Ринок оренди житла: що не так і як вивести з тіні

Читать на русском
Олег Приходькоексперт в сфері нерухомості

Дійсно, ринок оренди житла, напевно, один із найбільш тіньових на сьогодні. Відносини орендодавця та орендаря в першу чергу базуються на підставі статей 810-826, 59 глави Цивільного кодексу України, в якій викладені основні пункти взаємних відносин.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів експерт у сфері нерухомості Олег Приходько, оцінюючи ініціативу Мінрегіону розробити законопроект, який може змінити правила оренди житла й вивести ринок із тіні.

Ринок оренди: що потрібно змінити?

«Наразі орендна плата, отримана власником від здачі свого житла в оренду, вважається доходом фізичної особи й оподатковується. Згідно зі статтею 170.1 Податкового кодексу України, особою, відповідальною за нарахування та сплату податку до бюджету, є орендодавець, який зобов'язаний це зробити в терміни, встановлені Кодексом для квартального звітного періоду», – зазначив Приходько.

Він уточнив, що з 1 січня 2018 року ставка податку становить 18% від розміру орендної плати за місяць.

«Сплата податку на оренду квартири підтверджує законність та офіційність відносин між сторонами в договорі оренди», – констатував експерт.

Як влада виконує свої обіцянки щодо забезпечення житлом силовиківЧому мери міст виконують квартирні обіцянки краще за міністрів, коли добудують військове містечко в Широкому Лані та гуртожитки для контрактників, розбиралося Слово і Діло.

За його словами, такий розмір податку не стимулює орендодавців до відкритого ведення бізнесу.

До того ж, встановлюючи податок, держава не надає жодного захисту своєму платнику податків, додав він.

«Усі ризики щодо втрати орендних площ, а також щодо приходу їх у непридатність для оренди лежать на плечах власника. Відсутні державні механізми стимулювання розвитку ринку оренди», – пояснив Приходько.

Однак минулі 3 роки показали, що державні чиновники невпинно стежать за орендним ринком нерухомості, підкреслив фахівець.

Законодавчі ініціативи

Експерт нагадав, що в 2015 році Мінрегіон приклав зусилля для створення орендної нерухомості в частині розробки законопроекту про джерела фінансування орендної нерухомості й створення фонду нового та реконструйованого житла.

«Влітку 2017 року Державна іпотечна установа (ДІУ) має змогу впровадити програму забезпечення житлом громадян на умовах фінансового лізингу. Уряд України вніс зміни до статуту ДІУ», – наголосив Приходько.

За його словами житло у фінансовий лізинг передається після завершення будівництва, проведення внутрішніх оздоблювальних робіт та встановлення необхідного обладнання.

У лютому 2018 року заговорили про те, що Україні необхідний новий закон, який має визначити нові правила ринку оренди житла, продовжив експерт. Згідно з новими нормами, заново будуть визначені поняття винаймання житла, правила отримання реєстрації та виселення осіб зі зйомних квартир.

На його переконання, необхідно взяти до уваги той факт, що в 2017 році Україна перебувала на 84-му місці зі 189 країн за результатами дослідження Paying Taxes 2017 (спільний щорічний проект PwC і членів Групи Світового банку).

Якщо законодавча база з оренди житлової нерухомості обмежиться лібералізацією податків, то це вже поліпшить ситуацію, але лише частково, уточнив Приходько.

Він акцентував, що наразі не простежується комплексного підходу держави до орендного ринку.

«Періодично ми бачимо, що Кабмін говорить то про оренду житла, яке належить державі, то про лізинг, то про орендний фонд приватного володіння громадян», – констатував експерт.

Орендний бізнес

Він зазначив, що за два-три десятиліття ринок орендарів сегментувався.

На ринку присутні як великі орендодавці, які мають десятки квартир для здачі, так і ті, в яких одна-дві квартири. І якщо для перших це повноцінний бізнес, то для других – джерело доходів, яке дозволяє їм вирватися за межу бідності.

«Усвідомлюючи й приймаючи таку сегментацію як реалії, необхідно й державний підхід будувати на тому, що з орендодавців, які мають до 5 квартир (будинків) житлового фонду, брати фіксовану щомісячну вартість, а для тих, у кого оренда – це бізнес, необхідно встановити справедливий податок залежно від доходів, а ще краще – надавати короткочасні кредити для придбання такого житла, періодичного обслуговування та проведення ремонтів», – пояснив фахівець.

Він підкреслив, що комплексний підхід всеукраїнського рівня має розглядати і проблематику ринку, і його можливості з усіх боків.

«У результаті буде схема: держава створила можливості, а при отриманні результату спільно з ініціатором користується плодами успішно завершеного процесу», – резюмував Олег Приходько.

За даними «Слова і Діла», в досьє міністра регіонального розвитку, будівництва і житлово-комунального господарства України Геннадія Зубка 70 обіцянок, більшість з яких він виконав. Досьє чиновника – за посиланням.

Раніше ми писали, як чиновники та депутати виконують свої обіцянки щодо забезпечення житлом силовиків.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: