Децентралізація місцевої влади: префекти та округи замість голів ОДА та районів

Читать на русском

Розпочата Петром Порошенком адміністративно-територіальна реформа може нарешті бути завершена за каденції Володимира Зеленського, який подав до Верховної ради законопроект, що передбачає зміни до Конституції в рамках децентралізації влади. «Слово і Діло» пропонує подивитись, які зміни в територіальному устрої країни передбачає законопроект та як може змінитися структура місцевої влади.

Якщо зараз територіальний поділ країни передбачає області, райони, міста, райони в містах, селища та села, а також АР Крим, то пропонується райони замінити на округи, а замість сіл та селищ створити громади.

Громада має стати первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою. Декілька суміжних громад утворюватимуть округ. Окремо буде визначатися правовий статус Києва як столиці держави. Для цього треба буде ухвалити окремий закон про столицю, який також пробуксовує вже багато років. У жовтні Рада ухвалила в першому читанні законопроект про місто Київ, який пропонує розділити посаду мера та голови Київської ОДА.

При цьому законопроектом не планується запровадження федералізації чи спеціального статусу для окремих районів Донецької та Луганської областей.

Ще одна суттєва та дискусійна новація – запровадження інституту префектів замість голів обласних державних адміністрацій. Передбачається, що префекти будуть держслужбовцями, призначатися та звільнятися з посади президентом України за поданням КМУ та звітувати главі держави. У цій частині поки жодних відмінностей від голів ОДА немає.

Префекти замість голів ОДА: чи встигнуть в Україні провести адмінреформу до початку місцевих виборівЗаконопроект щодо адміністративно-територіального устрою держави передбачає скорочення строків повноважень місцевої влади.

Офіс префекта формуватиме сам чиновник. Строк перебування префекта на посаді в одному окрузі, області, Києві не може перевищувати 3 років. І тут вже цілковита відмінність від ситуації з нинішніми головами ОДА, які могли протягом десятиліть сидіти на одному місці та зростатися із місцевою владою у монолітний феодальний клан.

До повноважень префекта входитиме нагляд за дотриманням законності на території округу/області. Також чиновник буде координувати діяльність територіальних органів виконавчої влади, вносити подання президенту про зупинення дії актів (ухвалених радою, головою громади, окружною/обласною радою), які не відповідають Конституції.

Префект не може мати представницького мандату та не може суміщати свою діяльність з іншою (крім викладацької, наукової та творчої роботи у позаробочий час). Щодо повноважень префектів, то має бути ухвалений окремий закон, де, не виключено, будуть розширені його повноваження.

Законопроектом також пропонується скоротити до 4 років строк повноважень голови громади, депутатів ради громади, окружної, обласної ради, обраних на чергових виборах. Зараз місцеві органи влади оновлюються раз на 5 років.

У прикінцевих положеннях законопроекту йдеться про те, що старі районні та обласні державні адміністрації припинять роботу, коли нові окружні, обласні ради створять свої виконавчі комітети. Це має відбутися не пізніше 1 березня 2021 року.

Раніше «Слово і Діло» детально розбирало законопроект Порошенка щодо нового адміністративно-територіального устрою, та чим префекти мали б відрізнятись від голів ОДА.

Також ми писали, що Конституційний суд має розглянути конституційність права президента призначати очільника КМДА.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: