Вибори-2019: що загрожує за порушення та чому ніхто не боїться покарання

Читать на русском
Юлія Кириченкоексперт Центру політико-правових реформ

За порушення під час виборів передбачена адміністративна відповідальність або конституційно-правова. Про це йдеться в законі про вибори президента України.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповіла експерт із конституційного права Юлія Кириченко, оцінюючи проблему порушень під час виборів.

«У межах закону «Про вибори президента України» передбачена адміністративна відповідальність, пов’язана з адміністративним розглядом. Це коли безпосередньо комісії різного рівня мають можливість накласти санкції на кандидата, який іде в президенти, на його довірених осіб чи інших суб’єктів», – зазначила Кириченко.

За її словами, це може бути попередження, зняття з реєстрації, накладення штрафів залежно від складу злочину та етапу, де що порушено.

«Є відповідальність за адміністративні порушення. Йдеться про Кодекс про адміністративну відповідальність. Це ще не злочини, але є певний склад, який можуть припустити суб’єкти виборчої кампанії. Відповідним чином накладатиметься відповідальність, але не в межах Кримінального кодексу, а Кодексу про адміністративну відповідальність. Це вже розглядають суди», – пояснила вона.

Зокрема, в МВС уже заявляють, що поліція реагуватиме на заяви окремих суб’єктів чи за власною ініціативою складатиме протоколи, подаватиме до суду, а суд виноситиме рішення, додала експерт.

Також передбачена кримінальна відповідальність за виборчі злочини. Відповідно до Кримінального процесуального кодексу, суд розглядає ці питання. Особа може бути засуджена до позбавлення волі, уточнила вона.

«Це й нові склади злочину, які пов’язані з ухваленням закону про запобігання політичній корупції, коли є проблеми щодо фінансування виборчих компаній. Це так звана політична корупція. Звичайно, підкуп. Тут також поліція відіграє велику роль. На початковому етапі вона виявляє ці злочини, розслідує й передає справу до суду», – підкреслила фахівець.

Наразі за підкуп ми не бачимо відповідальності в судовому порядку. Підкуп громадян під час виборів у різних формах, на жаль, присутній у кожній кампанії. Великі організовані схеми, про які знають, але відповідальності за них немає, констатувала вона.

Експерт уточнила, що в зв’язку з ухваленням закону про запобігання корупції в нинішній виборчій кампанії буде нова проблема – тіньове фінансування виборчих компаній. НАЗК перевіряє звіти політичних партій, ЦВК – звіти кандидатів, і залежно від обсягів порушень передбачені різні склади злочинів.

Виборча реформа: хто дав вирішальні голоси?Ми вирішили наочно показати, як парламентські фракції та групи голосували за проект нового Виборчого кодексу.

«Важливо, як впорається з цим поліція, оскільки це щось нове і для поліції, і для суду. Чи буде тут відповідальність – питання. Тіньові гроші на виборчих кампаніях завдають великої шкоди формуванню демократичної влади, чесному перебігу виборів», – наголосила вона.

За її словами, на жаль, склалася ситуація, коли покарання за порушення ніхто не боїться, тому що не діє принцип невідворотності покарання.

«Проблема починається з поліції, що не знає, як реагувати, й боїться, оскільки це політика, де є політичні впливи. Тут подвійна проблематика. Політичні гравці впливають на державні органи, які відповідають в підсумку за притягнення винних до відповідальності. Тому проблема у відсутності невідворотності покарання у сфері виборів», – резюмувала Юлія Кириченко.

29 грудня 2018 року міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков пообіцяв, що МВС не допустить застосування незаконних схем на виборах 2019 року.

Нагадаємо, в першому читанні проект Виборчого кодексу ухвалили ще в 2017 році.

Детальніше про те, як відбувалося голосування, читайте в матеріалі «Слова і Діла» «Виборча реформа. Хто дав вирішальні голоси?».

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: