Чи обґрунтовано дорожчає проїзд у Києві та з чим пов'язані основні проблеми?

Читать на русском
Володимир Сіденкоекономічний експерт
Олександр Кава

З 14 липня в Києві подорожчає проїзд у громадському транспорті. Попри мітинг проти нових тарифів під будівлею КМДА, мер столиці погодив рішення. Вже з понеділка разова поїздка в трамваї, тролейбусі або автобусі стане вдвічі дорожчою й обійдеться у 8 гривень, а для тих, хто купить проїзний, – від 6,3 гривні. Проїзд у метро подорожчає на 1,3 гривні для тих, хто користується проїзними, й на 1,5 гривні – при поповненні карти метро на 50 поїздок.

Експерт економічних програм Центру Разумкова Володимир Сіденко зазначив, що пальне дійсно зросло в ціні, як і ціни на електроенергію, що впливає на експлуатацію електротранспорту.

Однак, підкреслиив економіст, за будь-яких обставин та заявлених причин підвищення потрібно надавати інформацію про реальні витрати виробництва транспортних послуг.

«Так само, як і в питанні зростання вартості послуг із постачання електроенергії, газу для домогосподарств, виникає питання, що стоїть за цими тарифами, яка динаміка витрат у цих сферах. Ані в цій ситуації, ані в ситуації з подорожчанням проїзду ніхто не надає точної інформації. Тому говорити за таких умов про обґрунтованість дуже важко», – уточнив він.

Скільки кияни витрачали на проїзд: аналіз цін за останні 55 роківНайдешевшим проїзд у громадському транспорті в Києві був у 1992 році, коли люди витрачали лише 2 відсотки свого заробітку. Але через чотири роки вартість проїзду досягла свого історичного максимуму.

На його думку, зараз ми стикаємося з простою маніпуляцією словами, без наявності доступу до реальної інформації про витрати.

Невідомо, наприклад, як впливає валютна складова на ціноутворення, хоча ймовірно, що якісь кредити брались, якось вони обслуговуються. При цьому в нас немає інформації про фінансове господарство в цій сфері громадського інтересу, до того ж додаються інші проблеми, додав експерт.

Наприклад, у нас неоднозначна ситуація також із конкуренцією, звернув увагу економіст.

«За великою кількістю різних маршрутів може приховуватися монопольний контроль. Тут велике поле діяльності для АМКУ, який дуже мляво діє чомусь», – підкреслив Сіденко.

Також, за його словами, проблемна ситуація з пільговиками, оскільки їх уже велика кількість – усі пенсіонери, інваліди, учасники бойових дій, певні категорії службовців.

«Це велике навантаження на транспорт. Все це має компенсовуватися з місцевого бюджету, але наскільки це адекватно? Зрозуміло, якщо компенсація більша, ніж вони отримують, не буде залишатися іншого шляху, окрім як підвищувати тарифи для тих, хто платить. Тому тут давно стоїть питання проведення детального аудиту», – пояснив фахівець.

Найбільше дивує те, що в такій ситуації, за низки невирішених проблем, підвищують тарифи не просто на 5-10%, а відразу вдвічі, наголосив він.

На його переконання, слід рухатися в напрямку збільшення кількості громадського муніципального транспорту.

«У нас говорять весь час, що приберуть маршрутки з вулиць, адже вони не лише з точки зору екології шкідливі, а ще й з точки зору безпеки руху дуже сумнівні, оскільки часто водії не мають кваліфікації, не дотримуються ПДД, а технічний стан маршруток убитий. Однак за словами майже нічого не слідує», – уточнив експерт.

Він акцентував, що в центральній частині міст європейських країн таких транспортних засобів ми не побачимо. Там усюди електротранспорт, а в нас його зняли з руху. Наприклад, у Печерському районі його замінили маршрутками, додав він.

Слід звернути увагу на досвід Заходу в цьому питанні, зокрема на впровадження електронного квитка, підкреслив фахівець.

«Електронний квиток може бути там, де діє єдина система управління, де є єдиний господар, який координує всі ці речі. У нас сферу пасажирських перевезень кожен розділив і заробляє на цьому. Надання суспільних послуг стало фактично приватним бізнесом, а цього не має бути», – пояснив Володимир Сіденко.

Пішки дешевше: що місцева влада обіцяє щодо тарифів на проїздМісцева влада обіцяє не підвищувати вартість проїзду в громадському транспорті, однак не всі з цією обіцянкою справляються.

Незалежний експерт у сфері транспорту та інфраструктури Олександр Кава зазначив, що аргументація про те, що тарифи потрібно підвищувати в зв'язку з подорожчанням електроенергії та підвищенням зарплат, виглядає непереконливою.

«Це нормально, що міський транспорт дотується за рахунок місцевого бюджету. Відповідно, потрібно розуміти, що це вже політичне рішення влади про те, яку частину витрат на міський транспорт покривають за рахунок тарифу, а яку – за рахунок дотацій із міського бюджету», – підкреслив експерт.

Він уточнив, що зараз передумов для підвищення тарифів на проїзд немає.

«Місто має досить великий бюджет, щоб залишити тариф незміненим і розвивати міський транспорт», – додав Кава.

Раніше аналітики порталу з’ясували, як змінювалася вартість проїзду в київському транспорті.

«Слово і Діло» повідомляло, що в соціальних мережах думають про подорожчання проїзду в столиці.

Також «Слово і Діло» розбиралося, що з приводу тарифів на проїзд у транспорті обіцяють чиновники.


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...