Юрист оцінив шанси проходження в Раді змін до Конституції щодо звільнення директора НАБУ

Читать на русском
Богдан Бондаренкоексперт з конституційного права

Урядовий законопроєкт щодо зміни статусу НАБУ та можливості звільнення Артема Ситника з посади директора відомства не настільки вартий уваги, як законодавча ініціатива, яку подала до Верховної ради велика група нардепів щодо внесення змін до Конституції в частині призначення директорів НАБУ та ДБР. Про це в коментарі «Слово і діло» сказав експерт з конституційного права Богдан Бондаренко.

Суть депутатського законопроєкту в тому, що пропонується унормувати питання призначення та звільнення директорів НАБУ та ДБР, прописавши в Конституції, що такі повноваження мають як президент, так і парламент.

«Йдеться про те, щоб звільнення директора НАБУ відбувалося президентом за погодженням Верховної ради. Так само, як генпрокурора та очільника СБУ. Загалом, ідея пов’язана з тим, що спільні повноваження точно кращі, ніж би вони винятково належали президенту. Якщо буде баланс, то це краще», – сказав юрист.

Стосовно урядового законопроєкту, який, зокрема, пропонує звільнити Ситника, на думку Богдана Бондаренка, він практично не має шансів бути проголосованим в парламенті, як і попередній документ, який подавав Кабмін наприкінці минулого року.

Поступливий Ситник і «біла ворона» НАБУ. Колонка Сергія БережногоІніціатива щодо зняття Ситника – лише увертюра до основної дії – черговій лобовій спробі повністю знищити або роззброїти НАБУ як інструмент боротьби з корупцією.

«Насправді виправити ситуацію по Ситнику будь-яким законопроєктом важко. Він перебуває на посаді, сам не пішов, звільнити його за якоюсь юридичною процедурою неможливо, тому, швидше за все, він буде на посаді ще рік – до квітня 2022 року, коли спливають його повноваження. Повторно він не може бути призначений», – пояснив експерт.

При цьому Бондаренко відзначив, якщо новий директор НАБУ не буде вчасно призначений, його повноваження виконуватиме перший заступник. Тому до закінчення повноважень Ситника було б добре, щоб парламент ухвалив відповідні зміни до Конституції і після проведення конкурсу новий директор міг би бути призначений на посаду за погодженням з парламентом.

«Проголосувати нову кандидатуру і це питання нарешті зніметься. Час є, якщо ставити собі за мету зробити все по-нормальному, то є така можливість», – переконаний Бондаренко.

Юрист вважає, що запропонований нардепами законопроєкт може розв'язати проблему про конституційні повноваження президента щодо призначення та звільнення директорів НАБУ і ДБР, яка виникла ще з 2015 року.

«Якщо подивитися попередню пропозицію, яка була подана президентом в серпні 2019 року, коли сім законопроєктів передбачали різні зміни до Конституції, одна з них з них стосувався призначення та звільнення директорів НАБУ і ДБР. Тоді президент хотів отримати ці повноваження. Тепер пропонується розділити їх між президентом та парламентом», – уточнив Бондаренко.

На його думку, шанси на проходження депутатського проєкту закону щодо НАБУ та ДБР стануть зрозумілі після першого читання.

Раніше «Слово і діло» писало, що в НАБУ відреагували на законопроєкт Кабміну, який дозволяє звільнити Ситника.

Також ми розбиралися, які наслідки матиме рішення КСУ щодо неконституційності призначення Ситника.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: