Треба відновлювати довіру між владою та бізнесом – Продан

Читать на русском

Народний депутат від «УДАР» та кандидат від «Блоку Петра Порошенко», перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Оксана Продан, розказала в ексклюзивному інтерв’ю «Слову і Ділу» про зміни в податкове законодавство і про власні очікування від майбутнього парламенту.

СіД: Рік тому ви обіцяли, що «УДАР» у Верховній Раді ініціюватиме розслідування підписання угоди між компаніями Shell та «Надра Юзівська». Як просувається хід цієї справи?

О. П.: В 2013 році ми зіштовхнулися з величезним спротивом всієї вертикалі влади. Вирішити це питання, коли весь силовий блок беззаперечно виконував всі вказівки Януковича, було неможливо. Вже після падіння його режиму, навесні цього року відбулося засідання міжвідомчої комісії і було прийнято рішення про виведення ТОВ «СПК-Геосервіс» з угоди про розподіл продукції з компаніями Shell і Chevron. Зараз цим питанням опікується Міністерство екології та природних ресурсів.

СіД: Також, 29 листопада 2012 року ви пообіцяли, що будете вимагати від уряду звітування про свою роботу перед новообраним парламентом. Ця обіцянка вже не буде виконана?

О. П.:В парламенті швидко була створена пропрезидентська більшість, яка заблокувала всі ініціативи, пов’язані зі звітуванням Кабінету міністрів. Тоді це сприймалося як пряма образа Віктора Януковича, для якого уряд Азарова був безальтернативним. З точки зору Януковича, парламент повинен був займатися обслуговуванням його інтересів. Права голосу він не мав. Як і можливості щось вимагати.

СіД: Ви збираєтеся до Ради наступного скликання, чим, на ваш погляд, позитивним відзначилася Рада 7 скликання? Чим ви можете пишатися за час свої законотворчої роботи і навпаки, що залишилося недосяжним?

О. П.: В роботі парламенту було більше негативу, ніж позитиву. Разом з тим, є певні рішення, які можна занести в актив Верховної Ради. Розпочну з законів, в розробці яких я приймала безпосередню участь і які вже вступили в силу. Це:

  • закон щодо відміни утилізаційного збору та акцизу з переобладнання транспортного засобу, який зберіг велику кількість робочих місць;

  • закон про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо харчових продуктів, який гармонізує наше законодавство з європейським і відкриває нові ринки для українських виробників;

  • закон про скасування цілого ряду пільг для народних депутатів;

  • закон про персональну фінансову відповідальність чиновників за нанесення ними збитків;

  • закон про компенсацію середньої заробітної плати мобілізованим працівникам, а також звільнення від сплати податків та ЄСВ мобілізованих працівників та підприємців та ін.

Якщо говорити про парламент в цілому і прийняті ним важливі рішення, то необхідно відзначити ратифікацію Угоди про Асоціацію з ЄС, а також закон про очищення влади. Сподіваюся, до цього переліку додасться пакет антикорупційних законів. Однак вони приймалися або під тиском людей, які приходили під стіни Верховної Ради, або на фоні виборчої кампанії, коли у депутатів не було іншого виходу, крім як натиснути кнопку «за». Велика кількість законопроектів, необхідних країні або залишилися нерозглянутими, або їх розгляд провалили. Зокрема, небагато шансів, що цей парламент прийме підготовлені мною та моїми колегами закон про зміну системи регулювання економіки, закон про зниження ставки єдиного соціального внеску до 18,1% та інші, які дозволять стимулювати розвиток економіки.

СіД: Ви подали законопроект №5043 про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо створення можливостей для податкової угоди). Чи можете ви розкрити суть проекту та сильні сторони?

О. П.: Головна мета цього проекту – усунути підстави для корупції. За режиму Януковича існувала одна «схема» оптимізації сплати податків, якою змушений був користуватися весь бізнес. Той, хто володіє інформацією про ці податкові порушення, і далі зможе тримати підприємців «на гачку». Щоб зняти всі питання, була запропонована модель податкового компромісу. Її суть полягає в тому, що підприємці сплачують 5% від суми податкового зобов’язання по податку на прибуток і ПДВ, а в обмін на це держава розпочинає все з чистого аркушу. Ця модель вигідна підприємцям, тому що переважна більшість бізнесу хоче працювати легально, а таке рішення дозволить їм повернутися в площину закону. І вигідна державі, оскільки бюджет отримає додаткові кошти, об’єм яких оцінюється в суму до 10 млрд грн. Єдині, хто проти – бюрократи і високопосадовці. Вони прагнуть, щоб ці мільярди потрапили не в бюджет, а до них в кишеню.

Особисто для мене закон про податкову угоду є маркером на корупційність. Якщо його провалять, це буде означати, що в нас мало що змінилося, і більшість депутатів та уряд не хочуть змін.

СіД: Міністр фінансів Олександр Шлапак розраховує, що завдяки змінам до Податкового законодавства наступного року з тіні вийде близько 2% українських зарплат. Мається на увазі, зміни до Податкового кодексу, відповідно до якого кожен працюючий українець сплачуватиме 41% на суму, що становить менше 2-х мінімальних зарплат. При ставці заробітної плати, що перевищує 2 «мінімалки» - додатково сплачуватиметься 15% від суми перевищення. Чи реально таким чином вивести зарплати з тіні?

О. П.: Я – прихильник зниження ставки єдиного соціального внеску до 18,1% без введення додаткових умов. Подібне рішення було прийнято, зокрема, в Грузії, де після зниження податкової ставки на 50% доходи від оподаткування збільшилися втричі завдяки детінізації економіки.

Пропозиція уряду є компромісною, і вона не принесе очікуваного ефекту, оскільки база оподаткування збільшиться вдвічі не лише для єдиного соціального внеску, але й для доходу з фізичних осіб. Тобто, для багатьох платників податків навантаження на заробітну плату не зменшиться, а збільшиться.

СіД: З точки зори діючого податкового законодавства, чи можна в Україні провести децентралізацію?

О. П.: Україні потрібна податкова реформа. Справжня. Латання дір та інші косметичні зміни не допоможуть запустити економіку. Так, як і не вирішать питання децентралізації фінансів.

СіД: Голова Державної фіскальної служби Ігор Білоус пообіцяв списати безнадійні податкові борги підприємцям територій, постраждалих під час АТО. Це можливо, чи така обіцянка популістична?

О. П.: Допускаю, що таке рішення буде прийнято, але не фіскалами, а на рівні закону - парламент вже підтримав в першому читанні законопроект 4314а, який звільняє на період проведення АТО підприємців і фізичних осіб, що постраждали в результаті військових дій від сплати податків та комунальних платежів.

СіД: А Шлапак заявив про намір ввести загальне декларування доходів фізичних осіб та разову безкоштовну податкову амністію. Чи допоможе це вивести з тіні доходи населення?

О. П.: Детінізація економіки можлива лише, якщо будуть дотримані декілька умов. Це – податкова амністія (можлива лише в разі відновлення довіри між владою та бізнесом), зменшення податкового навантаження до рівня економічного обґрунтованого, введення ефективної і прозорої системи адміністрування, а також посилення відповідальності за порушення податкового законодавства. Податки має бути вигідно платити. Якщо реалізувати цей принцип, доходи населення почнуть виходити з тіні.

СіД: До речі, той же Білоус пообіцяв врегулювати питання пільгового оподаткування громадян та підприємців, які допомагають армії. На мій погляд, це велике поле для спекуляції. Чи доцільно давати таку можливість?

О. П.: Вже набрав чинності ініційований Президентом України закон про звільнення від оподаткування волонтерської допомоги як для волонтерів, так і для тих, хто допомогу отримує, якщо вона пов’язана з подіями на Майдані, в Одесі 02.05.14. та з АТО, податківцям необхідно тільки належним чином цей закон виконати.

СіД: І така обіцянка ще й на фоні наміру Білоуса скоротити єдиний податок для деяких груп фізичних та юридичних осіб-підприємців в 1,5-2 рази...

О. П.: Норми закону можуть бути змінені тільки Верховною Радою України, а не урядом чи Державною фіскальною службою. Наразі в наданих в парламент урядовцями законопроектах зниження податкового тиску чи введення податкових пільг немає.

СіД: Ви підтримуєте створення служби фінансових розслідувань в ході реформування податкової системи?

О. П.: В тому вигляді, в якому пропонує це зробити уряд, коли він започатковує суперподаткову міліцію з мегаповноваженнями без жодних обмежень, на фоні якої діюча податкова міліція та інші органи виглядають не так вже й погано, ні. В українських реаліях це може привести до того, що СФР стане інструментом для досягнення політичних та бізнес-інтересів окремих посадовців, адже жодних можливостей для контролю за діяльністю служби з боку інших органів влади не передбачено. Тому пропозицію уряду потрібно серйозно доопрацьовувати. Головне, щоб був діалог і уряд дослухався до пропозицій експертів, депутатів, бізнесу. Без діалогу не буде довіри, а без довіри жодну реформу реалізувати неможливо.

СіД: 14 жовтня — останнє засідання Верховної Ради. На цей день покладена дуже велика відповідальність: прийняття антикорупційного пакету, законодавства щодо визначення кінцевих вигодонабувачів, а також вирішення питання держбюджету на 2015 рік. Які ваші прогнози на це засідання? Чого ви очікуєте і навпаки, що на вашу думку, не буде прийнято.

О. П.: Дуже важко щось прогнозувати, коли мова йде про наш парламент. Сподіваюся, що антикорупційний пакет все ж таки буде прийнято. Щодо держбюджету на 2015 рік, то це питання відкрите, оскільки до сих пір його проекту в парламенті немає. Крім того, виконувати його буде вже новий уряд, сформований після парламентських виборів. З урахуванням цих обставин, всі питання по держбюджету на 2015 рік, мабуть, будуть вирішуватися в листопаді-грудні.

СіД: Говорячи про вибори 26 жовтня, чого ви очікуєте від нового скликання?

О. П.: Очікую, що парламент, нарешті, стане сильним і незалежним органом влади, який з одного боку буде відображати інтереси людей, а з іншого – контролювати роботу уряду та інших органів влади в межах своєї компетенції.

СіД: «Слово і Діло» вимагає публічного звіту зареєстрованих ЦВК кандидатів нині діючих народних обранців за свої обіцянки. Серед переліку відповідних осіб є і ви. Коли можна чекати вашого звіту?

О. П.: В вересні я оприлюднила детальний звіт про свою роботу в парламенті цього скликання. Він включає результати законотворчої діяльності, участь в пленарних засіданнях і засіданнях комітету ВР з питань податкової і митної політики, взаємодію з громадськими організаціями, а також звіт про витрату коштів. Втім, якщо у Вас виникнуть додаткові запитання, я готова на них відповісти. (Прес-служба Оксани Продан надала звіт про результати депутатської діяльності – ред.)


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...