Коли в Одесі налагодиться погода танкер «Delfi», що затонув наприкінці минулого року, мають нарешті доправити в порт. Про це в інтерв’ю «Слово і діло» розповів міністр інфраструктури України Владислав Криклій. Ми відстежили тривалу історію ліквідації аварії та підняття судна, яке забруднювало море нафтопродуктами біля одеського пляжу «Дельфін».
22 грудня 2019 року через сильний шторм неподалік Одеси зірвало з якоря і віднесло в море невеликий танкер «Delfi» під прапором Молдови. Судно сіло на мілину і завалилося на бік приблизно за кілометр від одеського пляжу «Дельфін».
Рятувальній операції перешкоджала стихія (швидкість вітру сягала 20-25 м/с при висоті хвилі 2,3 метра Тим не менше, рятувальники зняли з судна двох членів екіпажу та капітана, попри те що судновласник заборонив команді залишати борт судна і подавати сигнал SOS.
Тим часом з танкера почали витікати нафтопродукти. Відібрані на місці проби морської води засвідчили перевищення концентрації нафтопродуктів у 53 рази.
Судно виявилось «сірим» без належного оформлення. Водотоннажність танкера «Delfi» становить близько 1600 тонн (довжина – 60 метрів, ширина – 10). Танкер спущено на воду в 1974 році в Болгарії. До 2010 року він ходив під прапором України з портом приписки Одеса. Зараз власником судна є компанія Atenia Holding Ltd, а порт приписки — Джурджулешти.
З’ясувалося, що капітана судна вже притягали у 2017 році до кримінальної відповідальності за фактом забруднення моря. Всі евакуйовані члени екіпажу виявилися українцями.
Екологи повідомили, що штормові хвилі на морі розносять і понижують концентрацію нафтопродуктів довкола напівзатопленого танкера. Якщо раніше їх вміст у морській воді перевищував гранично допустиму норму як мінімум в 157 разів, то станом на 25 листопада – в 19 разів.
25 листопада поліція відкрила кримінальне провадження за фактом аварії за ч. 1 ст. 276 Кримінального кодексу України (порушення правил безпеки руху або експлуатації залізничного, водного чи повітряного транспорту). Санкція статті передбачає покарання у вигляді виправних робіт на строк до двох років або обмеження волі на строк до трьох років.
22 січня 2020 року під час засідання робочої групи з ліквідації наслідків аварії власнику судна дали тижневий термін для початку робіт з евакуації судна з мілини. В іншому разі танкер мали б прибрати силами державних структур.
«Як тільки отримаємо припис від Держекоінспекції про загрозу судна довкіллю чи життю і здоров’ю людей, зможемо приступити до ліквідації наслідків аварії. Підставою для початку робіт можуть бути також відповідне рішення суду або відмова власника від танкера», – сказав керівник Одеської філії ДП «Адміністрація морських портів України» Руслан Сахаутдінов.
Роботи з розпилювання судна на металобрухт і буксирування коштували б майже 25 млн грн. Розглядався й другий варіант: закрити пробоїну на борту танкера, підняти судно на рівний кіль, відкачати воду, відбуксирувати в порт для ремонту. Вартість робіт – така ж. Проте при обранні другого варіанту роботи можна було б виконати вдвоє швидше – за 50 днів.
У Одеському порту заявили, що більш екологічно – відбуксирувати танкер і це становитиме 45 днів, а розрізання судна на частини – 120 днів.
До вирішення проблеми залучили відповідний науково-дослідний інститут, який зайнявся розробкою плану дій щодо зняття судна з мілини.
17 січня влада Одеси вирішила обгородити танкер буйками та встановити цілодобову охорону на пляжі, оскільки вже не очікувала, що «Delfi» приберуть до початку курортного сезону. Директор департаменту муніципальної безпеки Віктор Кузнєцов зазначив, що щомісячна оплата роботи охоронців, рятувальників та закупівля пального обходитиметься бюджету міста майже в 100 тис. грн.
21 травня під час регулярного візуального моніторингу акваторії екологи виявили пляму нафтопродуктів поряд із затонулим танкером. Забруднення вдалося ліквідувати.
Судновласник не зможе прибрати затонулий танкер з акваторії до 25 червня. Про це Голова Одеської ОДА Максим Куций поінформував міністра інфраструктури Владислава Криклія, та запропонував, щоб місто нарешті власними силами усунуло проблему.
21 червня екологи встановили, що забруднення води нафтопродуктами біля танкера перевищує норму в 16 разів.
4 липня на місце аварії прибув президент Володимир Зеленський та закликав судновласника прибрати танкер до 20 липня. В іншому разі за справу візьмуться правоохоронці.
Держекоінспекція попередньо оцінила збитки від аварії у 15,2 тис. доларів (410 тис. грн).
16 липня через сильний вітер стався новий витік нафтопродуктів з аварійного танкера.
18 липня почалися роботи з підняття танкера «Delfi». Дві спроби фахівців компанії Smart Marine Concept підняти з мілини і поставити на кіль аварійний танкер біля узбережжя Одеси виявилися безуспішними – обірвався трос одного з двох буксирів при спробі підняти судно.
Наступного дня водолази спробували полегшити затоплений «Delfi» – відкочували кормовий відсік і носовий трюм, діставали понтон, що лопнув, і замінили його, а вже тоді визначатися, коли здійснювати наступну спробу підняти затонуле судно.
Після цього прем'єр-міністр Денис Шмигаль доручив міністру інфраструктури Владиславу Криклію взяти на особистий контроль ситуацію із танкером.
На це Криклій зауважив, що судновласник робив спроби підняти судно і якщо наступна спроба буде невдалою, він відмовиться від прав на судно. Міністр зауважив, що в такому випадку розв'язання проблеми координуватиме АМПУ.
Зазначимо, що керівник Одеської ОДА Максим Куций звернувся до Кабміну з проханням визнати ситуацію навколо танкера «Delfi» надзвичайною. Він запропонував уряду надати повноваження АМПУ примусово прибрати танкер за спрощеною процедурою.
Тим часом із танкера стався новий витік нафтопродуктів. Мер Одеси Геннадій Труханов заявив: «Наша позиція незмінна – ми не дозволимо розпилювати танкер».
24 липня чергова спроба підняти судно зазнала невдачі.
«Сьогодні держінспектори зафіксували поряд з танкером, в акваторії пляжу «Дельфін», пляму сріблястого кольору розміром 7,5 тис. кв. метрів, що має характерний запах нафтопродуктів і рухається в бік пляжу», – зазначив заступник керівника Державної екологічної інспекції в Одеській області Караулов.
Пляж «Дельфін» через забруднення нафтопродуктами вирішили закрити.
Міністр інфраструктури Владислав Криклій повідомив, що з 27 липня операція з підняття аварійного судна переходить під контроль АМПУ.
11 серпня Адміністрація морських портів України уклала договір з ТОВ «Краншип» та ТОВ «Бруклін-Київ» на проведення робіт з підйому та евакуації танкера. Роботи проводилися за рахунок ТОВ «Бруклін-Київ».
Через погану погоду підйом танкера переносився, і зрештою, 20 серпня фахівці змогли провели підготовчі роботи.
У пресслужбі АМПУ повідомили: «Тривають роботи з герметизації тріщин танків правого борта №№8, 11 і 14 під водою із застосуванням полімерних композитних матеріалів, відкачування та герметизації сухого трюму, прокладка повітряних магістралей для продувки бортових відсіків правого борту».
Також фахівці прибирали підводні перешкоди в районі кормової частини судна з боку моря (металоконструкції, камені) та виготовили стропи діаметром 27 мм для підводного різання кам'яного масиву.
До 26 червня буксирам вдалося вирівняти танкер, поставити на рівний кіль, а водолазам – обстежити пошкоджений борт судна. Але відбуксувати горе-танкер не вдалося через погіршення погодних умов.
1 вересня мер Одеси Геннадій Труханов заявив, що танкер «Delfi» відбуксирують у порт у період з 3 до 5 вересня, якщо дозволить погода.
4 вересня стався новий витік нафтопродуктів навколо танкера. Місцевий еколог Владислав Балінський на своїй сторінці в Facebook розмістив відео нафтової плями та зазначив, що «бонові загородження довкола аварійного судна встановлені неправильно, а компанія-підрядник не прибирає нафтову плівку».
9 вересня через штормове попередження про посилення північного вітру до 14 м/с вирішили перенести відбуксирування танкера в порт.
Водночас, АМПУ повідомила, що тим часом на «Delfi» проводять демонтаж металевих конструкцій для збільшення метацентричної висоти, знімають мул та сміття який потрапив навіть у механізми судна та створює небажаний крен.
Поки судно готують до переміщення в порт Одеській суд наклав на танкер арешт в якості забезпечення позовних вимог Адміністрації морських портів України до власника «Delfi». Йдеться про стягнення збитків у сумі 2 млн 355 тис. 698 грн. Наступне судове засідання призначено на 23 вересня.
Раніше в інтерв’ю «Слово і діло» міністр інфраструктури України Владислав Криклій розповів, що роботи з підняття і евакуації танкера «Delfi» тривають за графіком з коригуванням на погодні умови.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»