Як звільнити президента: заплутаний процес імпічменту та гордіїв вузол для Порошенка

Читать на русском
Олександр Радчукполітолог

Останнім часом дуже активізувалася тема імпічменту президента. Для повноти картини слід визнати, що в Україні ще дуже слабкі інститути демократії, щоб спиратися лише на визначальну роль виборів як найбільш ефективний спосіб легальної ротації політиків.

Про це в ексклюзивному матеріалі «Вотергейт по-українськи. Що ховається за лякалками про імпічмент президенту?» для «Слова і Діла» розповів політичний експерт Олександр Радчук.

«Президент України – єдина виборна посада, яка за всіма формальними ознаками має реальний статус недоторканності. Адже імпічмент формально хоч і прописаний у Конституції, але сама процедура відсторонення глави держави від посади є занадто складною для реалізації», – констатував Радчук.

Політолог нагадав, що єдиний випадок фактичного відсторонення від посади трапився взимку 2014 року з Януковичем.

«Майже через рік ВР позбавила Януковича звання президента «в зв'язку з неконституційним самоусуненням від виконання своїх обов'язків і втечею з території України», – уточнив він.

Популізм від Новинського: як нардеп Порошенку імпічмент обіцявНародний депутат погрожував оголосити імпічмент Президенту в разі, якщо той докорінно не вплине на ситуацію в країні.

За його словами, саме в цьому й полягає найбільша юридична колізія.

«У статті 105 Конституції йдеться про те, що звання президента України охороняється законом і зберігається за ним довічно, якщо тільки він не був відсторонений від посади в порядку імпічменту. Саме тому після відповідного рішення парламенту новообраному президенту Порошенку довелося звертатися до Конституційного суду, щоб той розглянув конституційність закону про позбавлення Януковича звання президента», – нагадав фахівець.

Як додав політолог, щоб уникнути таких ситуацій, Україні потрібен новий закон про імпічмент президенту.

На його думку, зараз процедура імпічменту складна й заплутана.

«Парламент у разі скоєння злочину президентом України може достроково припинити його повноваження, відсторонивши від посади. Підставами можуть бути держзрада або порушення Конституції України», – зазначив Радчук.

У випадку з Порошенком першу хвилю недовіри викликав «офшорний скандал». Якщо цей негатив вдалося згодом перебити успіхами з безвізом та активізацією антикорупційної діяльності ГПУ, то наступну хвилю легко побороти не вдасться. Йдеться про ще один головний біль президента – мирне врегулювання конфлікту на Донбасі.

«Гордіїв вузол Мінських угод розрубати непросто, та й саме рішення в цій ситуації залежить не лише від Порошенка», – визнав політолог.

Він пояснив, що саме тема війни на Сході в оточенні Порошенка вважається цілком самодостатньою, щоб виправдати несвоєчасність будь-яких ініціатив щодо імпічменту.

На його думку, найбільш активно на темі імпічменту грають фракція «Батьківщини» та її лідер Юлія Тимошенко.

«Ще в листопаді 2014-го документ від фракції пройшов всі стадії опрацювання в комітетах і був готовий до розгляду, але за два роки так і не був включений до порядку денного. Ідею про нове законодавство щодо процедури імпічменту підтримують також Радикальна партія Олега Ляшка, «Самопоміч» та «Опозиційний блок», – підкреслив Радчук.

Однак, уточнив він, навіть у чисто арифметичному прогнозі їхні спільні зусилля виглядають примарними.

«Найкращий вихід із ситуації для Петра Порошенка полягає в тому, щоб самому виступити з ініціативою внести відповідний закон про процедуру імпічменту президенту», – резюмував Олександр Радчук.

Докладніше – в матеріалі «Вотергейт по-українськи. Що ховається за лякалками про імпічмент президенту?».

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: