Соціологія виборів: із чим пов'язана різниця в рейтингах партій

Катерина Одарченкополіттехнолог

За даними опитування Центру Разумкова, проведеного з 5 до 11 липня, партія «Слуга народу» набирає 41,5% серед тих, хто визначився, за кого голосувати на виборах до Ради, й має намір прийти на дільниці, ОПЗЖ – 12,5%, «Голос» – 8,8%, «Європейська солідарність» – 8,3%, «Батьківщина» – 7%. Водночас, згідно з опитуванням Київського міжнародного інституту соціології, якби вибори до Верховної Ради відбувалися в середині липня, то підтримка «Слуги народу» перевищила б 50%, а «Сила і честь» обігнала б партію Вакарчука. Опитування КМІС, проведене з 3 до 13 липня показало такі результати: «Слуга народу» – 52,3%, ОПЗЖ – 10,3%, «Європейська солідарність» – 7,9%, «Батьківщина» – 5,8%, «Сила і честь» – 5,1%, «Голос» – 4%.

Політтехнолог, керівний партнер компанії SIC Group Ukrainе, Member of International association of political consultants (IAPC) Катерина Одарченко зазначила, що різниця в рейтингах дійсно помітна, але це ще ні про що не говорить.

«Потрібно дивитися весь масив, щоб робити висновки. Дивитися рейтинг, антирейтинг, другий вибір, регіональну специфіку, похибку, вибірку, регіональну вибірку й багато інших чинників. Лише тоді дані можна вважати репрезентативними», – підкреслила Одарченко.

За її словами, будь-які дані, які оголошуються публічно, мають на меті викликати обговорення, резонанс.

«Дані можуть істотно відрізнятися через те, що, припустимо, вимірюючи від тих, хто визначився, й від усіх, підсумок буде різний. Від усіх – буде менший, а від тих, хто визначився, рейтинг буде кращим. Тому така різниця», – пояснила політтехнолог.

На результат впливає дуже багато специфічних факторів, додала вона.

«Провести дослідження в країні – це близько 10 тисяч доларів і вище, залежно від того, яка вибірка. Тому потрібно поставити запитання, де беруться кошти на проведення цих досліджень. Навіть найбагатша компанія не може собі дозволити проводити дослідження безкоштовно», – уточнила експерт.

На її думку, «Слуга народу» не візьме більш ніж 50% підтримки. «Медовий місяць» закінчується. Отже, падіння рейтингу – природний процес для будь-якого президента та його партії.

«Це не лише в Україні – починаючи від Трампа, закінчуючи Макроном, які мали підтримку населення своїх країн», – констатувала вона.

«Щодо партії «Голос», то в них погана польова робота. Потраплять вони до Ради чи ні, залежатиме від явки в їхніх містах. Якщо в містах явка буде високою, то шанси є, але якщо більше в селах, то ОПЗЖ і «Батьківщина» набиратимуть більше», – резюмувала Катерина Одарченко.

Як змінювалися прогнози соціологів і коефіцієнти ставок у двох найпопулярніших букмекерських конторах щодо партій, які зараз можуть вважатися прохідними до Верховної ради, – за посиланням.

Хронологія виборчої кампанії – тут.

Що вже встиг наобіцяти кандидат у нардепи Святослав Вакарчук – за посиланням. Більше про його обіцянки можна дізнатися, пройшовши наш тест.

Нагадаємо, з програмами всіх партій, їх положеннями, списками та кандидатами в одномандатних округах можна ознайомитися в нашому розділі «Вибори».

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО