Трирічні контракти від «Нафтогазу» і скасування ПСО: якою буде ціна на газ влітку

Читать на русском
Чи зміниться влітку ціна на газ і як експерти оцінюють відсутність регулювання ціни, читайте на сайті Слово і діло.
Ціна на газСлово і діло

З 20 травня завершилася дія ПСО (покладання спеціальних обов’язків) для виробників тепла і тепер підприємства мають самі укладати договори із постачальниками газу за ринковими цінами. Уряд більше не регулює ціни на газ для теплокомуненерго і не зобов'язує «Нафтогаз» продавати блакитне паливо для них за фіксованою вартістю. Прем’єр-міністр Денис Шмигаль вважає, що це важливий крок до створення повноцінного ринку газу. «Слово і діло» розібралося, чи зміниться влітку ціна на газ і як експерти оцінюють відсутність її регулювання.

Натепер у річних контрактах на газ для населення ціни коливаються від 7,8 до 13,5 грн за кубометр, важливо, що вони можуть змінюватися тільки у бік зниження. А у контрактах на червень діапазон тарифів від 7,88 до 12 грн за кубометр.

Зазначимо, що НАК «Нафтогаз України» підготував трирічний договір на постачання газу для виробників теплової енергії. З червня 2021 року і протягом 13 місяців ціна становитиме 7,42 грн за один кубометр (з ПДВ, без тарифу на послуги транспортування), тому кінцева ціна залежатиме від кожного регіону і постачальника.

Координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм ГМ «Опора» Тетяна Бойко вважає, що річний чи трирічний контракт для ТКЕ ‒ це набагато краще, ніж змінна місячна ціна.

«Звісно, це значно нижче, ніж ринкова ціна станом на сьогодні, але я вважаю, що наразі це є хороше системне рішення. Тим більше в умовах, коли невідомо, що буде з транзитом і чи добудує «Газпром» Північний потік-2», ‒ зазначає експертка.

Відсутність регулювання ціни на газ Бойко оцінює позитивно, бо, на її думку, сьогодні ніхто з постачальників не запропонує кращі умови, ніж НАК, але, можливо, ситуація зміниться в майбутньому.

Незалежний енергетичний експерт Володимир Землянський зазначає, що рішення про скасування ПСО, найімовірніше, обумовлене потребою продовження співпраці з МВФ, але чи провів уряд роботу щодо аналізу стану справ у сегменті ТКЕ і їхньої ліквідності ‒ невідомо.

Експерт наголошує на низці передумов, які потрібні для стабільного функціонування підприємств теплопостачання після скасування ПСО, зокрема:

  • потреба врегулювання боргів перед НАК «Нафтогаз України» шляхом реструктуризації та забезпечення можливості для переходу до нового постачальника після виходу на ринок. Згідно з роз'ясненнями НКРЕКП така можливість вже забезпечена, та зміна постачальника можлива навіть за умови наявності заборгованості за газ. Однак, заборгованість на сьогодні ‒ майже 50 млрд гривень. І, вірогідно, оптимальний термін реструктуризації боргів має бути не менше 5-8 років.
  • забезпечення оптимальної моделі окупності діяльності підприємств теплопостачання. Це передбачає встановлення економічно-обґрунтованих тарифів та їхній перегляд. Мають бути внесені зміни до законодавства щодо механізму перерахування вартості комунальних послуг в зв’язку із зміною вартості природного газу;
  • забезпечення прогнозованої ціни на газ для потреб ТКЕ. На сьогодні вже є заяви з боку уряду та НАК щодо розробки довгострокових цінових продуктів, які б дали змогу прогнозувати економічну діяльність підприємств теплової енергетики;
  • відображення реальної вартості газу в тарифах на теплову енергію та комунальні послуги;
  • забезпечення підприємств обіговими коштами різними методами залежно від форми власності. Серед яких ‒ своєчасна оплата споживачами, підтримка ТКЕ та ТЕЦ з місцевого чи державного бюджету, стимулювальне тарифоутворення.

«Місцева влада теж не може залишатися осторонь цього питання, враховуючи те, що переважна частина ТКЕ перебуває у комунальній власності. Державне регулювання відіграє значну роль в їхній роботі, проте без власного бачення розвитку, підтримки та оптимізації роботи таких підприємств навіть зміна законодавства може не дати результатів. Під загрозою доля 130 тисяч робітників, які забезпечують теплом більше 5 мільйонів осель. Тому влада будь-якого рівня не може зняти з себе відповідальність», ‒ наголосив Землянський.

Нагадаємо, в Раді не виключили, внаслідок того, що з травня в Україні діє річний тариф на газ, борги українців за комунальні послуги можуть зрештою перевищити 100 млрд грн, а тарифи на тепло зростуть на 57%.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: