Президент Володимир Зеленський обговорив зниження роздрібних цін на паливо з учасниками ринку та представниками мереж автозаправних станцій (АЗС). «Ми звертаємося до вас з пропозицією більш активно відреагувати на зміцнення курсу (гривні – ред.) та відповідно зменшити ціну на бензин. Не надати знижки, а (знизити ціну – ред.) на табло», – сказав Зеленський. Учасники паливного ринку, своєю чергою, відзначили проблему нелегальних АЗС. За їхніми даними, майже 25% автозаправок працюють поза законом. У коментарі «Слово і Діло» член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук наголосив, що подібні зустрічі з трейдерами доречно організовувати міністру енергетики або прем'єр-міністру, але не главі держави.
На думку Корольчукка, у зустрічі президента з трейдерами не було необхідності. Навіть якщо була, оскільки все-таки ціни на паливо мережі АЗС знизилися після зустрічі, то виходить, що в країні таке свавілля, що для трейдерів вже немає авторитетів, потрібно підключатися президенту, продовжив думку енергетик.
Більш того, він припустив, що така поведінка трейдерів, ймовірніше, пов'язана з їх обережністю, якимись побоюваннями і можливо бажанням подружитися, адже Зеленський тільки пів року на посаді.
«Зустріч Зеленського з трейдерами та її результат підтвердили те, що якщо в країні зміниться політичний контекст або, наприклад, Зеленський втратить рейтинг, то розраховувати на трейдерів точно не доводиться. Зараз трейдери просто підіграли президенту», – констатував Корольчук.
З іншого боку, не можна сказати, що при курсі майже 24 гривні та майже 60 доларах за барель нафти знизити ціни не можна, вказав Корольчук.
Енергетик звернув увагу, що ціна на дизпаливо в середньому становить 27 грн/л, бензин – на 50 копійок – 1 гривню дорожче. Однак при поточному валютному курсі і цінах на нафту вартість палива в середньому повинна бути на півтори гривні нижче.
За словами експерта, трейдери могли знизити ціни на паливо місяць тому, коли курс тільки почав просідати.
За прогнозами енергетика, до кінця року різкого та істотного зниження цін на паливо не буде, для цього більше немає підстав.
«У середньому на 50 копійок паливо ще може подешевшати до кінця року. Однак це несуттєво», – спрогнозував енергетик.
На захист трейдерів енергетик зазначив, що витрати у них йшли все одно за всіма напрямками, у зв'язку з чим, можливо, й тягнули зі зниженням цін.
«Витрати по зарплатах, логістиці, операційних зросли в ціні. Не можна сказати, що курс впав, тому швидко знижуйте ціни. Тому, можливо, Зеленський під час зустрічі навіть спонукав тредерів працювати в невеликий мінус, що не дуже правильно», – уточнив Юрій Корольчук.
Крім того, Корольчук звернув увагу, що під час зустрічі трейдери порушили питання про контрафакт і нелегальні точки, але позиція президента цієї теми особливо не торкнулася.
«Варто провести аналогію з легалізацією грального бізнесу. Якщо президент наказав мало не одного дня закрити всі гральні зали, то в чому проблема наказати також закрити нелегальні автозаправки? Гральний бізнес криміналізований, але ринок нафтопродуктів криміналізований не менше», – прокоментував Юрій Корольчук.
Енергетик нагадав ініціативу щодо збільшення акцизу. Ключовим питанням було те, що вигоду отримає Коломойський. Йшлося також про перерозподіл впливів на незаконні заправки, уточнив він.
«Коломойський орієнтувався на цей напрямок. Не можна сказати, що особисто він зацікавлений, але його оточення. Те, що Зеленський не чіпає незаконні автозаправки, говорить про те, що в Коломойського є свої інтереси на цьому ринку, а ОПУ не протидіє», – зазначив Корольчук.
Зрештою, за словами енергетика, зустріч Зеленського з трейдерами була потрібна президенту, щоб показати «сильну руку».
«Не виключено, що його оточення переконує в необхідності імітації «сильної руки». Мовляв, я всіх зібрав, дав по шапці, і всі виконали наказ», – підсумував Юрій Корольчук.
Відзначимо, в Україні ціни на бензин і дизельне паливо на станціях великих роздрібних мереж у вівторок, 24 грудня, знизилися в середньому на 0,5-1 грн/л.
Додамо, бензин і дизельне паливо з 2014-го до 2019 року подорожчали щонайбільше вдвічі.
Динаміка вартості палива для авто за останні п'ять років – на нашій інфографіці.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»