Закордон нам допоможе: як Британія і Туреччина відродять український флот

Читать на русском
Денис Поповичжурналіст

Цього тижня стали відомі деякі деталі Меморандуму про військову співпрацю між Україною та Великою Британією. Він передбачає будівництво бойових кораблів для Військово-морських сил України. Розвиток такого співробітництва одночасно як дає привід для оптимізму, так і викликає безліч запитань.

Угоду про співпрацю між Великою Британією і Україною було підписано 21 червня на облавку есмінця Королівських ВМС Британії HMS Defender, який прибув до Одеси. Договір передбачає спільне проєктування і будівництво військових кораблів в Україні та Великій Британії, реконструкцію суднобудівних підприємств і будівництво двох баз для ВМС України.

Зокрема, побудують 8 ракетних катерів, за типовими проєктами англійських компаній, але спеціально «заточених» для потреб України. Імовірно, базою слугуватимуть британські ударні, швидкохідні ракетні катери класу Barzan (Vita). Вони мають водотоннажність у 670 тонн, озброєні 76-мм і 30-мм артилерійськими знаряддями, а також оснащені ракетами «земля-земля» і «земля-повітря». В українському варіанті вони можуть бути озброєні вітчизняними протикорабельними ракетами «Нептун».

Українських фахівців допустять до технологічного процесу. Спеціально для цього чотири катери побудують на верфях Британії, під наглядом українських суднобудівників, а будівництво ще чотирьох перенесуть у нашу країну.

Також на кредитні кошти, надані Сполученим Королівством, можуть бути закуплені два мінних тральники. Йдеться навіть про будівництво фрегата для потреб ВМСУ. Щоправда, при цьому незрозуміло, чи буде це самостійний фрегат, або ж британці збираються переробити недобудований український корвет «Володимир Великий» (проект 58250), що перебуває на Чорноморському суднобудівному заводі.

Нагадаємо, що спочатку планувалося до 2026 року побудувати 10-12 корветів проєкту 58250. Потім серію скоротили до 4 одиниць. Однак і на сьогодні готовність головного корабля, який був закладений, у далекому вже 2011 році, не перевищує 50%.

Що ж ми отримаємо, якщо програма співпраці з Великою Британією завершиться успішно? А отримаємо ми повноцінний «москітний флот», що складається, щонайменше, з 7 артилерійських бронекатерів проєкту «Гюрза» вітчизняного будівництва, 5 американських патрульних катерів типу Island і 16 швидкісних патрульних катерів Mark VI, а також 8 британських ударних ракетних катерів, про які йшлося вище.

Сюди ж варто додати два англійських мінних тральники, купівля яких передбачається, якесь доопрацювання корвета 58250 або будівництво самостійного фрегата за англійськими проєктами, а також щонайменше чотирьох турецьких корветів типу Ada, які повинні бути побудовані в рамках військового співробітництва між Україною і Туреччиною. Ці сили можуть бути доповнені тими кораблями, які залишилися в розпорядженні ВМСУ після втрати Криму (а серед них є така помітна бойова одиниця, як фрегат «Гетьман Сагайдачний»). Таким чином, вже в середньостроковій перспективі ми отримаємо більш-менш повноцінний військово-морський флот, посилений береговими батареями «Нептунів», що складається з фрегатів, корветів і легких швидкохідних катерів з ракетним озброєнням. Така комбінація сил і засобів уже зможе становити певну загрозу російському Чорноморському флоту.

Ще одним плюсом цієї історії є знайомство з сучасними технологіями, яке українські суднобудівники отримають у рамках співпраці з англійськими і турецькими фахівцями.

Однак у будь-якій бочці меду завжди є ложка дьогтю. У нашому випадку виходить, що за останні 7 років українське суднобудування, що має досить значний потенціал, змогло «народити» для флоту тільки сім невеликих артилерійських бронекатерів «Гюрза». Спущені на воду ще два десантні катери типу «Кентавр», однак вони досі проходять випробування через виявлені конструктивні недоліки. А ракетні катери «Лань», які спочатку і повинні були стати носіями «Нептунів», схоже, тепер так і залишаться у проєкті.

«Допиляти» власний корвет без сторонньої допомоги ми, схоже, вже не в змозі. Чи варто тепер згадувати про те, що колись на корабельнях України будували крейсери.

Денис Попович, спеціально для «Слово і діло».

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: