Повернення техогляду: цивілізована вимога ЄС чи нові корупційні виклики?

У Мінінфраструктури повідомили про намір повернути техогляд для всіх транспортних засобів. Дана ініціатива має просте пояснення, однак диявол криється в деталях.

Нещодавно у Міністерстві інфраструктури знову повідомили про намір на законодавчому рівні повернути технічний огляд для усіх транспортних засобів, зареєстрованих в Україні. Питання дискутується з початку 2015 року. Відповідний законопроект Мінінфраструктури підготувало ще у червні цього року. Проблема лежить у площині організації самого процесу техогляду, який був скасований у 2011 році з огляду на високу корупційну складову, адже для вирішення даного питання автомобілістам потрібно було звертатися до органів внутрішніх справ (МРЕВ та ДАІ).

Щоправда, у 2011 році техогляд скасували не для всіх категорій автомобілів, а лише для легкових. До того ж, для вантажівок, автобусів, таксі та інших категорій комерційного автотранспорту, для яких техогляд (який був перейменований на «технічний контроль») залишили, сама процедура проходження була змінена (без участі Державтоінспекції).

Транспортний податок і повернення ТО: що чекає на автомобілістів? СпеціалістСпеціаліст поділився міркуваннями щодо доцільності повернення технічного огляду автомобілів.

Цьогорічна урядова ініціатива має просте пояснення: повернути «технічний контроль» для решти автомобільних засобів вимагає процес інтеграції до ЄС. Мова йде про підписану Україною Угоду про асоціацію та приєднання до Директиви ЄС/40/2009 про загальний техогляд. В Євросоюзі з початку 2015 року процедура техогляду була введена на всі автомобілі. Підписані документи зобов'язують Кабмін повернути техогляд на території України не пізніше 1 січня 2017 року.

Однак, диявол криється в деталях. Там, де мова йде про великі гроші (в Україні тільки офіційно нараховується більше 8 млн автовласників), завжди з’являється простір для протистоянь. Схоже, питання техогляду не стане виключенням.

Стара процедура за новими правилами?

В Мінінфраструктури вже встигли повідомити, що процедуру техогляду своїх транспортних засобів водії легкових автомобілів будуть проходити лише з 2019 року. «В Україні запрацює нова сучасна система перевірки придатності транспортних засобів до експлуатації. З моменту прийняття розробленого Мінінфраструктури законопроекту нововведення будуть вступати в силу поступово, протягом 2015 – 2022 років. У першу чергу, вони будуть стосуватися комерційних транспортних засобів, які здійснюють перевезення вантажів і пасажирів», – повідомили в прес-службі відомства.

Новий транспортний податок: їздиш чи ні – платити все одно доведетьсяТранспортний збір, який Міністерство фінансів планує запровадити в Україні, потрібно платити навіть у тому разі, якщо автовласник жодного разу за рік так і не виїхав на дорогу.

Експерти прогнозують, що в урядовому законопроекті від Мінінфраструктури ще будуть внесені певні зміни. Зокрема, планується обмежити ТО для нових автівок до 5 років, адже вони, як правило, вже відповідають усім європейським екологічним стандартам та проходять регулярний щорічний гарантійний техогляд.

А от власникам старіших авто процедури техогляду, швидше за все, не уникнути. І схоже на те, що небезпека повернення корупційної складової залишається. Середній вік більшості авто в Україні – 20 років. Ці технічні засоби часто не відповідають не тільки вимогам безпеки руху, але й жодним екологічним стандартам. Більшість автовласників просто не можуть собі дозволити купити новий якісний автомобіль, тому продовжують використовувати старі автівки. Не виключено, що саме таким власникам технічних засобів доведеться «домовлятися» для того, аби пройти ТО. «Якщо з нового року запрацює угода з ЄС і директива ЄС/40/2008 про введення обов'язкового техогляду, то 40% автопарку України просто стане», – вважає президент Асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Хто зароблятиме на техогляді?

Втім, в уряді обіцяють максимально знизити усі можливі корупційні ризики під час запровадження обов’язкової процедури проходження ТО. Для цього їх начебто планується проводити на спеціально акредитованих СТО, де обладнають пункти технічного контролю. «Заїхав на СТО, зробив перевірку і поїхав далі. Не треба ДАІ, МРЕО. Якщо на дорозі зупинили і перевірили, буде право вибіркової перевірки, то водію видадуть довідку і він спокійно кілька місяців їздить», – пояснив майбутні нововведення міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

Хоча не всі поділяють оптимізму Пивоварського. В уряді існує й інша думка – під чиїм контролем може опинитися процедура проходження техогляду? Ще в липні 2015 року Верховна Рада у першому читанні ухвалила законопроект №2567 «Про сервісні послуги і сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України», в якому обов’язкову експертизу авто (так зване «експертне дослідження») пропонується віднести до платних послуг сервісних центрів при МВС. Саме проти корупції в МРЕВ та ДАІ свого часу було прийнято рішення про скасування обов’язкового техогляду для більшості власників приватних легкових автомобілів. І саме подібні урядові ініціативи не знаходить підтримки у суспільстві.

Окрім поліцейських, із 2016 року на дорогах України запрацює ще одна транспортна інспекціяІз 2016 року на українських дорогах почне роботу нова транспортна інспекція «УкртрансБезпека», що контролюватиме дотримання норм вантажоперевезень.

Ідея передати процедуру техогляду до компетенції приватних СТО вже не нова. У тому ж 2011 році саме через високі вимоги до наявності відповідного обладнання та експертів на СТО, ідея не знайшла підтримки. Нині ж Мінінфраструктури планує налагодити видачу спеціальних ліценцій для тих комерційних СТО, які бажають разом із державою робити бізнес на запровадженні обов’язкового техогляду. Як відомо, видача будь-яких дозвільних документів – це ще одна потенційна корупційна шпарина. До того ж, не виключено, що необхідне обладнання та експерти на відповідних СТО виявляться близькими до інтересів когось із представників діючої влади. Адже таким бізнесменам отримати бажані ліцензії буде простіше. До того ж, навіть за умов проведення прозорих конкурсів та тендерів на проведення ТО, саме обладнання коштує дорого, а значить, платити за експертну оцінку стану автівки доведеться сумлінному споживачеві. До того ж, в уряді мають ухвалити перелік вузлів, які будуть обов’язковими для оцінки під час техогляду транспортного засобу. Експерти оцінюють, що вартість такого ТО в середньому коливатиметься у діапазоні від 1000 до 1500 грн на рік.

Автовласники вже зареєстрували електронну петицію на сайті Адміністрації Президента, в якій протестують проти відновлення обов'язкового технічного огляду автомобілів фізичних осіб. Побоювання громадян, як завжди, викликає можливість узурпації надання певної послуги з боку держави, і як наслідок – повернення до прихованих корупційних платежів. Крім того, на думку експертів, запровадження подібних змін може мати на меті додатковий контроль за власниками авто у контексті сплати різного роду зборів, платежів. Як приклад, наводиться схема із запровадження додаткового оподаткування на популярне нині переобладнання автівок для поїздок на газу (встановлення так званого ГБО). Зараз автовласник після переобладнання авто має повідомити про це у МРЕВ і заплатити за переоформлення документів на авто. А якщо урядовці вирішать знайти додаткові джерела наповнення бюджету і запропонують разом із парламентом додатково оподатковувати переобладнані авто? В успішному завершенні подібних урядових ініціатив як раз і може допомогти запровадження обов’язкового техогляду.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»