Якщо Рада ухвалить обіцяний Зеленським законопроект про імпічмент, сама процедура дієвою не стане

Читать на русском
Для дієвої процедури імпічменту президента України необхідно не новий закон, а зміни до Конституції. Все, що необхідно від законодавства, вже є в регламенті Верховної ради.
Слово і Діло

Перед виборами Володимир Зеленський обіцяв, що в разі його перемоги одним із перших подасть до Верховної ради законопроект про імпічмент президента України. «Слово і Діло» поцікавилося в експерта з конституційного права Олександра Москалюка, чи дасть змогу новий закон дійсно оголошувати імпічмент главі держави.

Виявляється, в Україна вже є законодавство, яке прописує всю процедуру іміпчменту.

«Усі чомусь думають, що треба ухвалювати якийсь особливий закон про імпічмент. Але неважливо де містяться норми про імпічмент – у спеціальному законі, який можна назвати «Про імпічмент», «Про президента України» або «Про процедури імпічменту», чи вони мали б міститися в якомусь іншому законі.

На сьогодні питання імпічменту врегульоване в окремому розділі регламенту Верховної ради, який є законом. Тому в принципі більшість політичних заяв про те, що треба ухвалити закон про імпічмент розраховані на те, що люди не знають про існування цілого розділу регламенту, який присв’ячений цьому питанню», – сказав Москалюк.

За його словами, в Раді зустрічалися й такі випадки, коли законопроекти про імпічмент просто копіювалися з розділу регламенту ВР. Звісно ж, народні депутати такі «ініціативи» не ухвалювали, але політики на цьому піарилися, хоча фактично такі законопроекти абсолютно ні на що не впливали.

Отже не треба ухвалювати ніяких нових законодавчих ініціатив. Проблема полягає в тому, що закон не може змінювати те, що передбачено Конституцією України. А в Україна модель імпічменту, яка передбачена Конституцією, апріорі робить неможливою цю процедуру.

Референдуми та відкликання депутатів: розбираємося з експертом, чи готова Україна до народовладдяУ Шотландії референдум про незалежність провалився через футбол, а в Квебеці – через емігрантів. Досвід народовладдя в інших країнах ми вивчали разом з експертом.

«Тому що спочатку необхідно набрати три четверті голосів Верховної ради на останньому етапі, потім потрібен висновок Конституційного суду, окремо – висновок Верховного суду. А для того щоб змінити процедуру, необхідно говорити не про закон про імпічмент, а ухвалювати зміни до Конституції Україні в частині процедури імпічменту (ст. 113). Тобто треба спростити саму процедуру», – пояснив експерт.

Або зробити, як у деяких європейських країнах, коли, наприклад, парламент, ухвалюючи рішення про імпічмент, остаточне слово залишає за народом.

«Якщо під час референдуму більшість підтримає імпічмент, тоді президент підлягає імпічменту, а якщо ні, тоді достроково припиняються повноваження парламенту», – уточнив він.

Якщо зважати на те, що команда Зе обіцяє не тільки імпічмент президента, але й впровадження процедури відкликання депутатів, то, на думку Москалюка, логічно було би одразу внести зміни до Конституції. Для цього ініціатору ухвалення змін до Конституції спочатку треба зібрати 226 голосів нардепів, потім, за процедурою другого голосування – 300 голосів. Президенту, у якого немає навіть власної фракції, з нинішнім парламентом зробити це буде дуже складно.

Раніше «Слово і Діло» разом з експертами розібрали програму Зеленського та подивились, яким обіцянкам не судилося здійснитися.

Також ми писали, хто вже привітав майбутнього президента України.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: