Нові правила маркування продуктів нічого не змінять, якщо не буде контролю та покарання за порушення.
Таку думку в коментарі «Слову і Ділу» висловив директор Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
«Так, запроваджуються нові правила. Виробники мають збільшити шрифт на етикетках, вказувати детальну інформацію, чи містить продукт алергени, чи розморожувався він. Тепер просто дати виробництва недостатньо. Це прогресивний крок. Ми маємо поступово покращувати законодавство в галузі захисту прав споживачів», – зазначив Дорошенко.
Одна при цьому, що б там не прописували, в першу чергу необхідно, щоб це все виконувалося виробниками, контролювалося постачальниками й роздрібною торгівлею. Наразі нові правила маркування – це добре, багато із запропонованого є корисним і своєчасним, але головне питання в контролі та відповідальності, уточнив він.
За його словами, такими нововведеннями Україна поновлює своє законодавство, беручи за основу європейське. Звісно, це добре.
«Але коли ми прийдемо до того, що записане виконуватиметься? Ось лише тоді кожен із нас зможе обирати те, що йому більше підходить. Нові правила передбачають, що має бути зазначена детальніша інформація про товар, читабельний шрифт. Але потрібно розуміти, що в кожної країни виконання буде різним: у США – одним, а в Україні – іншим», – пояснив експерт.
Навряд чи нові правила відразу ж позначаться на якості. Цього року споживачі прогресу не побачать. Якщо в новому Кабміні проведуть необхідні зміни для Держспоживслужби, тоді можливо. Головна проблема не в правилах, а у відповідальності. Наприклад ПДР, які прописані, але паркуватися можна де завгодно, заблокувати рух, а поліція може навіть не звернути уваги, підкреслив він.
«Так само й тут. Має бути відповідальність і покарання. Поки виробники, постачальники, роздріб не нестимуть відповідальності, порушення відбуватимуться», – додав фахівець.
За його словами, починати потрібно з роздробу. Якщо почати перевірки в роздробі й потім уже йти до виробника, то роздріб відмовлятиметься від купівлі продукції, яка маркована невідповідним чином. Тим більше, якщо маркування не відповідає змісту.
«На сьогодні ми можемо прочитати на упаковці «Омар», а купити звичайнісінького рака. Упаковка й реальність розходяться, й поки це, напевно, триватиме. Питання в тому, щобзмінити державну систему контролю. Можливо це, лише якщо перезавантажити Держспоживслужбу. Потрібно оновити кадровий склад, який захищатиме права споживача, а не орієнтуватиметься на систему ProZorro, яка годує всіх», – резюмував Олексій Дорошенко.
«Слово і Діло» відстежило, чим та з ким найбільше торгувала Україна в першій половині 2019 року.
Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.
ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM
найважливіше від «Слово і діло»