Що відбувається в Азовському морі та чи є загроза вторгнення РФ?

Читать на русском
Денис Поповичжурналіст

18 травня РФ видала припис про заборону входу суден у води Азовського моря в районі Бердянська та Маріуполя до 23 травня. Причиною називалися навчальні стрільби. Площа забороненої ділянки – близько 2 тисяч квадратних кілометрів. Відтоді РФ почала провокації в Азовському морі.

Про це в ексклюзивному матеріалі «Азовська криза. Чи варто Україні чекати вторгнення з моря» для «Слова і Діла» розповів журналіст Денис Попович.

Журналіст звернув увагу, що насправді жодних стрільб не було й уже наступного дня прикордонники РФ почали зупиняти й оглядати судна, які йшли до портів Бердянська та Маріуполя й назад. Огляди тривали кілька годин і не завершилися 23 травня.

За даними керівника проекту «Майдан закордонний справ» Андрія Клименка, який у Facebook уважно відстежує ситуацію на Азовському морі, «улов» росіян становив по 7-8 іноземних суден.

Наприклад, увечері 3 червня приблизно за 25 морських миль на південь від Бердянської коси був затриманий хорватський суховантаж SOUTHERN BREEZE, який йшов до Маріуполя й був змушений простояти 4 години, перш ніж йому дозволили продовжити рух, зазначив експерт.

Він уточнив, що за даними Клименка, «хорвата» зупинили вже вдруге.

Також 4 червня о 2:30 був затриманий суховантаж SELECTA, що належить українському власнику, й простояв три години. Того ж дня приблизно з 19:30 і до 21:10 оглядали турецький балкер NAVIN HARRIER.

Бої вздовж усієї лінії зіткнення: чи чекати ескалації на Донбасі?За даними штабу, бойовики продовжують обстріли на Донбасі, а в деяких населених пунктах бої йдуть цілодобово. Чи чекати ескалації?

5 червня вночі на дві години був зупинений болгарський суховантаж EVALUNA з українським екіпажем, який випливає з Бердянська до Стамбула.

За словами очевидців, прикордонники питають українських моряків про службу в АТО.

РФ дозволяє собі так поводитися в акваторії Азовського моря через угоди між Україною та Росією, які діють досі, незважаючи на війну.

Попович підкреслив, що йдеться про угоду з рибальства від 1993 року, а також Договір про спільне використання Азовського моря та Керченської протоки від 2003 року.

«Згідно з цим документом, Азов є внутрішнім морем Росії та України. У ньому немає 12-мильної зони територіальних вод, а будь-який торговий або військовий корабель під прапором РФ і України, який використовується в некомерційних цілях, може вільно переміщуватись у водах Азова», – пояснив він.

Звісно, положення не стосується іноземних суден, які й зупиняють.

Посилаючись на Клименка, журналіст додав, що РФ такими діями в районі Бердянська й Маріуполя хоче змусити судновласників відмовитися від роботи з цими портами.

Тут суто економічна причина, адже якщо скоротити трафік, то порт закриють, отже, це скорочення робочих місць, соціальна напруга, а також збитки різних структур, зав'язаних на роботі порту, оскільки логістика доставки вантажів істотно ускладнюється, уточнив він.

За даними групи ІС, РФ таким чином шантажує Київ, щоб розпочати переговори про відновлення поставок прісної дніпровської води до Криму по Північно-Кримським каналом, який перекритли після анексії півострова. В підсумку в Криму склалася катастрофічна ситуація з водопостачанням, а 2 червня окупаційна «влада» Криму навіть оголосила надзвичайну ситуацію в декількох районах півострова в зв'язку з посухою.

Не виключено, що причиною провокацій РФ у морі може бути помста росіян за затримання сейнера «Норд» ыз керченською реєстрацією 25 березня. Українські прикордонники затримали судно за порушення порядку відбуття з окупованого Криму, нагадав Попович.

При цьому вже 25 травня жителі Бердянська отримали смс-повідомлення із закликом влаштувати акції протесту для звільнення сейнера. «Нехай віддадуть це корито росіянам і ми знову зможемо рибалити в морі», – йшлося в смс. На думку експерта, це сигнал про те, що РФ прагне розхитати ситуацію в регіоні.

Посилаючись на позицію координатора ІС Костянтина Машовця, журналіст зазначив, що ніхто в РФ не забув про ідею створення «суходільного мосту» до Криму, тому РФ і вдається до таких заходів. Для цього Росія формує передумови для здійснення морського десанту на азовське узбережжя. Для цього може бути проведена комбінована операція: російські військові форсують Таганрозьку затоку й за підтримки авіації атакують район Маріуполя з моря, говорять в ІС.

Одночасно противник атакує українські частини в зоні проведення ООС – на приморській ділянці та на півдні Донецької області.

«У такому разі утримати сам Маріуполь і райони на південь від Донецька українському угрупованню буде набагато складніше, ніж в умовах лише наземних бойових дій», – процитував журналіст координатора ІС.

На думку Машовця, ресурси в РФ для цього є. В такій операції можуть бути задіяні до 120 літаків типу Су-24, Су-34, Су-25, а також до 35 ударних вертольотів Мі-28, Ка-50 і Ка-52.

За його словами, маючи перевагу в повітрі, Росія має її й на морі. Корабельно-катерне угруповання російських прикордонників складається з 16 кораблів з артилерійським озброєнням і більш ніж 30 швидкохідних катерів, озброєних кулеметами.

Ба більше, це угруповання нещодавно було посилене. Журналіст нагадав, що в останні два тижні РФ перекинула на Азов 5 кораблів Каспійської флотилії нібито для оборони Криму від можливого нападу з боку України.

Підкріплення з Каспію – це створення передумов для успішного десанту на азовське узбережжя. У зв'язку з цим виникають аналогії з 2014 роком, коли після Олімпіади в Сочі РФ почала анексію Криму. Зараз у червні-липні в РФ ЧС із футболу, після якого можна очікувати якихось дій на Азові.

Хоча погрожувати – не означає зважитися, адже така десантна операція потребує таких сил і засобів, яких немає в бойовиків «ДНР».

«Та й приховати російське військове вторгнення від світової спільноти буде вже неможливо. Це загрожує Кремлю новою хвилею санкцій, що РФ не потрібно», – акцентував він.

Крім того, журналіст нагадав, що минулому тижня 7 кораблів і катерів Морської охорони Прикордонної служби провели бойове злагодження, під час якого велися навчальні стрільби, відпрацьовувалися спільні дії в бою та питання відбиття атак диверсантів.

Він не виключив, що наші прикордонники також могли б організувати супровід іноземних торгових суден, щоб перешкодити зупинкам та огляду.

При цьому й українська бойова авіація почала обльоти берегової лінії Азова. Вже 3 червня до 1 вересня Україна сама закрила три ділянки Азовського моря для проведення зенітних та артилерійських стрільб. Ба більше, одна із зон захоплює район Новоазовська й Седового, тобто берегову лінію, підконтрольну бойовикам «ДНР».

ФСБ підтвердила затримання в Азовському морі українських рибалокФСБ РФ підтвердила затримання в Азовському морі судна з двома рибалками без документів, які, імовірно, є громадянами України.

Попович нагадав, що з травня 2014 року в бойовиків існує так звана «азовська флотилія».

«Не виключено, що українські військові займуть сірі зони вже на Азовському морі, а до кінця навчань азовська флотилія бойовиків перестане існувати», – припустив він.

На його думку, варто врахувати низку законодавчих кроків, які навів Клименко.

«Україна має денонсувати угоди від 1993 і 2003 років. Далі – оголосити в Азові територіальне море, внутрішні води та виняткову морську економічну зону, а також повідомити про це міжнародним організаціям. Після – наказати прикордонникам і Збройним силам взяти під охорону територіальні води України в Азовському морі, в тому числі забезпечити її морське патрулювання силами Маріупольського загону Морської охорони», – додав журналіст.

«Поки ці кроки не зроблені, державним кордоном на Азові фактично є кромка прибою, яку й патрулюють зараз українські бойові літаки», – резюмував Денис Попович.

Докладніше – в матеріалі «Азовська криза. Чи варто Україні чекати вторгнення з моря».

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: