Як повернути гроші за бракований смартфон, холодильник або інший неякісний товар

Читать на русском
Якщо новий смартфон, ноутбук, холодильник або інший товар зламався відразу після купівлі, його можна здати в магазин і повернути свої гроші. Слово і Діло розбиралось, як це зробити й не нарватися на відмову продавця.

Смартфони, ноутбуки та інші гаджети, а також телевізори та побутова техніка зараз часто виходять із ладу ще до того, як ми встигаємо розібратися у всіх функціях нового пристрою. І це не дивно, адже частина товарів потрапляють до магазинів за сірими схемами. Трпляється й відвертий брак. Ми вирішили розібратися, чи можна позбутися несправного гаджет й що для цього потрібно зробити.

Які товари можна обміняти протягом 14 днів із моменту купівлі

Насправді, несправний товар можна обмінювати, здавати назад до магазину або обирати замість нього аналогічний товар із доплатою протягом терміну дії гарантії або терміну придатності. До речі, в пральних машин та холодильників також є термін придатності, який зазначається в інструкції або гарантійному талоні.

Протягом двох тижнів товар замінюють, якщо він якісний, але не підійшов за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або не може бути використаний за призначенням. Наприклад, фен недостатньої потужності або сукня не того відтінку, як хотілося б. Але якщо ви вирішили купити сукню, сходити в ній до ресторану, а потім повернути до магазину, то доведеться йти на вечірку у вбранні з цінником. Тому що якісний товар приймуть назад за умови, що він не втратив товарного вигляду, зберіг свої споживчі властивості, пломби, ярлики.

Якщо товар неякісний, спочатку зверніться до продавця

З приводу будь-яких недоліків у товарі звертайтеся до продавця. Зазвичай у магазинах у таких ситуаціях покупця намагаються відразу ж відправити до сервісного центру або до виробника товару. Але не поспішайте погоджуватися.

Якщо в товарі, який на гарантії, є недоліки, то згідно зі статтею 8 закону України «Про захист прав споживачів», ви можете вимагати пропорційно знизити ціну, безоплатно усунути недоліки в розумний термін або відшкодувати витрати на усунення цих недоліків. Але пам'ятайте, щоб здати товар і повернути гроші, вам доведеться довести, що в ньому є так званий істотний недолік (про це нижче).

Продавець заперечуватиме проти того, щоб прийняти у вас товар. Посилайтеся на наказ Міністерства економіки України «Про затвердження правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами», який зобов'язує продавця або виробника прийняти товар неналежної якості у споживача.

Потрібно буде написати заяву (в двох примірниках) про те, щоб продавець прийняв у вас товар. Один примірник заяви залишається у споживача – з позначкою продавця або виробника, датою прийняття заяви, прізвищем, ініціалами та посадою працівника, який прийняв заяву. Другий – залишається у підприємства. Також пропишіть, що недоліки мають бути усунені протягом 14 днів, а не як карта ляже. При цьому ви маєте право на час ремонту вимагати видачі аналогічного товару з обмінного фонду магазину. Наполягайте на цьому (знову ж таки, в письмовій формі).

Якщо ви вирішили здати товар до сервісного центру

Як приємний бонус для споживача в законі «Про захист прав споживачів» вказано, що доставка продавцю, виробнику або до сервісного центру великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів, а також їх повернення споживачу виконуються за рахунок продавця, виробника або того ж сервісного центру. Перш ніж щось підписувати, уважно прочитайте, на що ви погоджуєтеся.

Перш ніж забрати товар після ремонту, перевіряйте його справність, комплектність та цілісність на місці. Якщо виявлена невідповідність або виникли будь-які інші дефекти, не приймайте такий товар, а вимагайте повного усунення недоліків.

Що таке істотний недолік

Якщо товар неможливо полагодити, то сервісний центр видає акт про те, що товар має істотний недолік, який виник із вини виробника (продавця, виконавця). В цьому випадку ви можете вимагати від продавця (або виробника) повернення грошей або заміни товару на аналогічний.

Істотний недолік робить неможливим чи недопустимим використання товару за його цільовим призначенням. Дефект виникає з вини виробника (або продавця), а після усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак: недолік взагалі не може бути усунутий, на його усунення потрібно більш ніж 14 календарних днів або він робить товар суттєво відмінним від того, що передбачено договором.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки зі споживачем відбуваються виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші повертаються споживачу в день розірвання договору, а в разі неможливості – не пізніше ніж за сім днів.

Які товари не можна здати продавцеві або обміняти

Є цілий список якісних товарів, що не підлягають обміну або поверненню. Це такі речі, які навіть після охайного використання не можна продавати комусь іще. Перелік таких товарів був затверджений Кабміном ще в 1994 році, але відтоді особливих нововведень на ринку не з'явилося.

Так, у магазині не приймуть нижню білизну, парфуми та косметику, подушки, ковдри та постільну білизну, дитячі іграшки без електроніки, зубні щітки, мундштуки, бритви та станки для гоління, гребінці, сурдини (для духових музичних інструментів), скрипкові підборіддя, рукавички, ювелірні вироби з дорогоцінних металів, вироби з бурштину, тканини, гардини й килими. Не можна повернути до магазину й будматеріали або заготовки для меблів, які були нарізані під ваше замовлення. Також «одноразовими» вважаються СD і DVD-диски, аудіокасети та друкована преса. З продовольчих товарів назад не приймуть овочі, фрукти та будь-які непрострочені продукти.

Раніше «Слово і Діло» писало, як звернутися до народного депутата.

Також ми розбирались, як підписати декларацію з лікарем, якщо до цього часу не встигли.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: