Через пандемію китайського коронавірусу в багатьох українців зірвалися заплановані заздалегідь туристичні поїздки за кордон. Більшість авіакомпаній повертають гроші за квитки, але з турфірмами все не так просто. Багато в чому повернення коштів за тур залежить від договору, в якому мають бути прописані можливі терміни відмови та причини невиїзду. Зараз деякі туристичні фірми навіть пропонують страховки від невиїзду. Тоді передплату мають повернути без проблем. А от чи повернуть гроші за поїздку до Єгипту, якщо турист сам відмовився їхати через загрозу коронавірусу чи за інших раптових обставин? В яких випадках кошти за скасовану туристичну поїздку повернуть, а коли сподіватись не варто, «Слово і Діло» розповів юрист Анатолій Рибачок.
Чи реально повернути кошти за зірвану поїздку через коронавірус?
Коли турист купує тур, то він перебуває на початковому етапі довгого ланцюжка. Треба розуміти, як будуються відносини між туристом, туркомпанією, туроператором і готелем чи компанією, що приймає. Турист іде до турагента, який є посередником між туристом і туроператором. Той, у свою чергу, є посередником між туристом і компанією, яка безпосередньо надає послуги. На кожному із цих етапів є свої договори.
Щоб зрозуміти, чи має право турист на повернення грошей, треба дивитись його договір із турагентом, за яким визначаються права та обов’язки турагента, туроператора і туриста. Коли турист купує послугу, він про щось домовляється, сплачує гроші й погоджується на умови, визначені в договорі між турагентом і туристом. Від цього залежатиме, чи повернуть туристу гроші.
Хто буде повертати гроші?
Найчастіше гроші повертаються турагентом, тобто з рахунку турагента на рахунок туриста. Що стосується вірогідності повернення коштів, то в кожному конкретному випадку все буде залежати від того, як домовляться сторони, а якщо не домовляться, то яку позицію займе суд, де сторони будуть вирішувати свою суперечку.
Повернути гроші можливо, якщо турагент зможе домовитися із туроператором, а той, у свою чергу, погодить із авіакомпанією та стороною, що приймає за кордоном. Цього майже ніколи не відбувається. Кожен піклується про свої інтереси.
В якому випадку турагент і туроператор зможуть уникнути відповідальності?
Верховна рада визнала карантин і ситуацію із коронавірусом підставою для форс-мажору. Також туроператори та авіакомпанії можуть отримати в Торгово-промисловій палаті України довідку про те, що коронавірус є форс-мажором і саме це завадило надати послугу. Кожен окремий туроператор має звертатись особисто для отримання такої довідки.
Тоді туроператор може не повертати гроші, але це не звільняє його від виконання своїх зобов’язань. Це означає, що в майбутньому, коли пройде карантин і все налагодиться, туроператор повинен надати послугу в повному обсязі.
Якщо турист погодиться просто перенести поїздку, то він зможе поїхати, можливо, до іншої країни й навіть на більш вигідних умовах. Але трохи пізніше. А якщо турист не захоче домовлятись, то може взагалі нічого не отримати. Звичайно, законодавство передусім захищає інтереси туриста, утім, специфіка відносин побудована в такий спосіб, що «принципові» туристи не часто добиваються правди.
Є нюанс, що якщо поїздка переноситься, наприклад, на високий сезон, коли ціни вищі, ніж на початку сезону, доведеться доплатити за тур. Домовленості можуть змінюватися залежно від того, як турист буде домовлятися з турагентом, а той – з туропратором, і далі – зі стороною, що приймає.
Чи повернуть гроші, якщо турист сам відмовився від поїздки?
Тут залежить від того, які в договорі прописані зобов’язання обох сторін. Турист приймає зобов’язання, що він сплачує гроші й вирушає в цей тур. Якщо в договорі прописано, що скасування поїздки з ініціативи туриста тягне за собою певні штрафи чи неможливість повернення вартості послуги, тоді, на жаль, у цій ситуації турист втрачає гроші.
Туроператори та інші гравці ринку за останні 15 років настільки відшліфували свої договори, що несуть мінімальні штрафи й втрати. Як правило, в договорі прописується, що якщо туроператор здійснює рейс, а людина фізично може туди доїхати, то вона має їхати. Якщо турист не хоче їхати просто через здоровий глузд, то це тлумачиться, як скасування поїздки за ініціативи туриста.
Повернення грошей за авіаквитки
У переважній більшості авіакомпанії повертають гроші за заброньовані квитки, якщо самі скасовують рейси. До того ж, є певні положення, які передбачають відповідальність авіаперевізників у разі скасування рейсів на певні напрямки. Якщо авіаперевізник скасовує рейс менш ніж за 2 тижні до моменту рейсу й не пропонує заміну, то, крім повернення грошей за квиток, він повинен сплатити штраф у розмірі 250 євро кожному туристові. Ця сума може бути більшою залежно від дальності перельоту.
У ситуації з коронавірусом авіакомпанії, імовірніше, також отримають довідки про форс-мажор. Є розпорядження урядів різних держав, які забороняють літати до цих країн. Словенія, наприклад, однією з перших закрила кордони, незважаючи на те, що там перебували навіть транзитні туристи.
Які судові позови можуть бути перспективними?
Має сенс звертатись до суду, коли йдеться про значну суму збитків. У такому разі доведеться звертатись до адвоката, підраховувати суму збитків, і якщо тур було скасовано без жодних альтернативних пропозицій, ситуація максимально на стороні туриста, тоді можна звертатися до суду за відшкодуванням.
Туроператори в таких випадках будуть до останнього пропонувати якісь альтернативи, можливість іншої поїздки з доплатами. Як правило, це менш затратно, ніж судовий процес. Про це свідчить статистика виграшних справ туристів проти туроператорів. І вона доволі скромна, якщо не сказати мінімальна. Туроператори виграють частіше, а позови визнаються безпідставними.
Перш ніж звертатись до суду, треба зважити, що доведеться платити судовий збір, витрачатись на адвоката і втратити дорогоцінний час. Можливо, вигідніше буде до останнього намагатись домовлятися з туроператором на своїх умовах. Бо є велика ймовірність лишитися ні з чим.
Нагадаємо, «Слово і Діло» писало, що в Україні через пандемію з 17 березня повністю обмежено авіасполучення. Також ми розбирались, що чекає компанії та чи подешевшають квитки.
Які країни припиняють пасажирське сполучення, дивіться на нашій інфографіці.
Ірина Рибінська, спеціально для «Слово і Діло»
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»