Реформа СБУ: що нардепи не врахували у новому законопроєкті

Читать на русском
Олександра РоманцоваПравозахисниця

У Верховній раді на розгляді перебуває законопроєкт про реформу СБУ, ініційований президентом України. Зараз документ узгоджує комітет з питань безпеки та оборони. У коментарі «Слово і діло» правозахисниця Олександра Романцова розповіла, що народні депутати не врахували зауважень експертів й залишили за спецслужбою непритаманні їй функції досудового розслідування. А це ускладнить протидію порушенням прав людини у роботі СБУ.

«Насамперед, треба сказати, що реформа СБУ потрібна, бо на цей час ця структура не відповідає, ані міжнародним нормам, ані в цілому зобов’язанням України відповідно до цих стандартів. Зараз СБУ у нас такий собі «монстр-кентавр», бо має нетипові функції», — сказала Романцова.

Експертка додала, що треба забрати в СБУ непритаманні їй функції, зокрема, розслідування економічних злочинів.

СБУ розпочала більше 500 кримінальних проваджень щодо корупції – БакановЗа матеріалами Служби безпеки України з початку року було розпочато 510 кримінальних проваджень щодо корупційних злочинів, повідомлено про підозру 679 особам.

«Тепер сам законопроєкт: він має на меті впорядкувати всі моменти. Коли його представили, ми виявили в ньому декілька структурних проблем. По-перше, лишаються функції, які у світовій практиці або взагалі не притаманні спецслужбам, або містять механізм контролю за виконанням цих функцій», — пояснила правозахисниця.

За словами Романцової, робоча група не врахувала низку зауважень, які надалі можуть стати причиною порушень стандартів прав людини.

«Людина фактично не може захистити себе під час політичних переслідувань, які можуть чинитись руками СБУ. Уявимо собі, що регіональний підрозділ вирішив використати ці функції задля власних інтересів. СБУ має доступ до будь-якої інформації і тут — жодного контролю. Якщо це здійснюється в рамках захисту національної безпеки – тут має бути механізм контролю, який міг би унеможливити незаконні переслідування. За СБУ також залишається функція досудового слідства та можливість затримання людини. Причому, затримання можна проводити не називаючись, фактично неможливо розрізнити – чи це викрадення, чи затримання. Ну, і виходячи з цього, ми не можемо запобігти катуванню, що суперечить людській гідності, бо людина не має навіть повноцінної можливості викликати адвоката», — пояснила експертка.

Нагадаємо, президент України Володимир Зеленський підписав закон «Про розвідку» 21 жовтня.

Рада ухвалила його у повторному другому читанні 17 вересня.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps


Підписуйтесь на наш аккаунт в Telegram, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Поділитися:
АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО
Підпишіться на наш канал