Авто на єврономерах: непрості рішення напередодні виборчого сезону

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Проблема авто на іноземній реєстрації притягує ще більше гравців. Схоже, тема може набути справжнього передвиборчого масштабу. З можливими наслідками у вигляді чергових акцій протесту вже восени цього року. Звісно, пожежу потрібно гасити. Насамперед владі.

Вирішити питання з «євробляхами» в парламенті намагаються останні два роки. Останнім часом головним н’юзмейкером у законодавчих змінах щодо розмитнення авто на іноземній реєстрації став парламентський комітет із питань податкової та митної політики на чолі із депутатом від БПП Ніною Южаніною. Її вважають прихильницею поміркованих підходів у реформуванні податкової та митної політики держави. Саме тому парламент дуже неохоче йде на поступки в питанні зменшення акцизів та зборів із громадян, які воліють придбати за кордоном і легально розмитнити вживане авто.

А ось прем’єр-міністр Володимир Гройсман вважає, що у Верховній Раді дуже довго зважуються на рішучі кроки. Наприкінці травня очільник уряду навіть запропонував за місяць вирішити питання з автомобілями з європейською реєстрацією, якщо парламент делегує уряду ці повноваження. Що конкретно мав на увазі Гройсман і який у нього план щодо «євроблях», невідомо.

Тим не менш, здається, консенсус таки знайшли. Цього тижня народні депутати мають розглянути два законопроекти – №8487 і №8488, завдяки яким мають змінитися правила розмитнення авто й водночас буде посилена відповідальність для водіїв, які без належних документів пересуваються на авто з іноземною реєстрацією. Чи змінять ці законопроекти ситуацію на дорогах та чи взагалі за них проголосують у парламенті – питання дискусійні.

Зловісний акциз

Мабуть, одна з найбільших перемог стосуватиметься нових правил розмитнення, а саме зменшення акцизу на вживані авто з-за кордону. Завдяки змінам до Податкового кодексу про зниження акцизного податку з автомобілів (законопроект №8487) планується застосовувати нову формулу при розмитненні авто.

Скільки іномарок на єврономерах їздить Україною та чим вони небезпечніЯкі проблеми пов'язані з нелегальними іномарками та скільки їх потрапило до країни в 2017-2018 роках, розбирались аналітики Слова і Діла.

Ця формула одночасно враховуватиме два аспекти: реальне зниження акцизу на ввезені автівки й водночас стимулюватиме потенційних покупців таких транспортних засобів шукати собі не надто старі авто з Європи. Формула акцизного податку розраховуватиметься так: базова ставка акцизу (для авто з бензиновим двигуном – 50 євро, з дизельним – 75 євро) множиться на коефіцієнт (об’єм двигуна, що ділиться на 1000) та на коефіцієнт віку авто (тобто кількість повних років транспортного засобу).

Наприклад, якщо це авто 2010 року з бензиновим двигуном потужністю 2,5 літри, то за нього доведеться заплатити 1000 євро. Якби таке ж авто було на 5 років «молодшим», то акциз становив би 625 євро. Логіка проста – чим старіше авто й більший об’єм двигуна, тим дорожче його буде розмитнити. Така ж логіка діяла й раніше, втім, зараз ставку акцизу суттєво зменшили і для старіших, і для новіших авто.

Звісно, нова формула для розрахунку акцизу спонукатиме купувати новіші авто, а вони в Європі й коштують дорожче. Крім того, нікуди не зникає й низка інших податкових зборів, які доведеться викласти для розмитнення – ПДВ (20%) та ввізне мито (10%). Таким чином, розмитнення 10-річного вживаного авто з Європи в середньому обійдеться власнику в 2,5-3 тисячі євро. Це вже точно не половина вартості автомобіля, втім, знову ж таки, не кожен зможе собі дозволити й такий варіант.

Батіг на додачу

А ось для тих водіїв, які й за нових умов не захочуть розмитнювати ввезені авто, парламентарі запропонували суттєве посилити адміністративну відповідальність

Скільки грошей втратив бюджет від нерозмитнених іномарок у 2017 роціПонад 1,5 тисячі кілометрів доріг можна було б побудувати на кошти, що не надійшли до бюджету від іномарок на еврономерах, які перебувають в Україні з порушенням терміну перебування.

Карати власників «євроблях» почнуть жорсткіше. Можна цілком сміливо припустити, що в разі ухвалення закону про посилення контролю за переміщенням і використанням авто, зареєстрованих в інших державах (№8488), нас очікує справжнє полювання на такі автомобілі. Згідно із запропонованими змінами, патрульна поліція отримає право зупиняти авто на іноземній реєстрації й ретельно перевіряти документи на нього – завдяки можливості автоматичного обміну інформацією між митницею, прикордонниками та самими правоохоронцями.

Головна новація – особа, яка ввезла авто на іноземній реєстрації (в режимі транзиту чи тимчасового ввезення), не зможе дати його третім особам для володіння, користування чи розпорядження. Водію, який опинився в неоформленому авто, необхідно буде сплатити штраф у розмірі 17 тисяч гривень або навіть позбутися водійського посвідчення на рік.

Якщо виявиться, що нерозмитнене авто використовується в підприємницькій діяльності (наприклад, здійснює послуги таксі), водію доведеться сплатити штраф у 34 тисячі гривень.

Також суттєво збільшуються штрафи за невчасне оформлення нерозмитнених авто – йдеться про недотримання термінів режимів транзиту чи тимчасового ввезення. Так, якщо були порушені терміни транзиту чи тимчасового ввезення, то вже наступного дня власника можуть оштрафувати на 170 гривень. Якщо термін перевищений на 3 доби, доведеться сплатити 850 гривень. Ну а якщо вже зрозуміло, що авто розмитнювати не збираються, й воно перебуває на території України до 30 діб, порушнику загрожує адміністративна відповідальність у 85 тисяч гривень. Якщо більш ніж 30 діб – штраф 170 тисяч гривень або конфіскація авто.

Законодавці посилять вимоги й для тих, хто намагається робити бізнес на дешевих авто з Європи. В разі ухвалення закону нерезидент зможе завозити лише одне авто за наявності відповідного грошового забезпечення. Для ввезення наступних автомобілів потрібні будуть фінансові гарантії юридичних осіб, які візьмуть на себе зобов’язання сплатити всі митні платежі в разі порушення термінів перебування авто в режимі тимчасового ввезення чи транзиту. Простіше кажучи, руйнується схема ведення бізнесу з продажу «євроблях» за допомогою так званих «верблюдів» – громадян європейських країн, які продають свої персональні дані для оформлення на них автомобілів.

Сам собі митник?

Активісти, об’єднані в громадську організацію «АвтоЄвроСила», наголошують на тому, що наразі до їхніх аргументів народні депутати стали ставитися уважніше. Виглядає так, що вдалося досягти суттєвого прогресу у вирішенні питання з «євробляхами».

Ввезення авто на єврономерах: що для цього потрібно та в чому помиляються українці?У ВР говорять, що авто на єврономерах можна буде легалізувати лише тоді, коли буде знайдений спосіб захистити український ринок. Про те, як і хто ввозить бляхи та кому це вигідно, розповіли експерти.

Питання лише в тому, чи захочуть народні депутати вже в сесійній залі підтримати обидва законопроекти в нинішньому вигляді. Адже можуть бути внесені й правки «з голосу», а також не виключено, що будуть внесені альтернативні законопроекти.

Найбільшого скепсису заслуговує необґрунтованість розмірів штрафів за недотримання термінів транзиту чи тимчасового ввезення авто без реєстрації. Чому в запропонованому законопроекті зазначені саме такі високі штрафи, поки залишається відкритим запитанням.

І попри те, що нові правила розмитнення будуть доступні всім без викнятку громадянам – як тим, хто вже ввіз авто на іноземній реєстрації, так і тим, хто ще збирається, невирішеним залишається суто моральний бік проблеми. А саме, чи можуть ті українці, які ввезли авто за останні кілька років і розмитнили їх за попередніми ставками, також вимагати знижку. Адже поруч із ними було багато тих, хто користувався значно дешевшими автівками й не платив жодних податків. Ще й отримав право на фактично пільгове розмитнення вживаного авто з Європи.

Не варто виключати й того, що частина «євробляхерів» таки залишаться незадоволеними новими умовами розмитнення. За фінансової та лобістської підтримки тих, хто робить на цьому великі гроші (йдеться про кілька мільярдів доларів, які йдуть повз бюджет), рух «євробляхерів» може радикалізуватися вже восени цього року. Враховуючи, що наступного року багатьом народним депутатам захочеться потрапити до нової Верховної Ради, частина з них можуть цілком піддатися на вимоги протестувальників. Словом, історія з нерозмитненими авто на іноземній реєстрації триває. І до вирішення проблеми ще дуже далеко.

Олександр Радчук, спеціально для «Словоа і Діла»

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: