Тема відновлення ядерного статусу України, як правило, виникає в найбільш кризові часи й, власне, невизначеність на міжнародній арені підсилює зараз таку риторику всередині нашої країни.
Таку думку в ексклюзивному матеріалі «Відновлення ядерного статусу. Козир чи міф?» для «Слова і Діла» висловив політичний експерт Олександр Радчук.
«Сенс цієї тези полягає в тому, що нам немає чого сподіватися на міжнародний захист, а розраховувати потрібно лише на себе. На цьому вся логіка прихильників відновлення ядерного статусу України закінчується. Далі починаються спекуляції», – зазначив Радчук.
«Фундаментальні принципи без'ядерності були закладені в декларації про державний суверенітет України в 1990 році. Саме з того часу єдності в цьому питанні ані серед політиків, ані серед самих громадян не було. У 1994 був підписаний Будапештський меморандум, згідно з яким США, РФ та Великобританія гарантували безпеку Україні в обмін на відмову від ядерної зброї», – нагадав експерт.
Через деякий час, додав він, недотримання якраз цього договору стало для України головним викликом, оскільки РФ перекреслила всі домовленості, розгорнувши війну та анексувавши Крим, а західні партнери інших варіантів протидії, крім санкцій та дипломатичних заяв, не знайшли.
Тому, за його словами, виникає цілком логічна теза, що для відновлення гарантій безпеки Будапештський меморандум варто переглянути або скасувати рішенням ВР.
Зараз, як уточнив експерт, тему відновлення ядерного статусу України порушують низка політиків і партій правого спрямування, серед яких ВО «Свобода», «Національний корпус», колишній лідер «Правого сектора» Дмитро Ярош. Про можливість відновлення ядерного статусу України висловлювався й Віктор Ющенко.
«Скоріш за все, це лише спосіб спекуляції на ідеях сили та навіювання страху будь-яким потенційним ворогам, щоб з Україною стали рахуватися в світі, або просто використання ностальгічних настроїв українців, які не можуть відпустити спогади про «ядерну потужність» СРСР», – вважає Радчук.
Крім того, за його словами, є ще низка чинників, що заважають відновленню ядерного статусу.
«Це можливість отримати негативну реакцію світової спільноти з подальшою ізоляцією», – припускає він.
При цьому для анулювання Будапештського меморандуму парламенту необхідно буде на офіційному рівні визнати військову агресію РФ та оголосити їй війну, а ми, як відомо, вважаємо події на Донбасі антитерористичною операцією.
На його пдумку, якби в далекому минулому Україна не відмовилася від ядерних озброєнь, то зараз би в нас було інше геополітичне позиціонування, але навряд чи зі знаком плюс, оскільки тоді договір означав можливість повного виходу України з пазурів колишнього СРСР.
«Зараз Україна не має іншого шляху, крім як будувати та розвивати потужні власні Збройні сили. Можливо, з часом, з наростанням економічної потужності та геополітичної ролі, буде можливість розробити альтернативну зброю, але принаймні без наслідків у вигляді санкцій та ізоляції», – проаналізував Олександр Радчук.
Детальніше читайте в матеріалі «Відновлення ядерного статусу. Козир чи міф?».
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»