Довгобуд у Запоріжжі: чому затягується зведення нового мосту через Дніпро

Читать на русском

Чому затягується будівництво запорізького мосту та коли прогнозується кінець робіт, читайте у матеріалі Слово і діло.
Onur Group Ukraine

На території Запорізької області є лише два переходи через Дніпро, обидва ‒ в Запоріжжі. Тож будівництво нового мосту-автомагістралі цілком логічне та потрібне рішення. Однак зведення мостів, як свідчить практика, тривалий та дорогий інфраструктурний проєкт. На початку грудня міністр інфраструктури повідомив, що будівництво «виходить на фінішну пряму». «Слово і діло» спробувало розібратися, чому затягується будівництво запорізького мосту, хто за що відповідає та коли прогнозується кінець робіт.

Коротка передісторія

Мостовий перехід у Запоріжжі має з’єднувати лівий і правий береги Дніпра через острів Хортиця. На території області є лише два переїзди через річку – гребля ДніпроГЕС та мости Преображенського. Найближча альтернативна переправа — Південний міст у Дніпрі.

У 2003 році Кабінет міністрів затвердив техніко-економічне обґрунтування проєкту мостового переходу. Згідно з документом, довжина автомагістралі мала скласти 9,1 км, з яких 660 м становила би протяжність мосту через Дніпро (між лівим берегом і Хортицею) та 260 м – через Старий Дніпро (між Хортицею й правим берегом).

У період з 2003 до 2013 року з Державного бюджету на зведення мосту виділили 2,4 млрд грн. Водночас у 2010 році вартість будівництва оцінювали в 5,3 млрд грн, а завершення проєкту прогнозували на 2013 рік.

У 2011 році за пропозицією Запорізької міської ради Кабінет міністрів передав міст з комунальної у державну власність, з віднесенням до сфери управління Укравтодору.

У 2014 році будівництво заморозили через відсутність фінансування. На той момент було зведено 118 метрів конструкції (без основи під дорожнє покриття). У 2015 році вартість проєкту оцінювалася у 6,6 млрд грн.

Однак вже у 2016 році реалізація проекту поновилася: будівництво нового мосту в Запоріжжі було профінансоване на 250 млн грн. Згодом будівництво знову заморожували та відновлювали.

У 2019 році на будівництво мосту закладали 750,6 млн грн, однак з річного звіту про виконання Державного бюджету стало відомо, що кошти так і не спрямували.

Епоха «Великого будівництва»

У 2020 році будівництво мосту розморозили в рамках «Великого будівництва».

На сайті проєкту вказано, що запорізький міст — це магістраль безперервного руху завдовжки понад 9 км, яка складається з 6 транспортних розв’язок, у складі яких 27 штучних споруд, зокрема, два позакласні мости з окремими спорудами під кожний напрямок руху.

Такий вигляд має проєкт мостового переходу.

За час будівництва Запорізького мосту змінилися 3 генеральних підрядники. Спочатку аукціон мав відбутися 31 січня 2020 року. Проте торги перенесли на 24 лютого через скарги учасників. Після проведення етапу кваліфікації його ще раз перенесли на більш ранню дату — 4 лютого.

Загалом, про бажання добудувати запорізький міст заявили 6 компаній із трьох країн — Туреччини, Китаю та України. Проте до аукціону допустили лише дві – обидві з Туреччини.

Зрештою, у лютому 2020 року переможцем тендеру на будівництво об’єкту стала турецька компанія Onur Taahhut Tasimacilik İnsaat Ticaret Ve Sanayi Anonim Sirketi.

Вартість контракту ‒ 11,9 млрд грн, хоча очікувана вартість була 12,3 млрд грн.

10 квітня 2020 року Державна архітектурно-будівельна інспекція України надала дозвіл на початок будівельних робіт.

Також над реалізацією проєкту зараз працюють кілька субпідрядників:

  • MEGA YAPI Insaat ve Ticaret Limited Sirketi (займається надбудовними мостовими роботами);
  • приватне акціонерне товариство «Альпсервіс» (роботи з антикорозійного захисту конструкцій та виконання ремонтних рішень конструкцій);
  • ТОВ «Електроресурс» (тимчасове електропостачання будівельних майданчиків).

За контрактом, на завершення будівництва закладено термін 4 роки. Водночас, в Укравтодорі неодноразово заявляли, що «ставлять перед собою амбітну ціль» – завершити будівництво за два роки, а пріоритетним завданням на 2021 рік є відкриття руху одним із проїздів вантового мосту.

До речі, президент Володимир Зеленський пообіцяв, що «міст-довгобуд» у Запоріжжі закінчать до травня 2022 року.

Протягом 2020 року на сайті «Великого будівництва» часто з'являлися новини, що міст будують цілодобово і загалом робота «йде повним ходом».

Наприкінці 2020 року відкрили автомобільний рух однією смугою на балковому мосту (споруда № 5), що веде з Хортицького району до острова Хортиці, через річку Старий Дніпро.

Укравтодор тоді ж опублікував результати випробувань першої частини запорізького мосту. На першому етапі по проїжджій частині мосту проїхалися 6 вантажівок завважки по 36 тонн кожна. Вони зупинялись в контрольних точках, в яких проводились заміри.

Показники просідання споруди №5 були в нормі, повідомив тодішній керівник Державного агентства автомобільних доріг Олександр Кубраков.

«Просідання під навантаженням відбулось суто в межах державних будівельних норм. Розбіжність не перевищує помилки вимірювання. Успішні випробовування дозволяють вже у грудні відкрити перший проїзд на мосту з Бабурки на Хортицю», — прокоментував результати випробувань Кубраков.

У лютому 2021 року найбільший плавучий кран Європи Lifting LK-800 («Захарій») розпочав роботи з будівництва мостових переходів у Запоріжжі через Дніпро та Старий Дніпро.

Наприкінці липня 2021 року у Міністерстві інфраструктури повідомили, що мостобудівники з'єднали острів Хортиця з лівим берегом Запоріжжя, закріпивши останню секцію прогінної конструкції вантового моста через Дніпро.

За словами глави відомства, всі роботи на мосту, включно й укладання автомагістралі, мають будуть завершені до кінця 2021 року.

На початку грудня 2021 року на споруді №10 автотранспортної магістралі через Дніпро завершили монтаж всіх 48 вантових канатів. Останній, як і попередні три, найдовші. Після закінчення будівництва, вантовий міст стане восьмим заввишки в Європі і першим в Україні.

Будівництво мостуСлужба автомобільних доріг у Запорізькій області

«Завершення робіт на верхній частині вантового мосту дозволить відкрити рух транспорту від Хортицького району через острів до Прибережної магістралі. Відкриття першого проїзду балковим мостом вже частково розвантажило трафік у місті. Однак повноцінний результат жителі міста відчують вже наприкінці грудня», – запевнив міністр інфраструктури Олександр Кубраков.

Аналогічний прогноз озвучили і в Службі автомобільних доріг.

Також у грудні 2021 року Служба автомобільних доріг України презентувала проєкт архітектурного прикрашання пілону, ванта та інших елементів мосту сучасною та яскравою LED–підсвіткою у національному стилі. Проєкт мають реалізувати після завершення всіх будівельних робіт.

Підсвітка мостуСлужба автомобільних доріг у Запорізькій області

Які роботи ведуться на мосту зараз, можна подивитися через онлайн-камеру.

Окрім цього, 20 грудня має розпочатися аукціон на проведення випробування та обстеження нових мостових переходів через річку Дніпро. Замовник ‒ Служба автомобільних доріг у Запорізькій області. Очікувана вартість – 17,5 млн грн.

Загалом, в Україні наступного року на інфраструктурні проєкти мають виділити 141,8 млрд гривень. Заступник міністра фінансів Олександр Кава уточнив, що ці кошти скерують на реконструкцію, будівництво та утримання доріг державного та місцевого значення, а також на модернізацію залізниці, аеропортів та річкового транспорту.

Також наступного року продовжать будівництво та реконструкцію мостів, зокрема, кошти виділені і на Запорізький міст.

Нагадаємо, раніше ми писали, чому затягується будівництво Міжнародного аеропорту «Дніпро».

Анастасія Дячкіна, спеціально для «Слово і діло».

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: