Сьогодні останній день, коли Верховна Рада може ухвалити зміни до Бюджетного кодексу, зокрема щодо машин на іноземній реєстрації та запровадження податку на виведений капітал. Тому вчора власники вживаних іномарок на єврономерах блокували урядовий квартал Києва, вимагаючи скасувати право поліції перевіряти авто за митною базою та внести до порядку денного на розгляд Ради законопроекти голови податкового комітету Верховної Ради Ніни Южаніної щодо лібералізації розмитнення «євроблях». Чи вирішать ці законодавчі ініціативи наявні проблеми з ввезенням старих іномарок в Україну, в ефірі UMN обговорювали журналіст Роман Скрипін та представник «АвтоЄвросили» Дмитро Юмаєв, народний депутат Володимир Парасюк, а також Ніна Южаніна, яка долучилася до розмови телефоном.
Старі іномарки на єврономерах почали масово з’являтися в Україні через наявні шпарини в законодавстві. Зараз у країні, лише за офіційними даними ДФС, їздять майже 477,5 тисяч автомобілів з іноземною реєстрацією, з них 317,9 тисячі вже порушили термін транзиту чи тимчасового ввезення. Голова парламентського комітету з питань податкової політики Ніна Южаніна ініціювала законопроекти «Про оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів» та «Про ввезення транспортних засобів на митну територію України».
Перший законопроект пропонує запровадити нові правила обчислення акцизного податку на іноземні автомобілі, а другий – посилити відповідальність за порушення транзиту або тимчасового ввезення іноземних авто. Передбачається, що «євробляхи» не можна буде передавати в користування іншим особам, використовувати для отримання доходу, зокрема як таксі. Штрафи сягатимуть 8,5 тисяч гривень, а за повторні порушення – 170 тисяч гривень. Зміняться штрафи й за порушення термінів тимчасового ввезення автомобілів.
За словами Дмитра Юмаєва, власники «євроблях» не в захваті від пропозицій Южаніної але все одно наполягатимуть на їх якнайшвидшому розгляді в парламенті.
«Ми хочемо, щоб законопроекти внесли до порядку денного на розгляд та ухвалили в першому читанні до Нового року. А потім всі нюанси ми будемо доопрацьовувати з пані Южаніною та комітетом», – зазначив він.
Сама Южаніна телефоном повідомила, що законопроекти цілком можуть бути ухвалені в першому читанні.
«Я вважаю, що завтра ми будемо розглядати в першому читанні. Це означає, що власники таких автомобілів мали б готуватися до розмитнення, приводити автомобілі в належний технічний стан, щоби пройти реєстрацію. Якщо ми не розглянемо законопроект, то будемо чекати правки восени й втратимо час для того, щоб нормально в літньо-осінній період дати людям провести ці процедури», – сказала вона.
Натомість Скрипін поцікавився, чому нардепи не хочуть у законопроектах використати європейську практику з ввезення вживаних автомобілів, зокрема досвід Польщі.
«Для того, щоб вивезти автомобіль за межі ЄС, розмитнити його й заплатити за перший рік усі обов’язкові платежі при реєстрації, сума на сьогодні складає за запропонованим законопроектом 3 тисячі 947 евро», – відповіла Южаніна.
Скрипін розповів історію, як львів’яни зробили власний експеримент зі старим «Запорожцем», який розмитнили в Польщі за 300 доларів, провівши весь необхідний технічний огляд. І потім, коли намагалися ввезти його назад в Україну, ціна зросла до 3 тисяч доларів.
Южаніна сказала, що чула цю легенду й не хоче її коментувати, зазначивши, що власні розрахунки бере з офіційних джерел.
«Я маю на руках законодавство Польщі. Я працювала через наше МЗС з усіма посольствами для того, щоб отримати на сьогодні чинне законодавство. Крім того, я попросила ДФС, щоб вони ще раз перевірили в органу контролю кожної країни, чи діють ці ставки, чи не помиляємося ми. Тому ті розрахунки, які надані в моїй статті щодо Польщі, відповідають чинному законодавству. Я не хочу більше нічого слухати. Тому що це самообман. Ви розумієте, що кожна європейська країна захищається від ввезення автомобілів, старших за 10 років?», – поцікавилася нардеп.
Щодо популярних в Україні авто з Литви, які потрапляють до цієї країни з інших європейських держав, Южаніна повідомила, що незважаючи на відсутність акцизного мита, ввезення такого авто коштуватиме кілька тисяч евро.
«Щодо Литви, то в них за всіма автомобілями відсутній акцизний податок. Існує інше: в’їзне мито – 500 евро, податок на додану вартість – 1155 евро, що навіть більше, ніж у нас. І загальна сума ввезення, наприклад, п’ятирічного автомобіля з двигуном об’ємом 2,200 кубічних метрів складе 2335 евро», – повідомила Южаніна.
При цьому нардеп відмовилася повідомити, на якому авто їздить сама: «Про мій автомобіль уже вся Україна знає, і я не хочу про це говорити. Подивіться в декларації».
Досить жорстко опонує Ніні Южаніній нардеп Парасюк: «У Раді були зареєстровані ще два законопроекти. Я спитав Южаніну, чому вона наполягає на внесенні на розгляд законопроекту про санкції проти євробляхерів, а розмитнення – не вносить. Відповідь на запитання: «Ми хочемо все врегулювати». Ви хочете в людей все забрати й нічого взамін не дати. Так не буде!».
За словами Парасюка, законопроект Южаніної не передбачає якогось полегшення при розмитненні вживаних іномарок, а навпаки, призведе до ще більшого здорожчання. Але навіть якщо хтось погодиться на таких умовах завозити старі автівки, то в цьому ж таки проекті закону не прописаний механізм, як їх легалізувати, зрештою, як і ті авто, що вже були ввезені раніше.
Нагадаємо, «Слово і Діло» писало про досвід Молдови в питанні розмитнення та легалізації старих машин з ЄС.
Також ми підрахували, скільки грошей втратив бюджет від нерозмитнених іномарок у 2017 році.
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»