Криклія звільнили з посади голови Мінінфраструктури: як міністр виконував обіцянки

Владислав Криклій був одним з небагатьох міністрів, які зберегли свою посаду і перейшли з уряду Олексія Гончарука в уряд Дениса Шмигаля. Таким чином, на чолі Міністерства інфраструктури Криклій пропрацював більш як півтора року. 14 травня стало відомо, що міністр написав заяву за власним бажанням, втім, як повідомляли, не без особистого прохання президента. А вчора, 18 травня, Верховна рада відправила його у відставку. «Слово і діло» пропонує подивитися, як Криклій виконував обіцянки.

За нашими даними, у Криклія 214 обіцянок: виконав – 70 (33%), провалив – 35. Ще 109 обіцянкам ми призначимо статус після отримання відповідей на наші запити та збору додаткової інформації.

Реформа УЗ і передача портів у концесію: які обіцянки не виконав Криклій

Невиконані обіцянки колишнього міністра інфраструктури можна розділити на кілька груп. Перша – передача портів у концесію.

У травні 2020 році Владислав Криклій обіцяв передати два морських порти в концесію. Але з термінами він прогадав: порт «Херсон» передали в концесійне управління наприкінці червня, а «Ольвію» – наприкінці серпня.

Також торік ексміністр обіцяв провести концесійний конкурс у порту Маріуполя, Бердянська, Одеси і Чорноморська. Жоден з конкурсів не відбувся. Обіцянку обов'язково передати Одеський порт в концесію Криклій не встиг виконати: на момент його відставки можливість концесії тільки розглядається.

Друга група невиконаних обіцянок Криклія стосується автоматичного габаритно-вагового контролю та контролю швидкості на дорогах. Від початку квітня 2020-го Криклій обіцяв, що на дорогах буде встановлено 55 відеокамер, але на кінець травня була тільки половина заявленої кількості.

Не виконав ексміністр обіцянку про те, що система автоматичного контролю порушень на дорогах повноцінно запрацює з травня 2020 року. Запуск переносився кілька разів ще до цієї обіцянки, Криклію ж завадила пандемія коронавірусу – через неї запуск системи пересунули на червень.

До кінця минулого року Криклій збирався встановити 250 комплексів автоматичної фото- та відеофіксації дорожнього руху. Але реальна цифра виявилася дуже далека від обіцяної – встановили тільки 29. Потім було ще зобов'язання встановити 220 комплексів, і воно теж не виконано: на момент відставки міністра є тільки 92.

У 2020-му також не вийшло повноцінно запустити автоматичний габаритно-ваговий контроль на дорогах. Верховна рада не ухвалила два необхідних для цього законопроєкти: «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю», який удосконалює здійснення габаритно-вагового контролю коштів із залученням органів місцевого самоврядування та виконавчої влади; «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю».

До кінця 2020 року Криклій обіцяв встановити 54 комплекси Weigh-in-Motion – встановили 34. А згідно з програмою дій Кабміну, міністр інфраструктури мав забезпечити габаритно-ваговий контроль за допомогою не менше 150 автоматичних систем. Криклій за час своєї каденції встановив трохи більше 50.

Третя умовна група невиконаних обіцянок – дороги і транспорт. Криклій не встиг у 2020 році відремонтувати дорогу Чугуїв-Мілове і здати першу бетонну дорогу Дніпро-Решетилівка (її ремонт триває і зараз).

У серпні минулого року Криклій заявив про плани найближчим часом оновити положення Національної транспортної стратегії до 2030 року, зокрема, щодо використання міського електричного транспорту. Наприкінці року в міністерстві повідомили, що вносити зміни в стратегію не планують. І до відставки міністра цього і не зробили, обіцянка провалена.

Не виконана обіцянка з програми Кабміну створити державний орган для регулювання в сфері транспорту. До кінця червня планувалося подати в Раду законопроєкт про функціонування відповідного органу і провести обговорення концепції створення і запуску. Але Криклій передчасно пішов у відставку і все це буде відбуватися вже без нього.

Щодо залізниці у колишнього міністра інфраструктури тільки дві провалених обіцянки. У 2020 році не було замовлено будівництво 100 пасажирських вагонів, кошти на них (4 млрд грн) заклали тільки до держбюджету на цей рік.

І Криклій не встиг провести реформу «Укрзалізниці». Серед пріоритетних дій уряду на 2021-й було завдання для міністерства провести структурні реформи в АТ «Укрзалізниця» і підготувати суспільство до запуску конкурентного ринку залізничних перевезень. Тепер цим буде займатися інший міністр.

Що вдалося зробити Криклію на посаді міністра інфраструктури

Успіхи Владислава Криклія на посаді міністра інфраструктури теж для зручності розділимо на кілька груп. Перша це, звичайно, будівництво та ремонт доріг. Криклій виконав програмну обіцянку ще часів уряду Гончарука впроваджувати інтелектуальні транспортні системи у галузі дорожнього господарства та дорожньої інфраструктури. Тут мова про системи автоматичного контролю ваги і габаритів транспорту.

Ще одне виконана обіцянка, теж з програми Кабміну Гончарука, запровадити нову систему контролю якості будівництва автомобільних доріг, їхньої безпеки і змісту. Для цього Верховна рада ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо управління безпекою автомобільних доріг». Документ вводить аудит безпеки автодоріг на стадії їхнього проєктування та після введення в експлуатацію, а також перевірку безпеки автодоріг під час експлуатації.

Як і обіцяв Криклій, в минулому році ремонтували дороги Н-11 Дніпро-Миколаїв, Н-03 Житомир-Чернівці, Н-23 Кропивницький-Кривий Ріг-Запоріжжя, М-12 Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам'янка, Н-14 Олександрівка-Кропивницький-Миколаїв, Н-31 Дніпро-Царичанка-Кобеляки-Решетилівка.

Ексміністр виконав обіцянки про те, що в 2020-му побудують більше 6 тисяч кілометрів доріг державного і місцевого значення – всього вийшло 6 тисяч 358 кілометрів. Виконана обіцянка відновити 3,7 тисячі погонних метрів мостів, фактично вийшло навіть більше – 6 тисяч 600 метрів.

Далі у Криклія є кілька реалізованих обіцянок, які стосуються авіації. Він виконав обіцянки впровадити нові внутрішні та міжнародні авіарейси, вони було ще в програмі Кабміну Гончарука.

Після катастрофи літака МАУ в Ірані Криклій пообіцяв провести додаткові перевірки стану безпеки польотів авіакомпаній. І хоча з'ясувалося, що причиною авіакатастрофи стало влучення ракети, обіцянка все одно виконана. У січні-березні 2020-го провели 4 позапланові перевірки авіакомпаній.

У червні минулого року, як і обіцяв Криклій, закінчили реконструкцію злітної смуги аеропорту в Одесі. А також почали будівництво міжнародного аеропорту в Дніпрі – зводять новий термінал і роблять злітно-посадкову смугу.

Крім того, ексміністр виконав обіцянку забезпечувати підготовку проєкту будівництва аеропорту в Мукачеві. У серпні Кабмін прийняв постанову «Про внесення змін до Державної цільової програми розвитку аеропортів на період до 2023 року» – в програму включили цей аеропорт.

Хоча провести реформу «Укрзалізниці» Криклій не встиг, у нього є виконані обіцянки по залізниці. Наприклад, оновити рухомий склад УЗ. За минулий рік оновили 7 131 одиницю рухомого складу компанії: відремонтували 6 963 вантажних вагони, купили 28 пасажирських вагонів, модернізували 126 локомотивів, відремонтували 13 пасажирських вагонів.

Також Криклій обіцяв, що Україна не буде купувати локомотиви і вагони в Росії. У липні Кабмін затвердив постанову, якою тимчасово заборонив ввезення на митну територію України залізничних вагонів, попередніми власниками яких були підприємства-резиденти РФ.

Виконано обіцянку в 2020 році модернізувати інфраструктуру припортових залізничних станцій. Ремонтні роботи провели на станціях: Жовтнева (Миколаїв), Берегова (Одеська область), Чорноморськ-Порт.

Як і обіцяв ексміністр, після карантину ціни на залізничні квитки підвищувати не стали. А також запустили єдиний електронний квиток для залізниці і метро. Його можна купити на порталі SmartTicket, квиток діятиме для проїзду в поїзді і метро в Києві.

Суттєвий успіх уже колишнього міністра – ухвалення закону «Про внутрішній водний транспорт», який не могли ухвалити більше десяти років. Криклій обіцяв доопрацювати документ до другого читання разом з бізнесом – і допрацював. Верховна рада ухвалила закон в грудні. «Тепер ми зможемо відродити найбільш дешевий і екологічний спосіб доставлення вантажів – річкові перевезення – і створити ефективну річкову логістику. Ми врахували пропозиції бізнесу і спільно допрацювали цей законопроєкт під час його підготовки до другого читання», – заявив Криклій після.

Нагадаємо, в Офісі президента заявили, що Міністерство інфраструктури допускало прорахунки в управлінні галуззю, в тому числі в сфері залізничного транспорту, а також неодноразово потрапляло в скандали.

Як депутати голосували за відставку Криклія, можна подивитися на нашій інфографіці.

Раніше ми писали, як виконували обіцянки звільнені Максим Степанов і Ігор Петрашко.

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО