Звільнення голів ОДА: чому Зеленський знову порушив Конституцію

Читать на русском
Хоча вважається, що голови ОДА є креатурою президента, але їх звільнення та призначення має відбуватися за поданням прем’єр-міністра.
Слово і Діло

Чергові кадрові рішення президента Зеленського викликають подив юридичної спільноти, яка ще не встигла оговтатися після низки суперечливих указів глави держави. Цього разу Зеленський звільнив 12 голів облдержадміністрацій ы тимчасово призначив нових виконувачів обов’язків у своїй неповторній манері порушувати усталену процедуру. Чому гарант Конституції дещо зневажив Основний закон України, «Слово і Діло» запитало експерта з конституційного права Богдана Бондаренка.

Зрештою, голови обласних адміністрацій могли б і надалі працювати доти, доки президент не призначив би нових керівників областей, але в Зеленського вирішили зробити по-своєму.

«Відповідно до Конституції України, в разі обрання нового президента голови місцевих державних адміністрацій здійснюють свої повноваження до призначення нових у встановленому законом порядку. Але крім Конституції, ще є закон про місцеві та державні адміністрації, згідно з яким голів ОДА можна звільнити, що, власне, й відбулося», – пояснив юрист.

Які рішення команди Зеленського юристи вважають суперечливими й до чого це призведеРозпуск ради, призначення Богдана, повернення Саакашвілі громадянства України та деякі інші рішення команди президента суперечливі з точки зору права. Чим це обернеться, ми спитали у юристів.

Щоправда, за його словами, в законі не йдеться про призначення тимчасових виконувачів обов’язків голів ОДА. Не виключено, що це ноу-хау нової президентської команди чи творче трактування законодавства.

«З одного боку, в. о. зараз здійснюють свої повноваження до призначення нових голів ОДА у встановленому законом порядку. Але закон передбачає, що прем’єр-міністр вносить подання президенту на призначення, в нашому випадку – 12 голів ОДА. Але поки ніхто не чув про таке подання прем’єра», – підкреслив Бондаренко.

Тобто президент звільнив голів ОДА, спираючись на закон, але порушив Конституцію (яка є вищою за будь-який закон), де чітко визначено, що призначення та звільнення місцевих адміністрацій відбувається за поданням прем’єра. Отже, й звільняти голів ОДА також потрібно за поданням прем’єра.

«Взагалі, модель призначення голів місцевих обладміністрацій зараз на практиці зведена до того, що це креатура президента. Насправді, сама ідея Конституції та її текст, який підлаштовується під закон, передбачає розподіл повноважень між президентом і прем’єром. Тому звільнення та призначення голів ОДА має відбуватися через подання прем’єр-міністра», – підкреслив юрист.

Нагадаємо, президент України Володимир Зеленський скасував укази свого попередника Петра Порошенка про призначення членами Вищої ради правосуддя Михайла Ісакова та Андрія Василенка. Раніше таким же чином були скасовані два укази: про звільнення Юрія Артеменка з посади члена Національної ради з питань телебачення і радіомовлення та про призначення на цю посаду Володимира Горковенка.

На думку юристів, сталося приблизно те ж саме, якби органи реєстрації актів цивільного стану заднім числом скасували реєстрацію народження, смерті або вступу до шлюбу.

Також ми досліджували, які рішення команди Зеленського юристи вважають суперечливими й до чого це призведе.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: