Заява Андрія Садового про висування своєї кандидатури на президентські вибори для багатьох не стала несподіванкою. Останнім часом мер Львова вів активну медійну підготовку, щоб нагадати виборцям про себе. Втім, шанси на вихід навіть до другого туру президентських перегонів у нього вкрай малі.
Вересневі соціологічні опитування свідчать про вкрай низьку підтримку Андрія Садового серед українців. Політик, який у 2014 році не став балотуватися на дострокових президентських виборах і обрав зручне для себе мерське крісло, досі так і не переріс регіонального масштабу.
Рівень електоральної підтримки Андрія Садового, за даними соціологічних досліджень, перебуває в межах 2-3%. Так, згідно з результатами опитування групи «Рейтинг», проведеного 10-18 вересня, за кандидата в президенти Андрія Садового готові віддати свій голос 2,4% респондентів. Опитування КМІС, проведене майже в той самий час у період із 8 по 23 вересня, зафіксував рівень президентської підтримки мера Львова на показнику в 2,3% ймовірних голосів виборців. Звісно, такий результат навряд чи радує амбіції львівського політика, однак варто зазначити, що Садовий принаймні входить до десятки найбільш рейтингових політиків, які претендують на найвищу посаду в державі.
Втім, зважаючи на попередній досвід політичного становлення Андрія Садового та партії «Самопоміч», фактичним лідером якої він є, не виникає сумнівів, що чинний мер Львова ретельно продумав план свого подальшого позиціонування в українській політиці. Варто віддати йому належне – Садовий вміє реалізовувати стратегічні задуми й налаштований на довготривалий політичний забіг.
Вийти із забуття
Вочевидь, медійна пауза, яку Андрій Садовий тримав у 2017 році, трохи затягнулася. Він жодним чином не виявляв своїх подальших політичних планів, у публічній площині весь час акцентував на своїй відданості посаді мера міста Львова і вирішенню місцевих проблем.
Рейтинги і Садового, і «Самопомочі» особливо впали після історії із «сміттєвою блокадою». Тоді, трагедія на Грибовицькому сміттєзвалищі була дуже вдало використана для медійної атаки на мера Львова – звісно, «били» по його авторитету саме серед львів’ян. Сам Андрій Садовий відверто вважає, що його «замовили» в Адміністрації президента, а головною метою був тиск на фракцію «Самопомочі» в парламенті.
Наразі партія має дещо більший рейтинг, аніж її лідер. Втім, довкола «Самопомочі» виникають скандали на місцевому рівні. Найбільш гучним в останні кілька місяців став корупційний скандал стосовно голови фракції «Самопоміч» у Київраді Сергія Гусовського, після якого 11 вересня фракція оголосила про саморозпуск.
Останні два місяці сам Андрій Садовий вирушив у фактичне передвиборче турне містами України. Мер Львова намагається знайти свою цільову аудиторію у великих містах та містечках, вбачаючи основу для розвитку своєї політсили у малих та середніх підприємцях, інтелігенції та так званого «креативного класу». Щоправда, такий електоральний ресурс – вкрай куций, а до того ж потребує дуже тривалої роботи на шляху до встановлення довіри.
Поки що президентські амбіції Андрія Садового працюють на майбутню парламентську кампанію «Самопомочі». Вочевидь, основною метою його заяви про похід за найвищою посадою в державі є вихід із забуття та підсилення рейтингу «Самопомочі». Але не тільки.
Розділяй і передомовляйся
Річ у тім, що саме на підтримку Андрія Садового та його політсили розраховував інший – більш рейтинговий кандидат у президенти Анатолій Гриценко. Такий союз підсилював позиції Гриценка, а серед експертів навіть з’явилися припущення, що в разі його виграшу на президентських виборах Садовий міг би претендувати на посаду прем’єр-міністра. Після заяви мера Львова про балотування на президентську посаду, Гриценко матиме ще менше шансів вийти до другого туру президентських перегонів.
Однак було очевидно, що такий альянс нічого не дає в електоральному сенсі самому Андрію Садовому та «Самопомочі». Об’єднати сили з Гриценком означало б і майбутнє «злиття» партій «Громадянська позиція» та «Самопоміч» на парламентських виборах. У разі успіху Садовий і його команда втрачали частину свободи дій. У разі програшу – такий союз ставав спільною «братською могилою» для амбіцій обох політиків.
Саме тому Садовий вирішив зіграти у власну гру. Тим паче, що вона може мати більше переваг. Адже кандидатура мера Львова буде притягати увагу не лише виборців Анатолія Гриценка, але й частину потенційних виборців Петра Порошенка та Юлії Тимошенко в західних регіонах. А ще Садовий – чудова й більш досвідчена кандидатура на противагу «новим обличчям» – недосвідченим Святославу Вакарчуку та Володимиру Зеленському.
До того ж непоганий результат у першому турі виборів гарантуватиме Андрію Садовому гарну переговорну позицію для подальших перемовин із майбутнім переможцем президентських перегонів. Тут головне – не помилитися в ставках. Особливо цікаво буде спостерігати за позицією Садового, якщо між двома фаворитами першого туру виборів встановиться незначний відрив. Як тоді вчинить мер Львова, розуміючи, що підтримка частки західного електорату буде вкрай важливою і для Петра Порошенка, і для Юлії Тимошенко?
Just Львів it!
Яким буде центральний меседж кампанії – в Андрія Садового вирішили особливо не креативити. Всім українцям є зрозумілим і близьким образ та туристичні принади одного із найстаріших та найгарніших міст Західної України – Львова. Саме на цій емоційній прив’язці і будуватиме свою передвиборчу кампанію Андрій Садовий.
«Сьогоднішнє рішення – непросте, але обдумане, свідоме й відповідальне. Моя кампанія буде прагматичною пропозицією Україні. Я представлю бачення, команду і план дій, які достойні моєї рідної держави», – написав на своїй Facebook-сторінці Андрій Садовий.
Окрім образу Львова, в Садового є ще кілька козирів у рукаві. Він уособлює запит українців на «нові обличчя» у владі. І справді, Садовий не був на жодній із впливових посад у виконавчій владі ні при нинішній, ні при попередній владі. Але водночас його вже тричі обирали мером львів’яни, він керує великим містом вже понад 12 років. Попри багато недоліків, темпи розвитку столиці Галичини є чи не найбільш динамічними з-поміж інших великих українських міст. Львів – перше місто, яке у своїй економічній та господарській діяльності орієнтується на дохід від туризму. В цьому неабияка заслуга й самого мера міста.
У кожному разі, покращити свої електоральні позиції за межами західного та центрального регіонів Андрію Садовому буде вкрай складно. Наразі під великим питанням і майбутнє партії «Самопоміч» у Києві – одного з найпотужніших джерел підтримки виборців цієї політсили на попередніх парламентських виборах. Схоже, що результати президентської кампанії Андрія Садового серйозно вплинуть і на електоральну спроможність «Самопомочі» на парламентських виборах восени 2019 року.
Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»