Рада ухвалила закон із процедурою імпічменту президента

Читать на русском
Верховна Рада ухвалила в другому читанні і в цілому законопроект, який встановлює процедуру усунення президента з його посади в порядку імпічменту.

Верховна рада України в четвер, 6 червня, схвалила в другому читанні законопроект №1098 «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України», в якому передбачена процедура імпічменту президента.

За документ проголосували 279 парламентарів, пише «Слово і Діло».

Відповідно до законопроекту, спеціальна тимчасова слідча комісія Верховної Ради - колегіальний тимчасовий орган, який утворюється з метою розслідування обставин ймовірного вчинення президентом держзради або іншого злочину та перевірки даних, викладених у відповідному поданні 226 нардепів.

Відповідно до Регламенту ВР, до складу спеціальної слідчої комісії входять нардепи з урахуванням принципу пропорційного представництва депутатських фракцій і груп, спеціальний прокурор та троє спеціальних слідчих.

Відповідно до законопроекту, парламентські фракції і групи мають подати свої кандидатури протягом п'яти днів з дня направлення до них письмового запиту. Якщо не встигнуть - комісія утворюється без участі представників відповідної парламентської політсили. Законопроект врегульовує повноваження спеціальної слідчої комісії, майже дослівно дублюючи норми Регламенту ВРУ (ст. 174).

Так, спеціальна слідча комісія проводить розслідування ймовірної державної зради чи вчинення іншого злочину президента; перевіряє повноту й обґрунтованість доказів.

У разі наявності підстав готує пропозиції щодо проекту постанови ВРУ про звинувачення президента.

Спеціальна слідча комісія має право заслуховувати президента та захисника його прав; витребувати необхідні документи; призначати експертизи; залучати фахівців; запрошувати і заслуховувати громадян як свідків.

Вимоги до кандидатів на посади спецпрокурора і спецслідчих також фактично повторюють норми Регламенту (ст. 173).

Законопроект врегульовує повноваження спецпрокурора і спеціальних слідчих.

Спеціальний прокурор має повноваження прокурора, а спеціальний слідчий - повноваження слідчого (виключення - внесення даних про порушення до ЄРДР, затримання підозрюваного, застосування запобіжного заходу, повідомлення про підозру, для спецпрокурора - продовження строку досудового розслідування, затвердження обвинувального акта та направлення його до суду; для спецслідчого - складання обвинувального акта).

Спеціальний прокурор перевіряє одержаний від спеціальних слідчих проект висновку спеціальної слідчої комісії та схвалює його або повертає зі своїми письмовими зауваженнями і пропозиціями.

Спецслідчий перевіряє обставини, які розслідує спеціальна слідча комісія.

Встановлюється, що спеціальна слідча комісія може визначати напрями роботи спецпрокурора та спецслідчих. Члени спеціальної слідчої комісії не можуть втручатися в діяльність спеціального прокурора та спеціальних слідчих.

Спеціальна слідча комісія готує висновки і пропозиції і розглядає їх на засіданні комісії та ухвалює рішення щодо них.

Які дані мають містити висновки і пропозиції спеціальної слідчої комісії, також вже врегульовано Регламентом ВРУ (ст. 176). Це підстави для розслідування; встановлені спеціальною комісією відомості; відомості, що не підтвердилися; не перевірені факти й обставини; факти й обставини, які підтверджують і встановлюють наявність ознак держзради чи іншого злочину у діяннях президента.

Спеціальна слідча комісія готує та ухвалює висновок про звинувачення, або ж про необхідність припинення процедури імпічменту.

Якщо член слідчої комісії, спецпрокурор чи спецслідчий не згоден із позицією комісії, він викладає у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу засідання спеціальної слідчої комісії.

Питання мають розглянути у парламенті. Якщо Рада ухвалить рішення про звинувачення президента - вона звертається до Конституційного і Верховного суду за висновками щодо конституційності процедури й ознак держзради чи інших злочинів у діях голови держави.

Законопроект надає КСУ і ВСУ 15 днів на розгляд парламентського звернення.

Нагадаємо, усього до закону було подано 748 правок до другого читання.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: