Відповідальність для всіх: про що йдеться в нових змінах до ПДР?

Олександр Радчукполітолог

Щомісяця Департамент з управління безпеки дорожнього руху фіксує невтішну статистику щодо збільшення кількості ДТП у всій Україні. Особливо помітною ця тенденція є у великих містах: безумовним антилідером рейтингу є столиця, де цьогоріч зафіксовано майже 35 тисяч різноманітних аварій. Загальна кількість дорожньо-транспортних пригод за 10 місяців 2016 року склала понад 122 тисячі випадків. При цьому більш ніж 21 тисяча осіб постраждали, а 2603 – загинули.

Виправляти ситуацію на законодавчому рівні взялися народні депутати. Ще минулого року була внесена низка змін, які мали б значно посилити відповідальність водіїв на дорогах. Крім того, були збільшені штрафи за кермування в нетверезому стані. Втім, на практиці такі нововведення не запрацювали. Поліція не справляється з кількістю порушників на дорогах, а ефективна заміна ліквідованій Державтоінспекції досі не створена.

Відеофіксація порушень? Ні, не чули…

На допомогу Нацполіції мала б прийти довгоочікувана система автоматичної відеофіксації порушень ПДР. За задумом, мережа камер відеонагляду за дорожнім рухом мала би боляче вдарити гривнею: штрафи з фотодоказами порушень мали б приходити на адресу порушників правил дорожнього руху, без залучення «копів» до складення протоколів. Таке нововведення, теоретично, могло б дисциплінувати водіїв, які порушують ПДР.

Київська влада штрафуватиме порушників ПДР через відеокамериЗавдяки камерам, водії, які будуть виїжджати на виділену смугу руху отримуватимуть штрафи автоматично.

Втім, система так і не запрацювала. Офіційна причина – через брак коштів. Так, міністр внутрішніх справ Арсен Аваков заявив, що запровадження відеофіксації порушень на українських дорогах орієнтовно коштуватиме 1,5 мільярда доларів. Поки що таких коштів немає, тож наміри повноцінно запустити цю систему вже в 2017 році так і не стануть реальністю. Для початку повноцінної роботи системи відеонагляду потрібно щонайменше 6 тисяч приладів. На думку міністра, пришвидшити вирішення цієї ситуації могли б кошти інвесторів.

Щоправда, є ще одна причина, через яку систему відеофіксації не можуть запустити. І вона лежить не в технічній площині, а в суто юридичній. Досі залишається не вирішеним питання, наскільки правомірними будуть «листи щастя». Наразі законодавці внесли зміни, в яких ідеться про те, що штрафи мають сплачувати саме водії, а не власники транспортних засобів. Як реалізувати цю норму на практиці? Питання залишається відкритим.

От і виходить, що через вакуум ефективних механізмів контролю за правопорядком під час дорожнього руху діє таке собі «звичаєве право»: хто спритніший – того й правила.

Відповідальність пішоходів

Згідно з нововведеннями до ПДР, для водіїв діятиме система штрафних балів. Кожен водій матиме ліміт у 150 балів на рік, якими він може сплатити за порушення. Для розуміння, перевищення допустимої швидкості на 20 км/год «коштуватиме» водію 20 балів або 255 гривень штрафу. Проїзд на червоне світло – 30 балів (425 гривень штрафу), порушення правил стоянки та зупинки, які заважають руху, – 50 балів (510 гривень штрафу).

При цьому водіям дається можливість погасити штрафи за допомогою платіжних терміналів прямо на місці вчинення правопорушення. Заохочуватимуть водіїв і системою «знижок»: у разі погашення штрафу до 5 днів можна сплатити лише половину його вартості. Якщо водій не сплатив штраф протягом 30 діб, то погашатиме його в подвійному розмірі.

Законопроект №5184 «Про дорожній рух та його безпеку», підготовлений колективом авторів та внесений народним депутатом Григорієм Шверком (фракція БПП), готує цілу низку нововведень і для посилення відповідальності пішоходів. До слова, водії вже давно вважають за доцільне запровадити жорстку адміністративну відповідальність і для інших учасників руху – велосипедистів та пішоходів, які злісно порушують ПДР. Більш ніж красномовним є нещодавній випадок, коли батько із 6-річним сином у Києві намагалися пересікти 6-рядний проспект Ватутіна, де навіть встановлений відбійник. В результаті чоловіка з дитиною збило авто: батько помер на місці, його син – у реанімації в надважкому стані.

ДТП в Україні: причини та покарання за порушення ПДР«Слово і Діло» вирішило проаналізувати причини ДТП в Україні та кількість жертв у їх результаті.

Так, пішоходів зобов’яжуть більш жорстко дотримуватися правил переходу доріг, зможуть штрафувати за неуважність при перетині «зебри». Наприклад, вноситься пропозиція штрафувати пішоходів за перетин дороги в невстановленому місці, переході в навушниках чи під час розмови по телефону – автори законопроекту слушно зауважують, що ці фактори суттєво впливають на уважність людини, а значить, і на інших учасників руху. Велосипедистам, через брак доріжок, можуть дозволити рухатися по смугах для громадського транспорту, але при цьому їм доведеться дотримуватися тих же правил, що й водії. До того ж, запроваджується й відповідальність за кермування велосипедом у стані алкогольного сп’яніння.

Батіг чи пряник?

В разі ухвалення законопроекту №5184, усіх учасників руху очікують суттєві зміни в дотриманні правил дорожнього руху. При цьому пропонується комплексний підхід для поліпшення ситуації з безпекою на дорогах. Перш за все, йдеться про низку «профілактичних» заходів, про які не говорять у контексті посилення відповідальності за порушення ПДР. Це, за задумом законодавців, більш глибокі проблеми, які не враховуються в аналізі причин погіршення ситуації на дорогах.

Так, у законопроекті пропонується повернутися до практики проходження обов’язкових медоглядів водіїв та техоглядів транспортних засобів, змінити самі принципи навчання майбутніх водіїв та посилити перевірку готовності до безпечного керування. Серед цікавих нововведень – зобов’язати водіїв «перевзувати» свої авто. В самих правилах дорожнього руху планується внести низку додаткових змін, наприклад, запровадити поняття «агресивне керування».

Законодавці також наголошують на необхідності створення централізованого органу, який відповідатиме за дорожню безпеку, – Національне бюро безпеки дорожнього руху.

Безумовно, нові правила можуть викликати невдоволення та дискусію в самому суспільстві. Однак цього разу українцям пропонується не просто підвищити штрафи, щоб змусити до дотримання правопорядку. Йдеться ще й про підвищення відповідальності для всіх учасників дорожнього руху, чого раніше намагалися уникати. Поки законопроект преребуває на розгляді в парламентському комітеті з питань транспорту. Відомо лише те, що грошей на створення нової структури, яка займатиметься контролем за дотримання безпеки руху, наразі не передбачено.

Олександр Радчук, спеціально для «Слова і Діла»