Чому двопалатний парламент в Україні посилить президента й послабить Верховну раду

Читать на русском
У Зеленського заговорили про двопалатний парламент. Чи підуть депутати на зміну Конституції та чому це не дискусія для референдуму?
Слово і Діло

Представник президента у Верховній раді Руслан Стефанчук заявив, що в команді Зеленського розглядають можливість запровадження в Україні двопалатного парламенту. Чому це послабить парламент і посилить позиції президента, «Слово і Діло» дізнавалося в експерта з конституційного права Олександра Москалюка.

У своїй заяві Стефанчук не сказав, чи є вже напрацювання на тему двопалатності, підкресливши, що це один із можливих варіантів, який розглядатиметься. Він послався на референдум, проведений у 2000 році, коли українці висловилися за таку ініціативу: «Ми не готові сьогодні ігнорувати думку громадян, висловлену в 2000 році. Тоді було чотири питання, в тому числі про дві палати й скорочення кількості депутатів», – зазначив він.

За словами Москалюка, сучасна концепція двоплатного парламенту передбачає існування нижньої палати, яка складається з депутатів, що представляють інтереси всієї держави, та верхньої палати, до якої входять депутати від певної адміністративно-територіальної одиниці. При цьому для ухвалення законопроекту необхідна згода як верхньої, так і нижньої палати.

Референдуми та відкликання депутатів: розбираємося з експертом, чи готова Україна до народовладдяУ Шотландії референдум про незалежність провалився через футбол, а в Квебеці – через емігрантів. Досвід народовладдя в інших країнах ми вивчали разом з експертом.

«У нас зараз часто виникають проблеми з ухваленням законопроектів у Верховній раді, а якщо потрібна буде згода і верхньої, і нижньої палати, то це може призвести до законодавчого колапсу. Якщо ми говоримо саме про українські реалії, то виникає нюанс, коли за рахунок цього посилюється інститут президента», – підкреслив юрист.

Для запроваждення двопалатності парламенту необхідно вносити зміни до Конституції. «З цим будуть проблеми. Насправді, такі заяви – це промацування ґрунту, до чого супсільство готове, а до чого – ні», – переконаний він.

За його словами, в системі двопалатного парламенту є логіка, й усі розвинені країни Європи мають двопалатні парламенти, але всі ці країни, наприклад, та ж Німеччина, дуже сильно відрізняються від України.

До того ж різними бувають і структури двопалатності. «Верхня палата парламенту, з точки зору конституційного права, може бути сильною чи слабкою. Слабкою в разі, коли вона формально затверджує рішення нижньої палати парламенту. Сильною – якщо вона, як у США, повноцінно бере участь у законодавчому процесі, й тоді ухвалення закону – це дуже складна річ», – додав Москалюк.

Тому двопалатний парламент в Україні сильно ускладнить законодавчий процес.

На думку експерта, перевага двопалатності в тому, що досить добре представляються інтереси регіонів. Але запровадженням такої системи мають займатися фахівці.

«Однозначно це не дискусія для референдуму», – наголосив він, підкресливши, що в команді Зеленського дуже активно використовують тезу народовладдя, з якою він ішов на президентські вибори, й тепер таким чином намагається тримати своїх виборців у тонусі.

Також Москалюк зауважив, що система двопалатного парламенту завжди розглядається як момент, пов'язаний із децентралізацією. «Є така закономірність: будь-яка федеральна держава має двоплатний парламент, а унітарна – однопалатний. Тобто цю заяву (Стефанишина – ред.) можна розглядати, як намагання до кінця відчути суспільні настрої й скерувати їх, серед іншого, й для підготовки ґрунту до федералізації», – припустив експерт.

Нагадаємо, раніше ми розбиралися з експертом, чи готова Україна до народовладдя, проведення референдумів та відкликання депутатів.

Також ми писали, що законопроект Зеленського про імпічмент не передбачає політичної відповідальності президента.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: