Юліанський календар. Колонка Леоніда Швеця

Читать на русском
Леонід Швецьполітичний оглядач

Як ідеться у знаменитій максимі розвідника Ісаєва, найкраще запам'ятовується останній вислів. Раніше за інших почавши розігрівати виборців, Юлія Тимошенко у червні вихвалялася модними термінами з галузі високих технологій. Це було не дуже, прямо кажучи, органічно та переконливо, але привертала увагу сама спроба політика, остаточно впізнаваного у кожному жесті та інтонації, проекспериментувати з новим іміджем і новими смислами. Але знов підійшла холодна зима, традиційно загостривши тарифні проблеми, і Юлія Володимирівна комфортно увійшла в улюблену соціальну тематику, зробивши ударний акцент на заключній частині передвиборчої презентації, що має назву «Нова соціальна доктрина: Нові можливості для кожного».

Експерименти експериментами, а для Тимошенко важливо не відірватися від своєї базової ролі захисниці знедолених, залишитися центральною фігурою, з якою пов'язані надії на зменшення тягаря існування низькооплачуваних бюджетників та пенсіонерів. «Юля прийде і дасть» - лейтмотив її багаторічних прихильників. Це, звісно, не про вудку, це про рибу.

Обіцянки такому електорату важливо давати в примітивному вигляді, чітко й предметно: ціна на газ знижується вдвічі. Так само, як колись була «юліна тисяча». Не 780 або 987, а саме тисяча, заокруглено. Тисяча – це більше, ніж цифра, це символ і мем. Пам’ятають, до речі, досі: спрацювало. Зрозуміло, що їй хочеться успіх повторити.

З іншого боку, як раз зі своїм електоратом, їй особливо можна не хвилюватися, його очікування та обожнювання пройшли перевірку часом, і потрібно докласти спеціальних зусиль, щоб цих людей відштовхнути. Звичайно, ніхто робити цього не буде, так й не зможе: Юлія Тимошенко, своєю чергою, зріднилася з образом викривальниці-покровительки, вона з нього не випаде, він і є вона або, з великої літери, Вона. Це те, що мала на увазі інша Юлія Володимирівна, Мостова, коли говорила, що Юля вже не людина, а політична функція. У цьому сила Тимошенко, але це і її слабкість.

Людям, яким чужі патерналістські установки депривованих соціальних груп, «мамка» не потрібна, вона їх просто відлякує, тому що несе в собі загрозу надмірної опіки, яку Тимошенко випромінює просто у фоновому режимі. Зрозуміло, що звучать якісь чергові висловлювання про розвиток самозайнятих і можливості самореалізації для всіх, промови пишуться продумано, але перебити меседж образу, який домінує і який неодноразово закріплений, вони не в змозі. Про що, власне, і свідчить рейтинг, який зупинився як вкопаний. Зростає кількість тих, хто визначився і рішуче збирається голосувати, серед симпатиків керівника «Батьківщини», міцніють лави прибічників, але зовнішнього притоку немає аж ніяк. Можна розповідати, який насправді прекрасний популізм, але своїх і без того все влаштовує, а інших ця риторика не чіпляє.

Та менше з тим, моделювання другого туру соціологами поки приносить оптимістичні для неї результати, і ця ж обставина робить Юлію Тимошенко головною мішенню інших кандидатів, не лише Порошенка. Градус протистояння буде тільки нарощуватися, і примарна близькість перемоги може зіграти з нею злий жарт. Причому не тому, що Тимошенко може десь помилитися, а тому, що надто сильно, як ніхто, хоче влади, все інше для неї позбавлено сенсу. Ще одна обставина, яка сильно лякає, але зчитується на рівні слів. Як би не склалася кампанія – це буде її кампанія, як остання. А може, і не як.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: