Засвітити багатства – не реформа: що завадить перевірці та порушенню кримінальних справ? Оцінка експерта

Василь Моканполітолог

Шоковані всі – європейці, світова спільнота й самі українці. Всі знали про статки наших топ-чиновників, але не уявляли, наскільки багато в них на руках готівки.

Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив політолог Василь Мокан, аналізуючи інформацію про те, що в НАЗК розраховують на перші кримінальні справи за підсумками е-декларування в січні 2017 року.

«Запровадження декларування складається з кількох етапів. Ми пройшли лише перший етап, коли чиновники засвітили свої доходи. Наступний етап – декларування інших держслужбовців і тих, хто обіймав високі посади раніше. Але найважливіший етап – це перевірка декларацій», – констатував Мокан.

Одна з проблем полягає в тому, що зараз відбувається перетягування канату повноважень, хто має ці декларації перевіряти.

Хто в Раді найбідніший? Нардепи з найскромнішими деклараціямиПоки суспільство обговорює декларації депутатів-мільйонерів, «Слово і Діло» вирішило дізнатися, хто в парламенті живе найбідніше.

«Була заява Луценка про те, що ГПУ та ДФС перевірятимуть статки депутатів. Аналогічні заяви роблять НАЗК та НАБУ. Все-таки в першу чергу цим має займатися НАЗК. Якщо будуть виявлені невідповідності, тоді вже буде правова підстава передавати справу на розгляд НАБУ», – розмірковує політолог.

Фіскальна служба має право навіть без е-декларацій перевіряти топ-чиновників на предмет несплати податків.

«Є сумніви щодо походження всіх цих коштів. Річ у тім, що саме коли особа отримує хабар, ці кошти дуже складно потім перевести в офіційні рахунки – в банки, цінні папери. Щоб купити цінні папери, потрібно довести законність походження коштів», – пояснює експерт.

Інша проблема, за його словами, в тому, що подано понад 100 тисяч декларацій, і фізично, кадрово, ресурсно, матеріально НАЗК не здатне перевірити їх усі.

«Тому потрібно розробляти критерії, кого перевіряти першочергово», – зауважив він.

На початку весни відбудеться процес декларування вже за 2016 рік і виявлені суттєві неспівпадіння з 2015-м можуть стати основою для порушення проваджень.

«Засвітити статки – це не реформа. В розумінні європейців і США повна реформа буде тоді, коли будуть покарані винні», – вважає експерт.

Для цього, на його думку, потрібно запустити повноцінну судову систему, продовжити розширювати повноваження антикорупційних органів, зокрема надати право прослуховування НАБУ.

«Без чесних судів ніщо не має сенсу. Маючи на руках такі статки, корумпувати справу в суді особливих зусиль не складає», – підкреслив Мокан.

При цьому, додав політолог, слід розуміти, що е-декларування зараз буде використовуватись як політична технологія різними політсилами, щоб дискредитувати опонентів.

«Є загроза вибіркового підходу до розвінчування корупціонерів і тих, хто приховав правду в деклараціях. Цей аспект не врегульовано, а політичний вплив є як на ГПУ, так і на НАЗК», – резюмував Василь Мокан.

Нагадаємо, в представництві ЄС схвально оцінили запуск е-декларування, але наголосили, що важливими є подальші кроки, й «НАЗК повинне мати можливість працювати незалежно від будь-якого політичного втручання».