Зростання цін на газ: коли та наскільки може подешевшати автомобільне пальне

Читать на русском
Юрій Корольчукексперт з енергетики

Основні постачальники ресурсу – заводи в РФ та Білорусі – стали на ремонт. Ситуація, що склалася в Україні, стала наслідком того, що немає інфраструктури для збереження відповідних обсягів газу. В цьому є й провина уряду.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповів член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук, оцінюючи подальше зростання цін на автогаз.

Провина уряду

«Значна провина уряду в цій ситуації в тому, що він розумів і знав, що ринок автогазу зростає, збільшується кількість споживачів, є ризик, що буде певний дефіцит. Це, по-перше, впливатиме на ринок пропан-бутану, по-друге, не буде інфраструктури, щоб створити запаси з цього газу», – констатував Корольчук.

Енергетик наголосив, що УЗ до цього не має жодного стосунку.

«Хотіли розвиватися, то уряд мав би бачити проблему. УЗ – державна компанія, можна було розпланувати, домовитися з продавцями газу, імпортерами. Це мав робити уряд», – зазначив фахівець.

Він уточнив, що це не варто розцінювати як контроль чи регуляція ринку.

Заяви прем'єра про диверсію – абсолютна дурість. Позиція на кшталт того, що знову Україні хтось спеціально створює проблеми, а ми ні до чого. Так, є об'єктивні причини підвищення, але в цьому є провина і уряду, і продавців. Ще з 2016 року імпорт почав перевалювати за мільйони. Вже тоді почалися проблеми.

Реальність диверсифікації

На думку експерта, заяви про диверсифікацію – це порожні балачки.

«Фактично, можна говорити про збільшення поставок газу з Казахстану та з країн ЄС. Але якщо йдеться про Казахстан, то там немає компаній, які налаштовані працювати з Україною в довгостроковій перспективі. Останні роки це показали. В основному йдуть поставки з РФ та Білорусі. З Казахстану буде дорожче», – пояснив експерт.

Як уточнив спеціаліст, поставки з ЄС – це реалізація реверсної схеми №2.

«Ми будемо купувати той же російський пропан-бутан, але поставлятися він буде через Європу. Це абсурд», – зазначив він.

Теорія змови

«Дійсно, багато звинувачень на адресу того, що дефіцит ресурсу є наслідком монополізації ринку. Ринок пропан-бутану за останні два роки був переділений», – акцентував Корольчук.

За його словами, з’явилося багато нових учасників і не можна сказати, що ринок монополізований.

Як змінювалася ціна автогазу за останній рік?За тиждень ціна газу на заправках зросла на третину порівняно з початком року. Експерти запевняють, що незабаром ціна відіграє назад, політики збирають протести, а автомобілісти викладають зайві гроші за паливо. «Слово і Діло» підготувало інфографіку про те, як змінювалася ціна автогазу за останні 12 місяців.

«Йдеться радше про те, що є великі постачальники газу в Україну, які займаються доставкою цього газу з РФ, Білорусі, але до кордону України. Тобто на кордоні вони передають газ іншим компаніям. На сьогодні компаній-імпортерів, які займаються торгівлею пропан-бутану, 180. Тому говорити про монополізацію ринку в Україні не варто. Можна говорити про вплив», – заявив енергетик.

Ринок газу на двох: Медведчук та Порошенко

«Proton Energy Group пов'язують з Медведчуком, є звинувачення на адресу Порошенка. Звинувачення мають розслідувати правоохоронні органи. Ба більше, якщо йдеться про те, що хтось у когось щось «віджав», то чому власники компаній не оголосять публічно: в нас був бізнес, його забрали, це зробили Медведчук, Порошенко чи хтось інший. Цього немає і не буде», – пояснив фахівець.

На його думку, причина в тому, що всі учасники ринку прийняли правила гри, які запропонували постачальники газу.

«Причетність Медведчука та Порошенка через непрямі докази просто заявами – це безглуздо. В логіці не завжди якщо є А, то наступає Б. Це все припущення», – зазначив він.

За його словами, з точки зору внутрішніх споживачів, проблема в тому, що є компанії, які домовилися з РФ та Білоруссю про поставки газу.

«Ніхто нікому не заважає поїхати будь-куди, знайти там великих постачальників, домовитися з ними й везти газ в Україну», – додав експерт.

Ціни на зріджений газ

«Ціна підвищилась об’єктивно, тому що є дефіцит на ринку. Це наслідок тієї ж лібералізації ринку. За що боролися, те й отримали – ринок, капіталізм, ось як він регулюється. Реакція миттєва – відразу ж підвищення ціни», – наголосив енергетик.

На його думку, із середини вересня, коли поставки відновляться, почнеться стабілізація цін.

Ціни на газ опустяться, але не нижче 14 гривень за літр у середньому. Не буде вже 11-12 гривень за літр, хоча всі підстави для цього є – курс долара не змінився, умови – теж, попит існує. Ціна не повернеться, тому що саме в такій ситуації, яка зараз склалася, зацікавлені продавці газу в Україні.

«Для продавців це найкращий момент підвищення цін. Тим паче є попит. Вони це розуміють. Багато хто перейшов на автогаз. Це був закономірний процес зростання ціни пропан-бутану в Україні. Прийшов той момент, коли споживвання збільшилося, а продавці просто використали момент для підвищення. Тепер лунають заяви про те, що нижче 14 гривень опускати не можна. Але чому? Запровадили якісь нові податки? Тоді чому про це публічно не заявити?», – зазначив Корольчук.

Фахівець припустив, що середня ціна буде 14 гривень за літр, а максимум – 15,5-16 грн/л.

«Ця ситуація абсолютно вигідна продавцям газу», – проаналізував Юрій Корольчук.

Як відомо, прем‘єр-міністр Володимир Гройсман назвав підвищення цін на автогаз диверсією проти України й заявив, що до 15 вересня уряд розбереться з безконтрольним зростанням цін.

Як змінювалася ціна автогазу за останній рік, дивіться за посиланням.


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...