Без гальм у головах: до чого призведе безкарність на дорогах

Олександр Радчукполітолог

Минулого тижня, не приходячи до тями, в лікарні від тяжких травм, отриманих у жахливому ДТП у Харкові, померла 26-річна Діана Берченко. На жаль, дівчина стала шостою за рахунком жертвою фатальної аварії на вулиці Сумській, яка сталася ввечері 18 жовтня.

Емоції з приводу провини головної винуватиці ДТП не згасли. Однак з’явилися й інші обставини, які попередньо доводять, що причиною зіткнення двох авто могло бути порушення правил не лише з боку водія «Лексуса», але й «Туарега».

Втім, ступінь провини й вирок має встановити суд. Поки слідство розбирається в обставинах ДТП, згідно з рішенням судді, під час розслідування основну підозрювану – 20-річну Олену Зайцеву – вирішено тримати за ґратами.

А от серед свідомих громадян вкотре актуальним стало не лише питання покарання для винуватців гучних ДТП, але й необхідність зміни ставлення до дотримання правил дорожнього руху. Адже це питання безпеки для кожного з нас. Очевидно, що прийшов час припиняти практику керування транспортними засобами так, наче правила мають рекомендаційний характер, і переходити до жорсткого дотримання норм безпеки руху. З чого варто почати?

Водійські з перепонами

Досі на деяких українських сайтах та дошках оголошень можна знайти пропозиції щодо «допомоги» чи то пак «сприяння» в отриманні водійського посвідчення. Для цього потрібно надати низку документів, замовника в усіх інстанціях супроводять досвідчені «юристи», а всі перемовини відбуваються суто конфіденційно. Тим не менш, переконують у своїх оголошеннях «консультанти» з отримання водійських прав, усе начебто в межах закону. Вартість «стандартного» супроводження стартує від 5 тисяч гривень, тоді як у разі необхідності пришвидшити процедуру чи за наявності в клієнта певних проблем вартість підвищується до 20 тисяч гривень.

Меддовідки та кримінальна відповідальність: як боротися з неадекватними водіями?У 2009 році була запроваджена заборона на тимчасові реєстраційні талони для авто, медичні довідки Але зараз у планах Мінінфраструктури поетапне повернення техогляду, а депутати вже ініціюють повернення довідок. Оцінку ситуації дали експерти.

Офіційно купити права в Україні нібито неможливо. В цьому активно переконував громадськість радник міністра МВС Антон Геращенко ще восени 2015 року. Для цього запроваджується більш суворий нагляд за тестуванням громадян, які хочуть отримати водійські права. А з червня цього року запровадили нові правила здачі екзамену на отримання водійських посвідчень різної категорії. Кожен охочий може попередньо протестувати нові білети на отримання водійського посвідчення в режимі онлайн.

Крім того, начальник Головного сервісного центру МВС Владислав Криклій пообіцяв, що до кінця 2017 року за процесом складання іспитів впровадять фото та відеофіксацію. Це ще один крок, який має унеможливити корупційні схеми в процесі отримання водійського посвідчення.

Для водіїв, які вже мають посвідчення, поки що нічого не змінилося. Щоправда, дедалі частіше звучать дві важливі ініціативи – перевірка стану здоров’я водіїв кожні 5 років та щорічний обов’язковий техогляд транспортного засобу. На думку експертів, ці ініціативи навряд суттєво вплинуть на зменшення смертності на дорогах, адже будь-яка довідка в Україні з часом перетворюється на формальність, а значить, на джерело корупційних ризиків.

А от запровадження системи нарахування штрафних балів та перездачі тестів на підтвердження здатності адекватно керувати авто варто було б запозичити саме з європейського досвіду. До слова, такі норми вже існують у відповідних законопроектах, які Верховна Рада могла б проголосувати вже найближчим часом.

Крім того, варто звернути окрему увагу на сертифікацію автошкіл та якість викладання в них. Важлива деталь, про яку говорять експерти з водіння авто – українські водії майже не готові до так званих «екстрених» випадків керування авто. Під час навчання інструктори навчають базовим навичкам, які навряд можуть допомогти при керуванні транспортними засобами в умовах погіршення погоди, ожеледиці, сильного снігопаду або під час пересування поганим дорожнім покриттям тощо.

Штрафують усіх?

Самі високі штрафи навряд стануть дієвим засобом у боротьбі з порушниками ПДР. Потрібні ще два компоненти: неухильність покарання та мотивація уникати порушення.

Наразі в уряді та парламенті вкотре обговорюють можливість збільшення штрафів за порушення правил дорожнього руху. Поки що найвищі штрафи та найгірші наслідки на водія очікують за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння – 10200 гривень. У разі повторного випадку протягом року суд може конфіскувати водійські права терміном до 3 років, та ще й призначити порушникові виправні роботи. А от відмова від експертизи на алкоголь або повторне водіння в стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння загрожуватиме штрафом у 20400 гривень. Водночас адміністративне покарання за перевищення швидкості наразі становить 255 гривень. Не менш злісні порушення коштуватимуть порушнику не так вже й багато – від 500 до 2500 гривень.

У МВС назвали шокуючу статистику покарань за п'яне водінняЗгідно з даними, які повідомили «Слову і Ділу» в МВС, переважна більшість п'яних водіїв, спійманих за кермом, уникають відповідальності.

У більшості країн Європи штрафи подекуди є ненабагато більшими. Втім, громадяни знають про невідворотність покарання й мають зовсім іншу мотивацію таки дотримуватися ПДР. Наприклад, в Польщі за відсутність автокрісла чи непристебнутий пасок доведеться заплатити 100 і 150 злотих відповідно (735 та 1100 гривень). У Німеччині після підвищення штрафів за розмови телефоном під час керування авто доведеться викласти вже не 60, а 100 євро (3100 гривень). Звісно, заробітки поляків та німців відрізняються від українських зарплат, утім, європейців змушують коритися правилам дорожнього руху завдяки іншим важелям.

Перш за все ті, хто часто порушує ПДР, отримують певний «неблагонадійний» статус у відповідній державі. Інформацію про порушника, крім органів поліції, у відповідних базах даних можуть перевірити всі охочі. А це і податкова, і банки, і страхові агенти, і потенційні роботодавці. Звісно, довіра до такої неправомірної поведінки громадянина падає й жити стає дорожче. Дорожчають усі види страховки, банки можуть відмовити в наданні кредиту, а органи влади – обмежити виїзд людини за кордон, поки вона належним чином не сплатить усі штрафи за порушення ПДР. Тож порушувати за кордоном шкодить не лише гаманцю, але й статусу людини. Звісно, якщо враховувати, що система працює правильно й до відповідальності притягаються всі без винятку порушники.

Загроза «судів Лінча»

Звісно, одними штрафами виправити ситуацію не вийде. Потрібно змінювати деякі правила дорожнього руху й створювати нові умови для їх виконання. Посилювати відповідальність усіх учасників дорожнього руху, а не лише водіїв.

Щодо змін у правилах, то в уряді вже планують перше суттєве нововведення – зменшення граничної швидкост в містах та селах із нинішніх 60 км/год до 50 км/год. Крім того, йдеться й про поліпшення дорожньої інфраструктури – це і поява відбійників, і належне освітлення, і якість дорожнього покриття, і розмітка з виділенням зон пересування для різних видів транспорту.

Омелян відреагував на ДТП в Харкові: погрожує водіям «драконівськими штрафами»Після смертельного ДТП за участю мажорки на «Лексусі» в Харкові Омелян хоче суворіше контролювати всіх водіїв.

Звісно, всі ці нововведення впливатимуть і на логістичні можливості доріг. Варто зазначити, що за кордоном, окрім доріг загального користування, існують і платні автобани, на яких офіційно дозволений швидкісний рух для авто. Звісно, обмеження є й там, однак ризики для решти учасників дорожнього руху максимально знижені. Чого не скажеш про українські реалії, де альтернативи звичайним дорогам вкрай мало, а більшість із них пролягає через населені пункти.

Вкрай важливим залишається й питання запровадження відеонагляду та фіксації порушень правил дорожнього руху. Ця технологія задіяна в усьому світі, тоді як в Україні її впровадження гальмується з 2015 року. Причини різні: чи то прогалини в законодавстві, чи то відсутність коштів для оснащення доріг необхідними камерами та створення відповідних центрів із моніторингу. А тим часом люди продовжують гинути, а винуватці смертельних ДТП часто можуть не отримати належного покарання за скоєні порушення. Особливо, коли йдеться про високопосадовців, політиків, їхніх родичів, дітей.

Саме відсутність порядку на дорогах також може отримати серйозні політичні наслідки. Адже каліцтво чи смерть людей внаслідок грубих порушень ПДР та нехтування усіма можливими законами фізики супроводжуються суспільним резонансом із дуже високою емоційною складовою.

В Україні вже траплялися випадки, коли громадяни, ставши свідками ДТП, намагалися без суду й слідства «розібратися на місці» з винуватцем пригоди. Особливо, якщо такі дії спричинили згубні наслідки для життя чи здоров’я їхніх родичів та близьких людей. Такі настрої в суспільстві виникають не на порожньому місці: громадяни ледь не щодня бачать, як деяким винуватцям смертельних ДТП вдається уникнути належного покарання. Тож у такому разі що може спинити вбиту горем людину чи навіть групу осіб від вчинення такого собі «суду Лінча» над порушником? Зневіра в справедливості помножена на відчуття безвиході й людського горя може спричинити страшні наслідки. В таких тенденціях є вкрай висока небезпека як для всієї правоохоронної системи та судової влади, так і для держави та її органів влади зокрема. Адже втримати контроль та виступити арбітром у таких ситуаціях держава та її представники вже не в змозі. Саме тому до питання безпеки на дорогах варто поставитися дуже відповідально і владі, і громадянам. Нехтування нинішньою ситуацією на дорогах – це прямий шлях до правового нігілізму та огульної анархії.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...