Передусім є три ключові позиції, які необхідно змінити у виборчій системі. Однак навряд чи вони будуть втілені так, як того хотілося б.
Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів політолог Валерій Димов, оцінюючи необхідність внесення змін до виборчої системи за рік до виборів.
Депутатський імунітет
«Перш за все слід вирішити питання депутатської недоторканності. Депутатський імунітет необхідно обмежити. Але є побоювання, що влада не встигне зробити жодних повноцінних змін задля збереження статусу-кво в осередках депутатів, політичних фракцій та олігархічних груп, які стоять за цими депутатами», – зазначив Димов.
Зрозуміло, що половина людей, які йдуть за закритими списками, або самі несуть гроші, або ж представляють інтереси олігархічних кланів, додав він.
«Але тиск суспільства існує. Тому політики намагатимуться провести зміни, але з прицілом на наступне скликання ВР, тобто з 2020 року. В такому варіанті це може бути зроблено», – припустив політолог.
Ближче до народу
Друга частина змін стосується відкритих списків, продовжив він.
Крім того, за його словами, потрібно змінити систему таким чином, щоб наблизити депутата до виборця.
«Сьогодні депутат залежить, грубо кажучи, від «господаря», який формує списки. Тому, наприклад, ми неодноразово бачили як депутати від «Опоблоку» приїжджають на судові засідання в справі Фірташа. При цьому вони розуміють, що це непопулярний крок для виборця. Але залежать вони не від виборця, а від Фірташа, тому їм байдуже. Потрібно, щоб Фірташ, який формуватиме списки на наступних виборах, бачив їхню підтримку», – акцентував експерт.
Аналогічно чинні міністри, депутати від НФ під час робочого дня приїздили на слухання в справі Мартиненка, нагадав Димов.
«Запит суспільства на предмет відкритих списків дуже великий, тому відкриті списки намагатимуться провести. Хоча б у якійсь формі. Але, по-перше, тут ризик ще й у тому, що люди можуть не зрозуміти, що це таке, буде те саме, що й на місцевих виборах. По-друге, на самі вибори такі зміни не запустять. Імовірно, просто буде поданий законопроект», – уточнив він.
Посилення відповідальності та вплив на ЦВК
На його переконання, важливим є не лише ухвалення закону про посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства, але й зміна ситуації з впливом олігархічних кланів на ЦВК.
«Фактично, в нас ситуація, коли ми ще до оголошення результатів знаємо, хто отримав більшість. Це стосується не лише України. Так, наприклад, було нещодавно на виборах в Угорщині. Сталінський принцип «не важливо, як голосувати, важливо – як рахувати» досі актуальний. Тому в ЦВК мають бути ефективні, технічні люди, які не залежать від політичних груп. А поки що в нас здебільшого нелегітимний склад ЦВК», – пояснив експерт.
Не варто забувати про те, що якими хорошими не були б закони, є ще питання їх імплементації, підкреслив він.
«І тут уже питання в тому, що громадськість має змушувати не лише ухвалювати закони, але й ефективно їх втілювати в життя», – резюмував Валерій Димов.
Як відомо, згідно з програмою діяльності Кабміну, міністр юстиції Павло Петренко зобов'язаний запровадити на парламентських виборах пропорційну виборчу систему з відкритими списками.
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»