Автопільги: коли очікувати нової хвилі «євроблях»

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

У 2019 році вже новообрані президент та Верховна рада так і не спромоглися поставити крапку в дискусійному питанні пільгового розмитнення вживаних авто з Європи. Схоже, cистемного підходу в цьому питанні годі сподіватися й на початку 2020 року.

Поки що все, що змогла зробити команда Володимира Зеленського та фракція «Слуги народу, – це відтермінувати запровадження штрафів на нерозмитнені «євробляхи», у такий спосіб збільшивши терміни їхнього легального оформлення.

За логікою дій попередників у владі штрафи мали б запрацювати після того, як всі власники авто на єврономерах скористаються пільговим періодом розмитнення і заплатять до бюджету акциз за ввезені вживані авто з Європи. В уряді Володимира Гройсмана звітували про те, що бюджет і справді почав наповнюватися додатковими грошима від пільгового розмитнення. Йшлося про 13,6 мільярдів гривень надходжень, які безпосередньо йшли до Пенсійного фонду.

Після своєї перемоги на президентських виборах ще влітку 2019 року Володимир Зеленський попросив Верховну раду відтермінувати запровадження штрафів для власників авто на єврономерах – начебто через те, що багато з них не встигли скористатися пільговим періодом розмитнення. Після цього Верховна рада ще кілька разів відкладала запровадження штрафів. Останній період був пролонгований до 1 січня 2020 року.

Утім, наприкінці грудня 2019-го активісти за пільгове розмитнення домовилися з Кабміном про те, що штрафувати авто на єврономерах не будуть до остаточного ухвалення питання щодо нових пільг, яке повинні розглянути народні депутати у Верховній раді. Питання вчергове застигло у повітрі. Що робити з розмитненням вживаних авто, достеменно не знають ані в Кабміні, ані у Верховній раді. Ситуацію мали б якось зрушити з місця в Офісі президента. Однак наразі питання «євроблях» там не на порядку денному основних пріоритетів.

Пільги не для всіх

Позиція прихильників дешевого розмитнення автомобілів чітка: прибрати якомога більше бар’єрів для пересічних українців, аби бути в змозі придбати дешеве вживане авто з Європи. Передусім ідеться про акциз, який «прив’язаний» до віку авто.

До України цьогоріч завезли майже вчетверо більше вживаних автомобілівДо України за січень-вересень завезли 347,5 тисяч держаних автомобілів. Найбільше – з Німеччини, Польщі та Литви.

Позиція держави також зрозуміла: потрібно наповнювати бюджет та бодай трохи подбати про те, аби Україна не перетворилася на територію, заповнену автохламом.

Однак паралельно народні депутати намагаються вигадати додаткові інструменти – як зберегти рейтинги своєї політичної команди й водночас спробувати догодити виборцям. Один із таких прикладів – законопроєкт № 2277 «Про внесення змін до деяких законів України щодо соціального захисту учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи». Ним законотворці пропонують дозволити пільгове розмитнення та користування вживаними авто ліквідаторам Чорнобильської аварії, які мають першу та другу групи інвалідності.

Законопроект, окрім пільгового режиму розмитнення вживаного авто для «чорнобильців», запроваджує й суттєві обмеження щодо користування транспортним засобам. Наприклад, таке авто не можна буде продавати протягом 5 наступних років із дня розмитнення. Утім, можна буде передавати в користування членам родини. «Головною метою є зменшення фінансового навантаження на інвалідів з-поміж учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які належать до 1 та 2 категорії, при придбанні транспортних засобів з-за кордону. Оскільки станом на сьогодні держава не має можливості забезпечити повноцінно виконання взятих на себе зобов’язань перед усіма вказаними особами, то пропонується звільнити від оподаткування митними платежами ввезення (пересилання) на митну територію України транспортних засобів, що здійснюється зазначеною категорією осіб», – йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.

Виникає слушне запитання до законотворців: як пояснити різницю між очікуваннями та вимогами власників авто на «єврономерах» та іншими пільговими категоріями громадян? Чому про одних держава має піклуватися, а про інших – ні? І за рахунок кого тоді загалом будуть наповнюватися та перерозподілятися кошти державного бюджету?

Невирішена проблема «євроблях»

У Кабміні вважають, що питання авто на європейських номерах має вирішувати Верховна рада. Наразі в парламенті зареєстровано кілька законопроектів, які чекають на розгляд. Йдеться про законопроєкти № 2342, який має внести зміни до Податкового кодексу щодо оподаткування вживаних авто з ЄС, № 2345 – зміни до Митного кодексу, які мають тимчасово зупинити застосування штрафних санкцій щодо ввезених вживаних авто, і № 2132 – «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов на авторинку».

Розмитнення «євроблях»: які потрібні зміни та що робити з екостандартамиВ Україні збільшилася кількість старих авто з-за кордону до 27 тисяч. Це максимальний результат, не враховуючи перші три місяці року, коли за пільговими ставками активно легалізувалися євробляхи.

Усі необхідні законопроекти про вирішення проблеми із розмитненням авто на європейських номерах вже внесені до парламенту. Однак і у Верховній раді, і в уряді чітко розуміють, що скасувавши акциз, потрібно буде вигадати нові способи наповнення державного бюджету. А для цього доведеться піти на низку непопулярних кроків для решти автомобілістів.

До того ж, зволікаючи із вирішенням проблеми «євроблях», нова влада також ризикує втратити довіру й інших категорій громадян – тих самих власників авто на європейських номерах, які вже розмитнили авто раніше. Тобто відтермінування штрафних санкцій для тих, «хто не встиг», на тлі намірів взагалі скасувати акцизи змусять десятки, а то й сотні тисяч власників вже розмитнених авто почуватися обдуреними. Адже окрім заплачених податків та митних платежів, вони ще й втратять у вартості своїх транспортних засобів, які можуть ще більш суттєво подешевшати на внутрішньому вітчизняному ринку вживаних авто.

Коли чекати дешевих вживаних авто?

Відсутність чіткої стратегії держави в питанні розмитнення вживаних авто та відверта «гра у піддавки» із певними категоріями населення додає нервової атмосфери в суспільстві. Адже серед виборців нинішньої провладної команди було достатньо як тих, хто хотів і хоче дешевих вживаних авто з ЄС, так і тих, хто готовий чесно платити податки заради відновлення потужностей вітчизняного автопрому. Або, принаймні, залученні інвесторів та розбудови автомобільної індустрії під егідою світових автогігантів на території нашої держави.

Техогляд і розмитнення авто: що робити з «євробляхами»Автомобілісти, які зібралися на акцію За доступне розмитнення під Верховною радою в середу, 2 жовтня, чекають зустрічі з прем'єром Олексієм Гончаруком.

Наприклад, у світі динамічно розвиваються сфери виробництва та обслуговування електрокарів. Зростання настільки потужне, що вже за 10-15 років експерти прогнозують 50% заміщення у світі всіх транспортних засобів на авто з електродвигунами. Не скористатися такими можливостями для залучення потенційних інвесторів було б нерозумно, проте саме такий шлях поки що обрала Україна.

Натомість за «загравання» із пільговими категоріями громадян можуть заплатити всі автомобілісти. Адже зниження вартості або й скасування акцизів для вживаних авто з ЄС потрібно якось компенсувати іншими податками чи зборами. Зокрема, в уряді вже давно замислюються над поверненням сумнозвісного техогляду. У разі спрощення акцизу на вживані транспортні засоби з ЄС такий крок здається цілком логічним. Щоправда, у такому разі за техогляд платитимуть усі автовласники, а не лише ті, хто вирішив купити та розмитнити собі авто з ЄС вже за пільговими умовами.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: