситуація ускладнюється пізньою весною, активізація польових робіт зміститься саме на кінець квітня-початок травня, коли з ресурсами може трапитися щось несподіване», ‒ додав Куюн.

До невизначеності з «Роснафтою» (170 тис. тонн) додасться плановий ремонт Мозирського НПЗ. Про нього повідомляли на початку року й обсяг найбільшого постачальника тим самим буде зменшено вдвічі (з 240 до 120 тис. тонн).

«Ще одна вишенька: наприкінці квітня США можуть відновити санкції щодо «Нафтану». Самі білоруси коментують цю тему скупо, мовляв, не вперше. Зрозуміло одне, що будь-який контрагент заводу ризикує опинитися під санкціями. Тому, кожен вирішуватиме сам», ‒ пояснив експерт.

Також він додав, що до травня запаси дизпального, яких нібито багато (але скільки ніхто не знає) і які обов’язково допоможуть пройти квітень, вичерпаються. І тоді ринку необхідно буде знайти 300 тис. тонн дизпального (майже 50% балансу) та щонайменше 40 тис. тонн скрапленого газу (25% ринку).

Як Україна може здолати труднощі з імпортом палива?

«Я не знаю, скільки можна привезти через порти, понад 150 тис. тонн ще не імпортували. У чому нюанс? Прийняти порти можуть і 300, і напевно навіть 400 тис. тонн, але вузьке місце ‒ вивезення через залізницю. У напруженому 2019 році «Укрзалізниця» не змогла зробити нічого, хоча постійно працював антикризовий урядовий штаб. Відтоді ситуація кращою явно не стала. Думаю, в будь-якому випадку, більше ніж 200 тис. тонн по морю зробити не вийде. Де брати ще 100 тис. тонн?» ‒ відзначає Сергій Куюн.

За його словами, близько 30 тис. тонн могла б дати «Укртатнафта», наростивши перероблення на 30%. Тим паче, що завод заявляв про готовність перекрити нестачу після зупинення постачань «Роснафти», за що розкритикували Коломойського, бо, мовляв, він захоплює ринок.

«Ігорю Валерійовичу, саме час реалізувати ваш підступний план», ‒ іронізує Куюн та додає: «170 тис. тонн «Роснафти» Ви звичайно не закриєте, але дайте хоча б 30 тис. тонн. І так всі розраховують не тільки на збільшення переробки, але й на імпортні поставки через ваші порти, до того ж як дизпалива, так і скрапленого газу».

Експерт сумнівається, що до середини травня можуть відновитися постачання «Роснафти».

Що буде з цінами на газ, бензин і дизель?

«Наш головний експерт з ринку скрапленого газу Артем Куюн говорить, що весь обсяг замістити точно не вдасться. Що це означає для цін? Нічого доброго. Буде зростання. Брак газу можна закрити бензином. Але знову ж таки, бензин у запасі ніхто не тримає, значить, зростання попиту підвищить ціни й на нього. Ну і зовсім незрозуміло, що буде з дизелем. Всіх цікавить, а на скільки саме ціни можуть вирости. Не беруся прогнозувати. Це неможливо, коли є дефіцит», ‒ наголосив експерт.

Улітку 2017 року ціна на скраплений газ зросла з 12 до 17 грн/л через брак всього 10% в балансі. За словами експерта, у травні вона очевидно буде вищою.

«Що робити? Тут дуже до речі нещодавно підписаний меморандум між Кабміном і трейдерами. Головне, що він передбачає ‒ це щотижневі консультації з поточних питань ринку (а не регулювання цін, як чомусь багато хто вважає). Створювати антикризовий штаб треба вже сьогодні. Як у старі добрі (часи – ред.) брати листочок А4, ручку і моделювати баланси. Якщо є можливість, треба привезти більше ще у квітні, коли навантаження на порти буде меншим, ніж у піковому травні. Треба поквапити залізницю, Нафтогаз, БНК, Укртатнафту та інших», ‒ зазначив Куюн.

За словами експерта, зараз Україна має хороший шанс підготуватися до цього шторму, а не гасити пожежу постфактум, як це відбувається зазвичай, тим більше, що особливо не буде чим.

«А коли ми пройдемо цей травень, поговоримо про те, скільки можна озиратися на Росію з Білоруссю, маючи свої порти й НПЗ», ‒ наголосив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Раніше «Слово і діло» писало, як змінювалася вартість нафти на світових ринках в 2015-2020 роках.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: