Законопроект про народовладдя від Зеленського: у чому особливість

Читать на русском
Богдан Бондаренкоексперт з конституційного права

У Верховній раді зареєстрували президентський проєкт закону про народовладдя через всеукраїнський референдум, який Володимир Зеленський визнав невідкладним. Текст законопроекту «Про всеукраїнський референдум» з'явився у Верховній раді ще в березні. Пізніше профільна парламентська робоча група схвалила кінцевий варіант законопроекту. Що передбачає законопроект і які новації внесли до тексту ініціативи, «Слово і діло» спитало в експерта з конституційного права Богдана Бондаренка.

Згідно з пояснювальною запискою закон регулюватиме ініціювання, підготовку та проведення референдуму, а також підрахунок результатів та їх оприлюднення.

«Передбачалося, що спочатку Венеційська комісія дасть свій висновок до цього законопроекту, а потім його зареєструють. Імовірно, висновки будуть враховані між першим і другим читанням», – зауважив юрист.

Богдан Бондаренко розповів, що законопроект передбачає консультативний і обов’язковий референдуми. Обов’язковий референдум може стосуватися питань, чітко передбачених Конституцією.

Стефанчук назвав умови для проведення всеукраїнського референдумуПерший віцеспікер Верховної ради Руслан Стефанчук назвав умови для проведення всеукраїнського референдуму.

«Таких, як зміни до 1-го, 3-го, 13-го розділів, які мають погоджуватись референдумом. Зміни до території України. Це теж чисто конституційний випадок. А також випадок, якщо буде проводитися всеукраїнський референдум за народною ініціативою. За цим референдумом за народною ініціативою можна провести так званий скасувальний референдум, коли можна скасувати закон, ухвалений парламентом», – сказав конституціоналіст.

Тобто якщо парламент ухвалить якийсь закон, а ініціативній групі не сподобається, вона збере підписи й сформулює питання на всеукраїнський референдум. Якщо Конституційний суд дасть свою згоду щодо конституційності питання, тоді плебісцит відбудеться. Якщо КСУ заблокує, референдуму не буде.

Юрист додав, що проєкт закону також передбачає дрібні нюанси, пов’язані із формуванням агітації під час виборчого процесу. Є також блок щодо агітації під час збору підписів.

У законопроекті з’явилася новація, якої не було в попередньому тексті, про те, що суб’єктами референдумного процесу можуть бути громадські організації.

«Громадські організації та політичні партії можуть виступити як прихильниками, так і опонентами питання, що виноситься на референдум і мати по 50% у складі територіальної виборчої комісії. Громадські організації або політичні партії мають визначитися, зареєструватися як прихильники чи опоненти ідеї референдуму, потім йде жеребкування», – пояснив Бондаренко.

За словами юриста, ця ідея належить Євгену Радченку, колишньому заступнику голови Центральної виборчої комісії. «Він над цим працював у 2012 році. А коли у 2015 році цей законопроект писали, то лише підтвердили цю позицію», – уточнив він.

Також Богдан Бондаренко сказав, що в законопроекті пропонується запровадити обмеження – тільки одне питання, яке може виноситися на референдум.

Нагадаємо «Слово і діло» писало, чи схвалить Венеціанська комісія законопроект про референдум.

Також ми розбиралися, які зміни до Конституції хотів внести Зеленський та його попередники.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

Регулярную подборку актуальной проверенной информации от «Слово и дело» читайте в телеграм-канале Pics&Maps

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: