Розмитнення автомобілів: чи потрібно надавати пільги «чорнобильцям»

Читать на русском
Дмитро Яблоновськийфінансовий аналітик
Валентин Краснопьоровполітичний експерт

У Верховній раді зареєстровано законопроект №2278, згідно з яким «чорнобильців» пропонують звільнити від розмитнення автомобілів. Судячи з тексту, автори документу пропонують звільнити від мита, акцизу, ПДВ громадян, які належать до I та ІІ категорій постраждалих внаслідок трагедії. Пільговикам пропонують дозволити ввозити без митних зборів легковики, вантажівки, автобуси та мотоцикли. В такий спосіб розмитнити можна як нові, так і старі авто.

Заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський критично оцінив цю законодавчу ініціативу.

На його думку, якщо влада вважає, що потрібно фінансово підтримувати тих, хто наприклад, брав участь в АТО, то доречніше давати їм справедливу грошову компенсацію, а не надати безкоштовно землю. Це стосується й інших аспектів, додав Яблоновський.

За його словами, Україні не варто йти шляхом надання різноманітних пільг.

«По-перше, це вимагає додаткових грошей на їх адміністрування. Тоді потрібно, наприклад, зобов'язати чиновника, який перевірятиме, кому можна давати пільгу, а кому ні. Це додаткові витрати держави. По-друге, коли чиновник почне вирішувати, кому ж давати пільги, а кому ні, він одразу шукатиме можливість отримати за це неправомірну вигоду у вигляді хабара. У підсумку ми повертаємось до того, що створюються корупційні схеми, а додаткові витрати відбуваються на рівному місці», – прокоментував Яблоновський.

Розмитнення авто на єврономерах: нові акцизи та штрафи для «євробляхерів»Щоб безперешкодно ввезти в Україну 14-річну Renault Laguna, її власник заплатив понад 40 тисяч гривень зборів. Митники вважають, що він заощадив.

Економіст уточнив, що влада може вирішити питання іншим шляхом, якщо хоче допомогти. Наприклад, та сама категорія «чорнобильців» або будь-яка інша може отримувати щорічно певну суму грошей, що не становитиме корупційних ризиків, зазначив економіст.

Політичний аналітик Валентин Краснопьоров, у свою чергу, наголосив, що надання такої пільги може підштовхнути до ще однієї схеми.

Він припустив, що той, хто скористається пільгою, зможе привезти хороше авто, яке в Європі коштує $10 тисяч, а потім продати в Україні за $20 тисяч, отримати якийсь заробіток для себе. Частково це боротьба з офіційною державою з огляду на офшори олігархів, додав аналітик.

«Якщо серйозно, то будь-які винятки з правил – це дірки і створення коррупціогенної тіньової форми функціонування економіки в окремій сфері. Податки та акцизи повинні бути зменшені для всіх. Громадяни повинні бути мобільними, мати можливість їздити на авто, купувати бензин і послуги на дорогах у вигляді кафе/ресторанів. При чому бюджетоцентристи теж виграють. Вони отримують з обігу, а не від того, що людина заплатила втричі більше, ніж коштує автомобіль», – прокоментував Краснопьоров.

Експерт додав, що в Україні є райони, від яких до центру 50-60 кілометрів, і для таких громадян мати автомобіль – просто необхідність.

Нормальний автомобіль в Європі коштує близько 2 тисяч доларів, а в Україні щонайменше 8 тисяч доларів, при тому, що Україна – найбідніша країна Європи, звернув увагу аналітик.

«Владі потрібно йти шляхом загального зменшення податкового тиску. За більш ніж 20 років незалежності ми до цього так і не дійшли», – резюмував Валентин Краснопьоров.

Додамо, президент Володимир Зеленський 17 липня обіцяв протягом місяця вирішити питання відтермінування штрафів для власників нерозмитнених автомобілів. Але виконати обіцянку в строк не зміг.

Більше про те, які штрафи передбачені, на інфографіці.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: