Роковини катастрофи МАУ: як відбуваються переговори з Іраном і що обіцяють українські політики

Читать на русском
Рік тому поблизу Тегерана був збитий пасажирський літак МАУ. Слово і діло нагадує, що зараз з розслідуванням і що обіцяли українські політики.

Рано-вранці 8 січня 2020 року український літак авіакомпанії МАУ впав поблизу аеропорту Тегерана. Загинули 167 пасажирів і 9 членів екіпажу – громадяни України, Афганістану, Британії, Ірану, Німеччини, Канади і Швеції. Тільки через три дні президент Ірану Хасан Рухані визнав, що Boeing 737 був збитий ракетою, яку випустили військові з Корпусу вартових Ісламської революції. У роковини трагедії «Слово і діло» нагадає, як відбуваються переговори з Іраном, а також що обіцяли українські політики після того, що сталося.

Через кілька годин після катастрофи влада Ірану вже назвала її можливу причину – проблеми з двигуном літака. Своєю чергою, в МАУ заявили, що літак був новим (2016 рік випуску), технічно справним і пройшов планове обслуговування за два дні до аварії. Також представник Міністерства доріг і міського розвитку Ірану спростував версію ракетного удару. Спростовувати потрапляння ракети в Boeing 737 в Ірані будуть протягом трьох днів після катастрофи.

Чотири версії катастрофи розглядали в Раді національної безпеки і оборони України: ураження літака зенітною ракетою, теракт, зіткнення з безпілотником або іншим літальним об'єктом, технічна несправність двигуна.

Увечері 9 січня на перший план вийшла версія про те, що український літак був збитий ракетою. Про це повідомили видання Newsweek і CNN, а також розслідувачі Bellingcat. Пізніше інформацію підтвердили кілька світових лідерів. «У мене є підозри. Він летів в дуже непростому місці, і хтось міг зробити помилку. Дехто каже, що це була механічна проблема. Я особисто не думаю, що це взагалі можливо», – заявив президент США Дональд Трамп.

«У нас є дані розвідки з різних джерел, включаючи наших союзників і наших власних розвідників. Докази свідчать, що літак був збитий іранською ракетою класу «земля-повітря». І це цілком могло бути випадковістю», – повідомив прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо. «В даний час є інформація про те, що літак був збитий іранською ракетою «земля-повітря». Це цілком могло бути ненавмисним», – підтвердив британський прем'єр Борис Джонсон.

Україна не поспішала приєднуватися до цих тверджень: Володимир Зеленський заявив, що версія з ракетою не виключається, але не є підтвердженою. «Зважаючи на останні заяви лідерів держав в ЗМІ, ми закликаємо всіх міжнародних партнерів – насамперед уряду США, Канади і Великої Британії – надати дані і докази щодо катастрофи в розпорядження комісії з розслідування причин», – сказав президент.

Іран спростував звинувачення західних країн, але вже наступного дня, 11 січня, визнав свою провину. «Попередні висновки внутрішніх розслідувань збройних сил: людська помилка за часів кризи, викликаної авантюризмом США, призвела до катастрофи. Наші глибокі вибачення і співчуття нашому народові, сім'ям загиблих й іншим постраждалим країнам», – заявив міністр закордонних справ Ірану. Президент Ірану Хасан Рухані назвав це «великою трагедією і помилкою, яку неможливо пробачити».

Як відбуваються переговори України та Ірану

Незважаючи на те, що Іран обіцяв покарати винних і виплатити компенсації родичам загиблих, майже за рік особливого прориву у перемовинах немає.

Українську переговорну групу очолює заступник міністра закордонних справ Євген Єнін. Перший етап переговорів розпочався в Києві наприкінці липня. За його підсумками Іран погодився виконати всі свої зобов'язання за міжнародними конвенціями в сфері авіації, а також продовжувати переговори надалі.

Другий раунд перемовин пройшов у жовтні. Тоді Іран запевнив Україну в наявності «політичної волі», щоб якомога швидше встановити істину в справі про катастрофу літака. Крім того, в Ірані заявили про готовність виділити однакову за розміром компенсацію родичам жертв, незалежно від їхнього громадянства.

Наймасштабніші авіакатастрофи, що сталися в Україні або з українськими літакамиАвіакатастрофа поблизу Салоніків, Скнилівська трагедія, збиття Boeing біля Донецька та літака МАУ в Тегерані.

На цьому готовність Ірану допомагати скінчилася: в листопаді в Офісі генерального прокурора України заявили, що Тегеран затягує розслідування, не ділиться потрібною інформацією, а також відхилив заклики засудити винних військових до довічного ув'язнення. Також майже рік влада не передавали Україні технічний звіт про обставини катастрофи. Проєкт документа надали Україні тільки 31 грудня. «Проєкт звіту ми отримали 31 грудня, як то кажуть, під ялинку. Є два місяці на коментарі та зауваження. Це досить важливий етап для подальшого руху вперед, без якого було б неможливо домогтися виплати компенсації і загальної справедливості», – повідомив глава МЗС Дмитро Кулеба в інтерв'ю ЗМІ.

Що з розміром компенсацій поки що теж незрозуміло: іранські ЗМІ повідомляли, що сім'ям загиблих можуть виплатити по 150 тисяч доларів, але Кулеба закликав обережно ставитися до такої інформації.

До речі, якщо всі переговорні можливості вичерпаються, в України є запасний варіант – звернутися в Міжнародний суд ООН. Але зараз про це мова не йде.

Компенсації і покарання винних: що обіцяють українські політики

Наступного дня після катастрофи літака МАУ президент Володимир Зеленський, тодішній прем'єр Олексій Гончарук і міністр оборони Андрій Загороднюк пообіцяли надати підтримку сім'ям загиблих. Обіцянка була виконана через тиждень: Кабмін виділив по 200 тисяч гривень родинам 11 загиблих громадян України. Також передбачено надання правової допомоги сім'ям.

Зеленський виконав обіцянку повернути в Україну тіла загиблих громадян. Спеціальний борт прилетів до Києва 19 січня 2020-го. В Ірані працювала група українських експертів, які за ДНК ідентифікували особи загиблих.

Як і обіцяв Дмитро Кулеба, в жовтні відбулися чергові переговори з Іраном щодо авіакатастрофи.

Решта запевнень належать Зеленському та виконані, судячи з усього, будуть нескоро. 9 січня 2020 року президент заявив, що причини падіння літака МАУ з'ясують шляхом розслідування. Також Зеленський обіцяв, хоча це і не в його владі, що всіх винних у катастрофі покарають. Щодо розслідування: за словами заступника генпрокурора Гюндуза Мамедова, спільної слідчої групи зараз немає, тобто поки що Україна покладається на розслідування іранської сторони.

З покаранням теж все непросто. За словами того ж Мамедова, Іран розслідує інцидент як ненавмисне вбивство з максимальним терміном покарання – три роки: «Згідно з офіційною відповіддю, іранська сторона розслідує факт ненавмисного вбивства. Але без встановлення всіх обставин ми не можемо оцінити об'єктивність слідства. І я змушений констатувати, що переважно ми рухаємося окремо. Тегеран категорично не сприймає нашу кваліфікацію, вони неодноразово говорили, що це дуже жорстке звинувачення».

Крім того, Зеленський пообіцяв, що Україна «виграє в судах» справу про падіння літака МАУ в Тегерані. До судів поки що не зверталися.

І президент пообіцяв «тиснути» на владу Ірану для збільшення компенсацій за загибель українців. Нагадаємо, поки що є тільки повідомлення іранських ЗМІ про те, що буде виплачено по 150 тисяч доларів. Офіційно Іран заявляв про готовність виплатити компенсації, але коли і скільки – все ще невідомо.

Олександра Худякова, спеціально для «Слово і діло»

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: