Авто на єврономерах: чи підтримають нардепи ініціативу Южаніної

Читать на русском
Розмитнення авто на єврономерах можуть здешевити, хоча законодавчий компроміс, який збирається розглядати Рада, не може задовольнити всіх.

Верховна Рада вкотре намагається врегулювати питання реєстрації авто на єврономерах. Цього тижня парламент має розглянути два законопроекти – №8487 і №8488, завдяки яким мають змінитися правила розмитнення авто й водночас буде посилена відповідальність для водіїв, які без належних документів пересуваються Україною на авто з іноземною реєстрацією. Ініціатором проектів законів виступив комітет із питань податкової та митної політики на чолі із депутатом від БПП Ніною Южаніною. Чи задовольнить нове законодавство і власників уже завезених до країни вживаних іномарок, і тих, хто сплатив мито в повному обсязі, в ефірі UMN розбиралися ведучий Роман Скрипін, Михайло Катрук із Громадської спілки «Доступне авто» та Петро Козак із Союзу автомобілістів України.

Через дірки в законодавстві наразі ніхто достеменно не знає, скільки іномарок на «евробляхах» заїхало в Україну. Цифри коливаються від 200 тисяч до 2 мільйонів. Отже, ця проблема турбує не лише власників «євроблях» але й тих, хто хотів би придбати іномарку за доступною ціною. Зважаючи на фактичну відсутність автопрому в Україні (принаймні виробництво «Ланосів» призупинили) та наближення виборів, влада пожвавилася й запропонувала бодай якийсь компроміс. Хоча є думки, що ініціативи Южаніної можуть лише розбурхати суспільство.

Авто на єврономерах: непрості рішення напередодні виборчого сезонуЧас спливає, а євроблях стає дедалі більше. Чи вдасться знайти консенсусне рішення й врахувати інтереси і держави, і бізнесу, і пересічних громадян, прогнозував політолог Олександр Радчук.

За словами Катрука, незрозуміло, чому українці мають сплачувати за розмитнення вживаних іномарок подекуди більше, ніж коштує саме авто. «Ми провели цікавий експеримент, щоб довести владі, що їхні аргументи щодо того, що в Європі також багато сплачуть за розмитнення машин, хибні. Для цього ми придбали в Україні «Запорожець» 1991 року випуску й вирішили розмитнити його в Польші – країні ЕС. Єдине, за що переживали польські митники, то це за технічний стан автівки – перевірили справність гальм та ходову. Процедура реєстрації була дуже швидкою. Буквально на другий день ми розмитнили свій «Запорожець» та отримали польські номери. Все це нам обійшлося в 40% від оціночної вартості машини – в 300 доларів», – розповів Катрук.

Згідно із запропонованим законодавством, українці мали б сплачувати близько 60%, тоді як зараз змушені викладати до 200% за реєстрацію іномарки. «В жовтні відбулися зустрічі активістів групи «АвтоЕвроСила» з представниками автобізнесу – імпортерами, виробниками – та урядовцями. Двічі намагалися знайти якійсь компроміс. Я пропонував знизити акциз, скасувати євровимоги до вживаних авто. В Європі такого немає. Незрозуміло, чому вони є в нас», – розповів Козак.

За його словами, державі вигідніше розмитнювати «євробляхи». «Зараз максимальна ставка складає приблизно 3 тисячі евро при тому, що саме авто коштує 2 тисячі евро. Я пропоную залишити акциз для такого авто максимум 1000 евро. До цих витрат ще слід додати НДС і мито», – зазначив він.

Скільки грошей втратив бюджет від нерозмитнених іномарок у 2017 роціПонад 1,5 тисячі кілометрів доріг можна було б побудувати на кошти, що не надійшли до бюджету від іномарок на еврономерах, які перебувають в Україні з порушенням терміну перебування.

Йдеться про дуже старі авто. Але ж усе одно порівняно із «Запорожцем» за 300 евро це забагато. На це Козак зауважив, що законопроект, який запропонувала Южаніна, є результатом взаємодії багатьох автотрейдерів та Мінфіну й митниці. «Це все прораховувалося в короткостроковій перспективі на найближчий рік. Я чув, що цей закон дасть до бюджету мінус 2 мілдьярди гривень при тому, що сумарно автобізнес приніс до бюджету 20 мільярдів гривень. Таке зауваження було з боку Мінфіну. Але вони не враховують, що в разі ухвалення закону в Україну буде завезено набагато більше автівок. Тому що, я думаю, що навіть з таким недолугим законом завезуть вже не 80 тисяч вживаних іномарок, як у 2017 році, а тисяч 150-200. Тоді бюджет отримає десь 5 мільярдів гривень», – сказав Козак.

При цьому Катрук уточнив, що новий закон вигідний для нових висококубових авто. В кожному разі, незадоволених запропонованим законодавством може виявитися більше, ніж тих, хто погодиться на цей компроміс. Але, схоже, влада не дуже зважає на це. До теми «євроблях» вже підключилися прем’єр-міністр та генпрокурор.

Під час скайп-наради Гройсмана зі львівськими митниками Луценко заявив, що в Україну заїхали щонайменше 300 тисяч вживаних авто, які зараз, не сплативши жодних митних платежів, ускладнили ситуацію на дорогах. При цьому самі митники чомусь не змогли надати цифри, скільки вони пропустили старих іномарок на «євробляхах» до країни, хоча ці дані фіксуються.

Скільки іномарок на єврономерах їздить Україною та чим вони небезпечніЯкі проблеми пов'язані з нелегальними іномарками та скільки їх потрапило до країни в 2017-2018 роках, розбирались аналітики Слова і Діла.

Щоб допомогти митникам, UMN показав інфографіку «Слова і Діла», де вказано, скільки автівок незаконно перебувало на території України в 2017-2018 роках. За даними ДФС, у 2017 році в Україну були завезені понад 958 тисяч так званих «євроблях»: 748,9 тисячі потрапили до країни в режимі «тимчасового ввезення» й майже 210 тисяч були ввезені в режимі «транзиту». Станом на 31 січня 2018 року на території України перебувають понад 425 тисяч авто з іноземною реєстрацією, з них 246 тисяч – незаконно.

Тобто щонайменше 660 тисяч «євроблях» їздять в Україні, з них понад 100 тисяч автівок – із порушенням правил транзиту чи тимчасового ввезення. Топ-5 країн, з яких вживані іномарки потрапляють в Україну, – Польша, Литва, Німеччина, Болгарія, Чехія. В Києві «євробляхи» переважно на литовських номерах.

Зараз, за наявним законодавством, можна один раз сплатити адміністративний штраф 8500 гривень і надалі машина без проблем їздить територією України. Головне – не перетинати кордон. Цю дірку в законі збираються «залатати» новим законодавством, якщо його ухвалить парламент.

Але частина власників вживаних іномарок таки залишаться незадоволеними новими умовами розмитнення. Їх будуть усіляко підбурювати ті, хто робить на цьому бізнес, який вимірюється мільярдами доларів. Тому що ближче до виборів, то більше може радикалізуватися рух «євробляхерів». Деякі політики цим скористаються замість того, щоб вирішити проблему.

Раніше ми писали, скільки грошей втратив бюджет від нерозмитнених іномарок у 2017 році.

Чи підтримають нардепи напередодні виборчого сезону ініціативи Южаніної щодо «євроблях», читайте в нашій колонці.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: