Авіакатастрофа MH17 над Донбасом: як просувається розслідування

Читать на русском

Майже сім років минуло відтоді, як на Донбасі був збитий пасажирський Boeing-777, який прямував з Амстердама в Куала-Лумпур. Вилетів рейс з Амстердама вдень 17 липня 2014-го, близько 16 години за київським часом зв'язок з ним перервався. Увечері стало відомо, що літак впав на окупованій території Донецької області. Загинули всі 298 людей на борту – переважно громадяни Нідерландів, Малайзії, Австралії, Індонезії та Британії. Незважаючи на суперечливу інформацію, яка надходила одразу після катастрофи, незабаром з'ясувалося, що Boeing збили з російського зенітно-ракетного комплексу «Бук». «Слово і діло» нагадає, як просувається розслідування трагедії.

Як свідчать дані перехоплених розмов сепаратистів, вони знали, що збили літак, але припускали, що це був український транспортник Ан-26. Коли з'ясувалося, що був збитий пасажирський лайнер малазійських авіаліній, бойовики стерли зі своїх соцмереж згадки про падіння літака. Перші кілька днів після аварії бойовики не пропускали нікого на місце катастрофи, міжнародним експертам вдалося туди потрапити тільки через чотири дні.

Наступного дня після трагедії було повністю закрито повітряний простір над Донецькою і Луганською областю для польотів цивільної авіації. До катастрофи заборона діяла лише на певній висоті.

Тільки нещодавно, в лютому 2021-го, стало зрозуміло, що Україну не притягатимуть до відповідальності за незакритий авіапростір. Під час розслідування дійшли висновку, що українська влада на момент катастрофи не усвідомлювала небезпеку для цивільної авіації.

7 серпня 2014 року було створено міжнародну слідчу групу у справі MH17, туди увійшли Австралія, Нідерланди, Бельгія, Малайзія та Україна. Попередній звіт комісії був оприлюднений вже у вересні. У ньому йшлося про те, що літак розпався в повітрі, ймовірно, внаслідок потрапляння об'єкта ззовні.

Справа MH17: останки двох загиблих так і не вдалося знайтиПід час слухання у Нідерландах щодо справи МН17 з'ясувалося, що останки двох загиблих не вдалося знайти.

Більш точна версія з'явилася лише в жовтні 2015 року: в звіті Ради безпеки Нідерландів було зазначено, що лайнер був збитий із зенітно-ракетного комплексу «Бук». Журналісти-розслідувачі Bellingcat з'ясували, що установку «Бук» вивезли з російської бригади, яка базується під Курськом, за маршрутом Донецьк-Сніжне. 17 липня із неї випустили ракету «земля-повітря», яка збила пасажирський літак. Після катастрофи «Бук» вивезли через Луганськ з України. Bellingcat випустила ще кілька розслідувань, де назвала відповідальних за катастрофу і нову інформацію про ЗРК.

У травні 2016-го міжнародна слідча група підтвердила, що рейс MH17 був збитий з «Бука», що завезли на окупований Донбас з Росії. Через два роки Нідерланди та Австралія офіційно звинуватили Росію в катастрофі MH17: «На підставі висновків Об'єднаної слідчої групи Нідерланди і Австралія прийшли до висновку про офіційну відповідальність Росії за те, що трапилося. У Нідерландів та Австралії загальна юридична позиція. Доведено наявність прямого зв'язку між армією РФ і ракетою «Бук», якою був збитий літак». Росія, звичайно, свою причетність заперечує. Більш того, у РФ були кілька своїх версій того, що сталося, але міжнародне слідство не взяло їх до уваги.

19 червня 2019-го назвали прізвища чотирьох підозрюваних у справі:

  • Сергій Дубінський – громадянин РФ, на момент катастрофи глава «розвідки «ДНР». Слідство вважає, що він організатор бойового застосування «Бука».

  • Ігор Гіркін – громадянин Росії, «міністр оборони «ДНР». Він був пов'язаний з евакуацією «Бука» з окупованої території України назад до Росії.

  • Олег Пулатов – громадянин РФ, підполковник запасу повітряно-десантних військ. Слідча група заявила, що Пулатов причетний до перевезення «Бука» та організації охорони місця падіння літака. Також він, ймовірно, був біля установки у момент пуску ракети.

  • Леонід Харченко – громадянин України, «командир розвідувального батальйону «ДНР». Теж причетний до охорони «Бука» та, ймовірно, координував перевезення установки до місця пуску.

У лютому минулого року прокуратура Нідерландів висунула їм обвинувачення.

Суд у справі MH17 стартував в Нідерландах 9 березня 2020 року. Одне з найважливіших проміжних рішень суду за минулий рік – відхилити всі альтернативні версії катастрофи. Клопотав про їх розгляд росіянин Пулатов – єдиний обвинувачений, який погодився співпрацювати з судом.

26 травня цього року суд завершив першу фазу процесу, 7 червня почався розгляду справи по суті. У суді заслухали показання свідків, які бачили російський «Бук» на Донбасі.

Супутникові знімки пуску ракети по літаку побачити не вдалося – США остаточно відмовилися передати їх суду, побоюючись, що будуть розкриті технічні можливості супутників Пентагону. Але знімок показали головному прокурору Нідерландів у справах про тероризм.

17 червня в суді закінчили демонстрацію всіх доказів у справі MH17. Суд повернеться до засідань у вересні, очікується, що в листопаді буде оголошено обвинувальний висновок.

Нагадаємо, «Слово і діло» писало про те, що сталося в Окружному суді Гааги за майже рік слухань у справі MH17.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: