«Євробляхи»: що насправді вирішив суд та чим небезпечна ситуація

Читать на русском
Ілля НесходовськийЕксперт «Реанімаційного пакету реформ»

Улітку 2018 року Верховна Рада в першому читанні проголосувала проекти законів щодо зменшення акцизу на розмитнення автомобілів та збільшення відповідальності за використання нерозмитнених авто. 22 жовтня 2018 року Верховний суд України ухвалив рішення, згідно з яким користування автомобілем з іноземною реєстрацією, що ввезений в Україну з метою транзиту, ознак адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 469 Митного кодексу України, немає. Власник авто на єврономерах оскаржував те, що його визнали винним у порушенні митних правил і оштрафували. Своєю чергою голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна наголосила, що з постанови Верховного суду не випливає, що вказане рішення може бути прецедентом для інших схожих випадків. Крім того, Южаніна повідомила, що на наступному засіданні комітету будуть розглянуті законопроекти щодо «євроблях» і відразу винесені до зали ВР.

Експерт «Реанімаційного пакета реформ» Ілля Несходовський підкреслив, що на перший погляд могло виникнути неоднозначне сприйняття рішення, але насправді ніхто не визнав «євробляхи» законними.

Він наголосив, що якщо привезене авто на єврономерах, зазначений транзит, але водночас особа продовжує користуватися, то може бути розглянута судова справа проти такої особи щодо ухилення від сплати коштів.

За його словами, в конкретному випадку суд не визнавав користування авто на єврономерах законним, а визнав, що штраф у розмірі 8,5 тисяч гривень не застосовуватиметься.

«Разом із тим, якщо буде доведено, що ввезення авто було здійснене з метою особисто користуватись, а фактично позивач цього не зазначив, коли подавав до суду, то тут можна застосувати ще більшу штрафну санкцію. Зокрема, в розмірі 300% від тих митних платежів та податків, які мали бути сплачені при ввезенні цього авто. Це, звичайно, непросто. Має бути визнання, що він є власником цього авто. Хоча все це можливо довести. Тому можна навіть почати наступну справу, де штраф уже не 8,5 тисяч гривень, а залежатиме від вартості авто, того, як його оцінять, та інших моментів», – пояснив Несходовський.

Наразі тут питання, як далі діятиме митна служба, констатував він.

Схема, яка наразі має місце в Україні, не може існувати без кураторів у вищих ешелонах влади. Це стосується митниці, податкової служби, депутатів та інших органів влади, уточнив експерт.

Тому, на його думку, метушня довкола внесення, розгляду законопроектів щодо «євроблях» здійснюється лише для того, щоб з окремих людей стягувати кошти. Митниця непогано заробляє при перевезенні таких авто через кордон. Стандартна ставка – 100 доларів за те, що не будуть «кошмарити».

Закон щодо «євроблях» навряд чи ухвалять у другому читанні принаймні до виборів, оскільки це невигідно, додав він.

Кількість авто на єврономерах перевищила 600 тисяч. Немає країни в світі, де відбуваються такі речі. Найгірше, що це не кінцева цифра, якщо нічого не зміниться. Це правовий нігілізм.

При цьому фахівець звернув увагу, що з огляду на це рішення суду й той факт, що є два способи ввезення автомобілів – у режимі транзиту та на підставних осіб, друга схема може зникнути з часом.

«Для чого тоді платити певній фірмі, мати якісь ризики, якщо можна завести в режимі транзиту? Схема набагато простіша. Звичайно, тут також є ризики. Однак ситуація може змінитися – окремі депутати та чиновники, які створили такий бізнес, можуть його втратити. Люди самостійно ввозитимуть за транзитом», – підкреслив він.

Наразі є радше імітація вирішення питання, створення потрібної картинки, але насправді процес просто затягують. Із кожним місяцем, роком проблеми лише накопичуватимуться, зазначив експерт.

«Дедалі більше людей замислюються про те, чому б не ввезти за такої ситуації «євробляху». І субсидію все одно призначать, і в разі ДТП чи порушення правил швидкісного режиму є змога уникнути покарання. В країні просто створений правовий нігілізм, який лише поглиблюється. Попит на «євробляхи» зростатиме, а ситуація ускладниться», – резюмував Ілля Несходовський.

Нагадаємо, 30 травня 2018 року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман пообіцяв урегулювати використання автомобілів з єврономерами за один місяць, якщо Верховна Рада для цього делегує Кабміну повноваження.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: