Оборона в кредит: які катери Британія може побудувати для України

Читать на русском
Денис Поповичжурналіст

Під час візиту президента Володимира Зеленського у Велику Британію, міністри оборони обох країн – Андрій Таран і Бен Уоллес – підписали меморандум про посилення співпраці між Україною і Великою Британією у військовій і військово-технічній сферах. Меморандум передбачає фінансування британською стороною будівництва восьми великих ракетних катерів в інтересах ВМСУ. Що це будуть за кораблі – в меморандумі не розкривається, але і на основі відкритих даних можна зробити певні висновки.

Фінансування буде надано у вигляді кредиту на суму в 1,25 млрд фунтів стерлінгів (1,6 млрд доларів) терміном на 10 років. Катери будуть будуватися за британським проєктом, причому тільки два з них будуть побудовані на території Сполученого Королівства, а решта шість будуть будуватися на українських підприємствах. Імовірно, це може бути суднобудівний і судноремонтний завод, який належить корпорації «Нібулон». На ньому вже зараз йде ліцензійне будівництво п'яти сторожових катерів проєкту ОСЕА FPB 98 Mk I за проектом французької компанії ОСЕА для потреб Держприкордонслужби.

Очевидно, мова йде і про локалізацію виробництва британських ракетних катерів на території України. При цьому частина кредитних коштів буде спрямовано на вдосконалення інфраструктури та будівництво військово-морської бази в Очакові.

Також, згідно з вимогами української сторони, катери повинні мати довжину до 50 метрів, водотоннажність до 400 тонн і швидкість повного ходу приблизно у 45 вузлів (понад 83 км/год). Їх основне озброєння повинно складатися з восьми протикорабельних ракет або іноземного виробництва, або української ПКР «Нептун», коли роботи по створенню морського варіанту цієї ракети будуть завершені.

Британська допомога вписується в концепцію формування українського «москітного флоту». Зараз в нього входять шість малих броньованих артилерійських катерів «Гюрза-М», а також два американських патрульних катери типу Island, переданих Україні в якості допомоги з США (зараз готуються до передачі ще три катери цього типу). Також в червні 2020 року Держдепартамент США схвалив продаж Україні 16 малих бойових катерів Mark VI і пов'язаного з ними обладнання. Шість одиниць направляються в рамках військової допомоги, а решта українська сторона зможе придбати за бюджетні кошти.

Посилити «москітний флот» могли б вітчизняні ракетні катери «Лань» з «Нептун» на борту, проте, коли перша «Лань» буде спущена на воду і чи буде спущена взагалі – поки невідомо. Тому носії ракетного озброєння з Британії, очевидно, повинні будуть замінити «Лань» на даному етапі розвитку українських ВМС.

Що це будуть за катера – інформації на сьогоднішній день немає. До заявлених українською стороною параметрами близькі великі ракетні катери Q04 Barzan проєкту Vita, які Велика Британія будувала для ВМС Катару. Вони мають довжину в 52 метри і водотоннажність – 380 тонн. Основним їх озброєнням є французькі протикорабельні ракети MM40 Exocet. Так що, якщо врахувати той факт, що морських «Нептунів» у нас поки немає, то на перших порах українській стороні, швидше за все, доведеться купувати ще й «Екзосет», утримуючи про себе можливість переобладнання британських катерів українськими «Нептунами».

Французькі ПКР Exocet MM40 (MM40 block III) здатні діставати противника на відстані від 70 до 180 км. За дальністю своєї дії вони поступаються «Нептуну» (до 300 км), але все ж це досить потужна зброя, яка вперше заявила про себе у Фолклендській війни 1982 року, між Аргентиною і Великою Британією. За допомогою «Екзосетів» модифікації АМ39, аргентинські війська потопили англійський есмінець «Шеффілд», контейнеровоз постачання «Атлантик конвеєр», а також серйозно пошкодили британський есмінець «Гламорган». І хоча Фолклендська війна закінчилася на користь Великої Британії – з тих пір ракети Exocet стали дуже популярним товаром і знаходяться на озброєнні армій 30 країн.

Таким чином британські ракетні катери будуть хорошим варіантом для посилення українського флоту. Дуже шкода, правда, що доля вітчизняного проєкту «Лань» при цьому залишається невизначеною.

Денис Попович, спеціально для «Слово і діло»

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ

та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»
Поділитися: